Cuprins:
Cel mai lung și mai adânc tunel rutier subacvatic din lume prinde contur în Norvegia
Norvegia scrie istorie în ingineria infrastructurii prin construirea Rogfast, cel mai lung și mai adânc tunel rutier subacvatic realizat vreodată.
Proiectul ambițios, aflat în plină desfășurare, va lega orașele Stavanger și Bergen, două dintre cele mai importante centre urbane ale țării.
Tunelul va avea o lungime totală de 26,7 kilometri, iar punctul său cel mai adânc se va situa la 390 de metri sub nivelul mării.

Reducerea timpului de călătorie și eliminarea traversărilor cu feribotul
Odată finalizat în vara anului 2033, tunelul va scurta cu aproximativ 40 de minute timpul de deplasare între Stavanger și Bergen, reducând dependența de traversările cu feribotul.
Această modernizare va aduce beneficii majore pentru lucrători, turiști și transportatori, oferind o conexiune rapidă și sigură de-a lungul coastei de vest.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_37af698838828869b1e1b8074a892088.webp)
Proiectul este parte din rețeaua de transport E39, care străbate Norvegia de la sud la nord, făcând legătura între orașe cheie precum Kristiansand, Haugesund, Stavanger și Bergen.
Sensuri giratorii subacvatice, la 260 m sub mare – o premieră mondială
Unul dintre cele mai inovatoare elemente ale proiectului îl constituie două sensuri giratorii subterane, construite la 260 de metri sub nivelul mării, sub insula Kvitsøy.
Acestea vor conecta insula de tunelul principal, oferind o flexibilitate unică pentru dirijarea traficului în caz de incidente sau lucrări de mentenanță.
„Am mai realizat sensuri giratorii în tuneluri. Dar aceasta ar putea fi una dintre primele construcții în care avem această zonă de secțiune transversală cu două sensuri giratorii în tunel. Din câte știu, nu am văzut până acum două sensuri giratorii într-o zonă de secțiune transversală într-un tunel”, a declarat Oddvar Kaarmo, manager de proiect în cadrul Administrației Norvegiene a Drumurilor Publice.
Tunel dublu, siguranță sporită și monitorizare în timp real
Structura va include două tuburi separate, fiecare cu câte două benzi de circulație, asigurând un flux continuu al traficului în ambele direcții.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_51d45434619dfd1db3ce261315a92e3e.webp)
În cazul în care unul dintre tuburi este blocat, traficul poate fi deviat complet prin celălalt.
„Dacă se întâmplă ceva și trebuie să închidem o parte a tunelului, putem în continuare să rulăm utilizând o singură conductă și trafic în fiecare direcție într-o singură conductă”, a explicat Oddvar Kaarmo.

Tunelul este dotat cu ieșiri de urgență, sisteme moderne de ventilație și supraveghere video, care permit localizarea exactă a vehiculelor în caz de urgență.
În situații critice, șoferii vor putea trece în siguranță în cealaltă conductă, ghidați de semnele de evacuare.
Metodă de construcție, marcă norvegiană
Spre deosebire de alte proiecte internaționale precum Fehmarn Belt Link între Germania și Danemarca, care folosesc structuri prefabricate, tunelul Rogfast este forat direct prin rocă solidă.
„Călătoriți prin rocă solidă. Avem această distanță între acoperișul din tunel și fundul mării. Reglementările noastre cer 50 m. Deci călătorești pe fundul mării”, a spus Oddvar Kaarmo.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_9d3772f853a3be9ee80c2de8b0f7e6aa.webp)

Această metodă oferă rezistență, siguranță și costuri mai reduse, fiind specifică infrastructurii norvegiene, care numără deja peste 40 de tuneluri rutiere subacvatice.
„În Norvegia, producem tuneluri destul de ieftine, dacă le comparăm cu un pod, de exemplu. Și avem aproximativ 40 de tuneluri rutiere submarine în Norvegia și suntem familiarizați cu construcția. Deci, în mod normal, este mai ușor și mai ieftin să construim un tunel rutier submarin decât un pod spre aceeași insulă”, a adăugat acesta.
Impact economic și turistic: 13.000 de călătorii zilnice
Cu un buget estimat la 25 de miliarde de coroane norvegiene (aproximativ două miliarde de euro), proiectul Rogfast este deja finalizat în proporție de 50%.
Autoritățile estimează că până în anul 2053, aproximativ 13.000 de vehicule vor tranzita zilnic tunelul.
Pe lângă beneficiile evidente pentru logistică și navetă, tunelul va avea un impact pozitiv și asupra turismului.
Vestul Norvegiei, cu orașe pitorești precum Bergen, atrage anual sute de mii de turiști, iar accesul îmbunătățit va stimula și mai mult acest sector.
„Va ajuta producătorul de fructe de mare să ajungă pe piață într-un mod mai bun fără feriboturi. Va vedea călători de lucru, industrie și, probabil, și turism. Deoarece coasta de vest a Norvegiei este o parte a Norvegiei pe care turiștii o caută adesea. Avem mulți turiști în Bergen. Și când vom avea acest proiect rutier care ne va permite să călătorim la Bergen într-un timp mai scurt, cel mai probabil, turiștii vor avea, de asemenea, ochi pentru această parte a Norvegiei chiar mai mult decât în prezent”, a concluzionat Kaarmo.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_cc7bdecf4b1aa6c43ef342a2d4ed061f.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_d0ef0a283cc1be265c01c6c57a895fd3.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_bfb3b8675ac401fa9b627f2a66817c94.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/plugins/rro-feed/no-picture.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_504ee18886cbbd6c02ec6c5c54a67344.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_3b2ddd42d866d833a6e31317846d6641.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_8af3fdcab391f9482ae3b281689b2bdc.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_5d065912cddec15dee9619cb0d479888.jpg)