„În primul rând, maşina electrică nu trebuie accelerată cu putere, sau frânată brusc. Fiindcă maşina are o cutie de viteze automată, care stabileşte doar direcţia de deplasare – înainte, sau în marşalier, este suficient să ridicăm piciorul de pe frână, iar aceasta începe să se deplaseze. Singură stabileşte cuplul de pornire, în funcţie de aderenţa suprafeţei de deplasare. Astfel că, pentru a nu pierde aderenţa, este foarte important să nu accelerăm în momentul în care plecăm de pe loc”, explică Adrian Pintilie, care conduce zilnic prin Bucureşti un autoturism electric.
Un studiu arată că în 2030 vor exista 500.000 de maşini electrice în România.
Din punctul său de vedere, maşina electrică este ideală pentru oraş, în primul rând confortului, fiindcă are cutie de viteze automată, apoi datorită costurilor reduse. Practic, e de cinci ori mai ieftin să parcurgi 100 de kilometri cu maşina electrică decât cu un autoturism clasic. Consumul de energie este de aproximativ 8 lei\100 km, adică echivalentul a 1,5 litri de benzină sau motorină.
„Pentru o încărcare totală a bateriilor este nevoie de aproximativ 3 ore, la o staţie electrică obişnuită, sau 60 de minute pentru o încărcare de tip fast-charge. Iar autonomia acestei maşini electrice este de aproximativ 200-250 de kilometri, iarna, când afară este frig, vara putând să ajung şi la 400 de kilometri cu un „plin” de baterie. Dar cel mai important este că aceste maşini protejează mediul înconjurător fiindcă nu produc noxe, precum maşinile Diesel sau cele pe benzină”, mai spune Adrian Pintilie.
Datorită eficienţei, costurilor mici de utilizare şi faptului că sunt beneficie pentru mediul înconjurător, şi compania Uber a decis să creeze o divizie specială, destinată exclusiv autoturismelor Eco. La finalul lunii februarie, Uber a lansat în România serviciul UberGREEN, ce foloseşte mașini 100% electrice.
„Am început cu o flotă de 20 de maşini electrice, este un proiect pilot, dar obiectivul este să creştem numărul autoturismelor Eco de pe platformă, astfel încât să avem cel puţin 10.000 de oameni care vor folosi serviciul UberGreen până la finalul lunii aprilie. Maşinile electrice sunt mai economice, au zero impact de mediu, au zero emisii de carbon şi ne adresăm acelor utilizatori care vor să călătorească 100% ecologic”, a declarat pentru Libertatea Alexandra Corolea, purtător de cuvânt al Uber România.
Lansarea vine în contextul în care compania este contestată de reprezentanţii companiilor de taxi, iar la începutul acestui an, mai mulți șoferi Uber și taximetriști s-au bătut, atât în Capitală, cât și în Timișoara.
Taximetriștii acuză Uber că face evaziune fiscală și concurență neloială, deoarece șoferii săi nu dețin autorizații și licențe de transport persoane. În luna decembrie, Curtea Europeană de Justiție a decis că Uber este serviciu de transport, astfel că are nevoie de autorizații și licențe. Compania cere, însă, să fie reglementată separat de serviciile de taximetrie, și anume similar serviciilor de închiriere de șoferi.