Excepții de la susținerea probei teoretice

Orice modificare a legislației privind permisele de conducere trebuie să aibă în vedere în primul rând siguranța rutieră. Este esențial să se asigure că șoferii au cunoștințele și abilitățile necesare pentru a conduce în siguranță, indiferent de categoria de permis.

Legea are ca obiect de reglementare completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 prin instituirea unor excepţii de la susţinerea probei teoretice pentru obţinerea unor categorii de permise de conducere.

Potrivit formei iniţiatorilor, respinse de Senat, persoanele care deţin permis de conducere categoria B1, obţinut la vârsta de 16 ani sau 17 ani, pot obţine permisul pentru categoria B fără a susţine proba teoretică, fiind necesar doar să promoveze proba practică şi să respecte celelalte condiţii legale.

De asemenea, persoanele care au obţinut permisul de conducere pentru categoria A1 şi solicită obţinerea categoriei A2 sau A sunt exceptate de la susţinerea probei teoretice, fiind necesară doar promovarea probei practice şi îndeplinirea celorlalte condiţii prevăzute de lege.

„În procedura parlamentară din Camera Deputaţilor, Cameră decizională, a fost adoptat un amendament propus de Comisia pentru apărare, ordine publică şi siguranţă naţională şi Comisia juridică, de disciplină şi imunităţi. Potrivit acestuia, persoanele care deţin permis categoria B la data intrării în vigoare a legii şi fac dovada că au absolvit cursuri teoretice şi practice pentru categoria A, pot obţine categoria A sau A2 fără susţinerea probei teoretice, fiind necesare promovarea probei practice şi îndeplinirea celorlalte condiţii prevăzute de lege”, se arată în cererea de reexaminare a legii, potrivit News.ro.

Este necesară o minimă experiență

Preşedintele precizează că directiva europeană permite statelor să deroge de la obligaţia de a impune solicitanţilor atât promovarea unui test teoretic, cât şi unul practic pentru obţinerea permisului pentru categoria A2 sau A, însă doar cu respectarea unor condiţii menţionate în mod expres şi anume promovarea unui test de verificare a aptitudinilor şi comportamentului sau urmarea unui curs de formare, respectiv acumularea a minimum doi ani de experienţă în conducerea unei motociclete din categoria A1 (pentru obţinerea permisului din categoria A2 sau A), respectiv din categoria A2 (pentru obţinerea permisului din categoria A).

„Din coroborarea acestor norme rezultă că, în forma redactată, legea aflată la promulgare nu cuprinde această condiţie a unei minime experienţe care să justifice exceptarea de la obligaţia susţinerii probei teoretice. De asemenea, coroborând aceste condiţii cu cele privind vârsta şi vechimea minime necesare, astfel cum acestea sunt prevăzute de art. 4 alin. (3) lit. c) pct. (i) din directivă, respectiv de art. 20 alin. (4) lit. c) din O.U.G. nr. 195/2002 -„Vârsta minimă pentru obţinerea permisului de conducere este de: 20 de ani împliniţi, dacă persoana are o experienţă de cel puţin 2 ani de conducere a motocicletelor din categoria A2, sau 24 de ani împliniţi, pentru motocicletele din categoria A”-, rezultă că cerinţa experienţei de minimum doi ani în conducerea unei motociclete din categoria A1 sau A2 se aplică doar în cazul persoanelor cu vârsta cuprinsă între 20 şi 24 de ani, dar nu şi persoanelor peste 24 de ani”, spune şeful statului.

În aceste condiţii, „apreciem că se impune reanalizarea textului menţionat pentru concordanţa acestuia cu cadrul european amintit, în sensul instituirii condiţiei ca solicitantul să fi acumulat minimum doi ani de experienţă în conducerea unei motociclete din categoria A1 (pentru obţinerea permisului din categoria A2 sau A), respectiv din categoria A2 (pentru obţinerea permisului din categoria A), indiferent de vârstă, se arată în cererea adresată Parlamentului.

Cadrul european nu permite o astfel de derogare

Preşedintele mai arată că în condiţiile unor diferenţe între conţinutul probelor teoretice pentru categoriile B, respectiv A sau A2, apreciază ca necesară reexaminarea normei, întrucât cadrul european nu permite o astfel de derogare.

Totodată, subliniază șeful statului, „intervenţiile legislative trebuie să fie corelate şi cu celelalte dispoziţii legale în vigoare, pentru respectarea standardelor de calitate a legii. Potrivit art. 23 alin. (9) din O.U.G. nr. 195/2002”.

„Examenul pentru obţinerea permisului de conducere constă în susţinerea unei probe teoretice de verificare a cunoştinţelor şi a unei probe practice de verificare a aptitudinilor şi comportamentului, corespunzător categoriei de permis solicitat. Proba practică pentru categoria AM constă numai în verificarea aptitudinilor în poligoane special amenajate. Condiţiile de obţinere a permisului de conducere se stabilesc prin regulament. Faţă de argumentele expuse mai sus, şi având în vedere competenţa legislativă exclusivă a Parlamentului, vă solicităm reexaminarea Legii pentru completarea Ordonanţei de urgenţă nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice”, se arată în document.

Abonați-vă la ȘTIRILE ZILEI pentru a fi la curent cu cele mai noi informații.
ABONEAZĂ-TE ȘTIRILE ZILEI
Urmărește cel mai nou VIDEO

Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro

Google News Urmărește-ne pe Google News Abonați-vă la canalul Libertatea de WhatsApp pentru a fi la curent cu ultimele informații
Comentarii (2)
Avatar comentarii

George72 14.07.2025, 10:19

Ar fi si culmea! După ce că suntem țara cu cele mai multe accidente...toți iau permisul auto, deși unii dau de 3-5 ori (sau poate chiar mai mult) si se vede cu ochiul liber, zilnic, cât de "bine" conduc 45% dintre ei.

Avatar comentarii

Victorash 17.07.2025, 20:04

Nu exista nici o diferență între sala de la B1(16 ani) și B (18 ani)!!! E o prostie ca cei care au deja B1 sa mai dea sala, chiar și traseul, din moment ce au deja 2 ani de experientă pe aceleași și șosele, cu aceleași reguli... Nicusor nici nu știe despre ce este vorba... O prostie birocratica ca orice în Romania... Soția cu permis din Venezuela nu poate preschimba, dar poate merge 90 zile când întra în tara.... Ce prostie mai e și asta??!! Adică 90 de zile nu mai contează, poate conduce... Apoi nu...!!!

Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.