Concret, este vorba despre o reglementare a publicității politice în Uniunea Europeană, cu scopul de a promova transparența și integritatea în procesele democratice.
„De acum încolo, materialele publicitare politice trebuie să fie clar identificate ca atare și să indice cine le-a plătit, cu cât, de ce proces electoral sau legislativ sunt legate și dacă vizează un anumit public‑țintă. Va trebui instituit un mecanism de notificare pentru materialele publicitare problematice și toate materialele publicitare cu caracter politic din mediul online vor fi stocate într‑un registru de anunțuri publicitare online”, a transmis instituția condusă de Ursula von der Leyen într-un comunicat.
De asemenea, regulamentul interzice sponsorizarea materialelor publicitare din afara UE cu trei luni înainte de alegeri sau de referendum, pentru a proteja procesele democratice europene împotriva amestecurilor străine în procesul alegerilor.
„Noul regulament sporește transparența publicității politice și stabilește o protecție mai puternică împotriva ingerințelor și a manipulărilor străine. Alegătorilor le va fi mai ușor să identifice conținutul plătit, să știe cine l-a plătit și cum a fost țintită publicitatea”, a declarat Vera Jourova, vicepreședinta pentru valori și transparență din Comisia Europeană.
Normele se vor aplica „materialelor publicitare ale jucătorilor de pe scena politică menite să influențeze alegerile și alte procese democratice” inclusiv pentru alegerile europarlamentare din 2024.
Patru tipuri de alegeri sunt programate în acest an în România. Coaliția PSD-PNL a decis că ele încep pe 9 iunie cu alegerile europarlamentare și locale, apoi trei luni mai târziu, pe 15 și 29 septembrie, vor fi alegerile prezidențiale, iar pe 8 decembrie vor avea loc alegerile parlamentare.