Calatoria cu microbuzul a ajuns sa fie o aventura plina de riscuri. O aventura in care moartea pandeste la fiecare kilometru. Fie ca e vorba de defectiuni tehnice, de neatentia soferilor sau a altora care gonesc la volanul unor bolizi pe sosele, transportul de persoane cu asemenea autovehicule e din ce in ce mai periculos.
Sunt insa dese si cazurile in care utilitare vechi de transport marfa sunt transformate in microbuze ale mortii, in care oamenii sunt ingramaditi doar de dragul unui castig imediat. Anual zeci de persoane isi pierd viata, iar altele sunt grav ranite sau raman infirme in urma accidentelor in care sunt implicate microbuzele.
Dupa dezastrele provocate de camioanele incarcate cu substante explozive sau inflamabile care au sarit in aer pe sosele, iata ca si microbuzele au devenit adevarate “bombe pe roti”. Stirile macabre despre oameni ucisi sau mutilati intre resturile unor microbuze facute praf in accidente au intrat, din pacate, in cotidian. Lista insangerata cu numele celor care au platit cu viata doar pentru ca au avut ghinionul sa cumpere un bilet care i-a dus cu microbuzul spre moarte e din ce in ce mai mare.
Fie ca se intampla la Constanta, Galati sau Brasov, toate aceste teribile accidente au o legatura comuna. Inconstienta soferilor, care in goana dupa castig fie isi ticsesc pana la refuz microbuzul cu pasageri, fie apasa la maximum pedala de acceleratie. E adevarat, mai exista si situatii in care bietii oameni sunt rapusi brutal in sicriele pe patru roti de alti vitezomani, pentru care regulile de circulatie nu exista decat pe hartie sau de lejeritatea cu care unii soferi isi strunesc herghelia de cai-putere.
In plus, proprietarii masinilor recurg la diverse improvizatii pentru a crea spatii in microbuze, locuri care sa fie ocupate de cat mai multi pasageri, fara sa tina cont de nici un element de siguranta care sa-i protejeze pe acestia.
Ultima tragedie produsa zilele trecute langa Barlad, in care si-au pierdut viata 13 oameni, printre care si doi copii, aduce in discutie si alt aspect. Masini fabricate exclusiv pentru transportul de marfa sunt transformate in microbuze pentru calatori.
122 de accidente in 8 luni
Indiferent de cauza, numai anul acesta, conform statisticilor Politiei, in cele 122 de microbuze ale mortii implicate in accidente si-au pierdut viata 26 de persoane, iar alte 30 au suferit leziuni grave. Anul trecut, in doar opt luni s-au produs 147 de asemenea accidente, in care au murit 22 de persoane, iar 58 au ajuns pe patul de spital. Cifre seci, in spatele carora se afla vieti distruse, dar si indiferenta autoritatilor, care nu misca un deget pentru a stopa carnagiul de pe sosele provocat de masinile terorii.
Drama a scos orasul Onesti in strada
Mii de onesteni au iesit vineri noaptea pe strazi in asteptarea convoiului de masini in care au fost aduse sicriele celor 13 persoane ucise in accidentul de la Barlad. Pe strazi, pe trotuare, la geamurile blocurilor erau aprinse lumanari. Rudele celor decedati isi strigau durerea, iar langa ei, simpli curiosi le plangeau de mila. Claxoanele masinilor au rasunat minute bune in noapte. Pur si simplu orasul a fost paralizat de multimea iesita pe strazi. Un oras intreg isi astepta mortii. Convoiul format din 30 de masini a intrat in Onesti in jurul orei 20.30.
Trupurile neinsufletite au fost depuse in catedrala “Pogorarea Sfantului Duh”, unde preotii au tinut o slujba. Victimele vor fi inmormantate astazi la pranz, in cimitirul orasului.
Cele mai cumplite accidente din ultimii ani
Anul trecut in Romania s-au produs aproximativ 7.000 de accidente rutiere grave, soldate cu peste 2.500 de morti si peste 5.600 de raniti grav. Principalele cauze sunt traversarea neregulamentara, soferii imprudenti si viteza excesiva.
– Septembrie 2002. La Beius, opt persoane au murit, iar alte noua au fost grav ranite dupa ce microbuzul in care se aflau s-a prabusit intr-o prapastie adanca de aproape 100 de metri.
– Noiembrie 2005. La un kilometru de intrarea in Slobozia, soferul unui microbuz cu 26 de pasageri a pierdut controlul volanului. Masina a iesit de pe sosea si s-a izbit violent de un copac. 16 persoane si-au pierdut viata in cel mai grav accident din ultimii ani, si 11 au fost ranite.
– Decembrie 2005. In Peris, Ilfov, din cauza vitezei un microbuz a intrat intr-un stalp de beton de pe marginea drumului. Opt persoane au ajuns la spital, dintre care doua cu leziuni grave.
– Decembrie 2005. Un mort si zece raniti – acesta e bilantul unui accident de pe autostrada Bucuresti-Pitesti. Din cauza poleiului, un microbuz plin cu oameni a derapat si s-a izbit de parapetul de protectie al pasarelei Ciorogarla.