Gigantul rețelelor sociale a transmis, într-o postare pe blog, că nu va mai permite reclame politice, electorale sau privind chestiuni sociale pe platformele sale, care includ și Threads, începând din octombrie.

Meta: Regulamentele UE, impracticabile

Compania a motivat decizia prin faptul că regulamentele UE privind transparența și direcționarea reclamei politice, adoptate de cele 27 de națiuni, sunt „impracticabile” și greu de aplicat.

Meta a precizat că regulile aduc „provocări operaționale semnificative și incertitudini juridice”.

Aceasta nu este prima companie Big Tech care ia o astfel de decizie. Anul trecut, Google a anunțat că va înceta să mai afișeze reclame politice pentru utilizatorii din UE înainte ca noile reguli să intre în vigoare, invocând motive similare.

Regulile UE care urmează să se aplice din 10 octombrie

Potrivit reglementărilor, care urmează să se aplice din 10 octombrie, platformele vor fi obligate să eticheteze reclamele politice, să dezvăluie cine le-a plătit și la ce campanie, referendum sau proces legislativ se referă.

De asemenea, reclamele vor trebui păstrate într-o bază de date și vor putea fi direcționate către utilizatori doar în condiții stricte.

Meta a declarat că regulile introduc „obligații suplimentare semnificative asupra proceselor și sistemelor noastre, ceea ce creează un nivel insuportabil de complexitate și incertitudine juridică pentru agenții de publicitate și platforme care operează în UE”.

Amenzi de 6% din veniturile anuale ale companiei, pentru încălcarea regulilor

Încălcarea regulamentului poate fi sancționată cu amendă de până la 6% din veniturile globale anuale ale unei companii.

Regulile fac parte dintr-un efort mai amplu al Bruxelles-ului de a combate influențele străine și manipularea în alegeri și sunt în concordanță cu alte reglementări ale blocului comunitar, menite să protejeze intimitatea cetățenilor și să responsabilizeze platformele cu privire la siguranța online a utilizatorilor.

Aceste măsuri sunt însă în contradicție cu administrația președintelui Donald Trump, care a criticat intens reglementările digitale ale UE.

Meta a precizat că decizia nu va afecta utilizatorii care doresc să dezbată subiecte politice pe platformele sale și nici nu va împiedica politicienii, candidații sau aleșii „să distribuie conținut politic în mod organic”.

„Pur și simplu nu vor mai putea amplifica acest conținut prin publicitate plătită”, a menționat compania.

Ce trebuie să știm despre noile reguli UE privind publicitatea politică

Regulamentul UE privind transparența și direcționarea reclamei politice (TTPA) a fost adoptat pe 13 martie 2024 și publicat în Jurnalul Oficial al UE pe 9 aprilie 2024. Majoritatea prevederilor devin obligatorii de la 10 octombrie 2025.

Ce acoperă regulamentul

Regulamentul se aplică publicității politice remunerate sau are rol de influențare electorală — în special înainte de alegeri, referendumuri și procese legislative — inclusiv activități interne ale partidelor sau companii implicate.

Nu sunt incluse: opiniile politice exprimate în mod personal, articolele editoriale neplătite și comunicările informale ale politicienilor.

Principalele obligații

– Etichetare și transparență

Anunțurile politice trebuie să poarte o etichetă vizibilă cu informații clare: cine a plătit, la ce campanie sau alegeri se referă, sumele implicate și metoda de targetare.

Publicitatea online trebuie inclusă in repository-ul european public — începând din momentul difuzării pentru platformele mari sau în maximum 72 de ore pentru altele.

– Direcționare și utilizare a datelor

Publicitate politică online se poate targeta doar dacă:

a. Datele personale provin direct de la persoana vizată.
b. Există consimțământ explicit și separat pentru utilizarea în scop electoral.
c. Este interzisă folosirea datelor sensibile (opinie politică, etnie, orientare religioasă etc.).

Prevenirea influenței externe

În ultimele 3 luni înainte de un tur de alegeri sau referendum, sunt interzise serviciile de publicitate politică sponsorizate de entități din afara UE.

Gestionarea contractelor și arhivare

Furnizorii de servicii de publicitate politică (agenții, platforme, influenceri, consultanți) sunt obligați să păstreze timp de 7 ani informațiile despre campanie, sponsor și metodele folosite.

Autoritățile competente pot solicita date din aceste arhive pentru anchete sau cercetări, iar platformele trebuie să răspundă în timp util.

Sancțiuni

Încălcarea regulilor poate fi sancționată cu amenzi de până la 6 % din cifra de afaceri globală anuală.

De ce este semnificativ

Scopul TTPA este să sporească transparența în publicitatea electorală, să limiteze manipularea informațională și interferențele străine în alegerile din UE și să impună responsabilitate platformelor digitale majore.

Platformele precum Meta și Google au anunțat deja că vor renunța la publicitatea politică plătită în UE din octombrie 2025, invocând complexitatea operațională excesivă și incertitudine juridică.

Abonați-vă la ȘTIRILE ZILEI pentru a fi la curent cu cele mai noi informații.
ABONEAZĂ-TE ȘTIRILE ZILEI
Comentează
Google News Urmărește-ne pe Google News Abonați-vă la canalul Libertatea de WhatsApp pentru a fi la curent cu ultimele informații
Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.