Doi români au mers cu un taxi care se conduce singur, în China

Cătă și Rareș, cunoscuți în mediul online pentru vacanțele pe care le fac în toată lumea, au ajuns de această dată în China. Cei doi români au comandat un taxi, însă în clipa în care a venit mașina, au realizat că nu era nimeni la volan.

Turiștii au filmat momentul și l-au încărcat pe Facebook și pe TikTok, acolo unde clipul a strâns zeci de mii de vizualizări. În imagini se vede cum mașina ajunge singură la locul de întâlnire și își caută singură loc de parcare. Când este sigur să staționeze, autoturismul oprește, cei doi români urcă și introduc un cod PIN, iar apoi mașina pornește.

Cum a decurs drumul cu taxiul care se conduce singur

Pe pagina de Facebook, Cătă și Rareș au povestit cum a decurs întregul drum cu taxiul care se conduce singur. Mașina a mers cu 70 km/h și a oprit singură la fiecare semafor. Autoturismul a evitat pietonii și a știut, tot singur, când să oprească la destinație.

„Tot drumul a fost condus de o mașină complet autonomă, care s-a oprit singură la semafoare, a evitat pietonii și m-a dus perfect la destinație”, a mai spus Rareș, în descrierea clipului video de pe Facebook.

Cursa a costat doar 11 lei

Pentru cursa din China, cei doi români au plătit un preț cât se poate de accesibil, poate chiar mai mic față de tarifele aplicate pe unele dintre rutele din București. Aproximativ 11 lei a fost totalul pe care turiștii l-au achitat, după ce autoturismul a plecat și a încheiat drumul.

„Gata, am parcat, am ajuns la destinație și pleacă. Cursa a costat 17 yuani, adică undeva la 11-12 lei. Mi se pare foarte puțin pentru o experiență ca asta”, a mai spus Rareș, în clipul de pe Facebook.

Ce sunt taxiurile fără șofer din China și cum sunt conduse

Taxiurile fără șofer din China sunt vehicule complet autonome, capabile să transporte pasageri fără intervenția unui șofer uman. Aceste taxiuri pot fi comandate printr-o aplicație mobilă, similară cu cele de ride-sharing, iar mașinile vin singure să preia clientul și să-l ducă la destinație fără niciun om la volan.

Mașinile sunt echipate cu tehnologii avansate de inteligență artificială, senzori, camere și software de conducere autonomă de nivel 4, ceea ce le permite să se descurce singure în majoritatea condițiilor de trafic.

Aceste taxiuri fără șofer nu au volan sau poate acesta este detașabil, iar utilizatorii comandă cursa printr-o aplicație, iar plata și gestiunea sunt complet digitalizate. În China, serviciul este deja operațional în unele orașe, și continuă să se extindă, oferind o alternativă inovatoare și eficientă la transportul urban tradițional.

Riscurile raportate până acum la taxiurile-robot

Riscurile de siguranță asociate cu robotaxi, inclusiv cele raportate în proiectele recente, includ mai multe aspecte critice legate de autonomie și interacțiunea cu mediul înconjurător:

  • Deficiențe în percepția autonomă la situații neprevăzute (edge-case), ceea ce poate duce la accidente sau erori de navigație în condiții complexe sau atipice de trafic.
  • Limitările domeniului de operare al sistemelor autonome, adică robotaxiurile funcționează corect doar în condiții și trasee bine definite, iar schimbările bruște în mediu pot afecta siguranța.
  • Probleme de interfață om-mașină, unde utilizatorii sau sistemele automate pot avea dificultăți în interpretarea corectă a comenzilor sau a situațiilor administrative și sociale.
  • Au fost raportate incidente inițiale care au atras atenția autorităților de reglementare, inclusiv investigații privind siguranța și posibile deficiențe ale sistemelor autonome Tesla Robotaxi.
  • Alte riscuri generale includ vulnerabilități la hacking, probleme tehnice și dificultăți în luarea deciziilor rapide în situații de urgență.

La începutul anului, un videoclip cu un pasager blocat într-un taxi fără șofer a devenit viral. Autoturismul s-a mers în cerc, iar bărbatul nu mai putea să coboare. Totuși, există și date care dovedesc că robotaxiurile sunt mai sigure și depășesc șoferii normali la acest capitol.

Elveția, prima țară din Europa care testează taxiurile care se conduc singure

Prima țară din Europa care va introduce taxiuri complet autonome, fără șofer, este Elveția. Începând cu decembrie 2025, gigantul tehnologic chinez Baidu va începe testele cu taxiuri autonome în mai multe orașe din Elveția, în parteneriat cu operatorul național de transport public PostBus.

Aceste taxiuri nu vor avea volan fix, iar utilizatorii vor putea comanda o cursă printr-o aplicație mobilă, asemănătoare cu serviciile clasice de ride-sharing. Elveția a fost aleasă datorită sistemului său bine reglementat de transport public și atenției acordate siguranței rutiere. Baidu intenționează să lanseze serviciul complet, numit „AmiGo”, până la începutul anului 2027.

În paralel, alte companii precum Waymo (parte a grupului Alphabet) pregătesc lansări în orașe europene, precum Londra, în 2026, iar Uber colaborează cu startup-ul britanic Wayve pentru teste de mașini autonome.

Abonați-vă la ȘTIRILE ZILEI pentru a fi la curent cu cele mai noi informații.
ABONEAZĂ-TE ȘTIRILE ZILEI
Comentează
Google News Urmărește-ne pe Google News Abonați-vă la canalul Libertatea de WhatsApp pentru a fi la curent cu ultimele informații
Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.