Cel mai lung și mai adânc tunel rutier subacvatic din lume prinde contur în Norvegia

Norvegia scrie istorie în ingineria infrastructurii prin construirea Rogfast, cel mai lung și mai adânc tunel rutier subacvatic realizat vreodată.

Proiectul ambițios, aflat în plină desfășurare, va lega orașele Stavanger și Bergen, două dintre cele mai importante centre urbane ale țării.

Tunelul va avea o lungime totală de 26,7 kilometri, iar punctul său cel mai adânc se va situa la 390 de metri sub nivelul mării.

Norvegia construiește o autostradă submarină, sub fiordurile sale: va avea două sensuri giratorii  la 260 m sub nivelul mării
Rogfast, cel mai lung și mai adânc tunel rutier subacvatic – Foto Norconsult

Reducerea timpului de călătorie și eliminarea traversărilor cu feribotul

Odată finalizat în vara anului 2033, tunelul va scurta cu aproximativ 40 de minute timpul de deplasare între Stavanger și Bergen, reducând dependența de traversările cu feribotul.

Această modernizare va aduce beneficii majore pentru lucrători, turiști și transportatori, oferind o conexiune rapidă și sigură de-a lungul coastei de vest.

Omisiuni și inexactități în declarațiile de avere ale unei angajate APIA și ale soțului ei, un lider local AUR. Politicianul a trecut greșit de 13 ori prenumele nevestei sale
Recomandări
Omisiuni și inexactități în declarațiile de avere ale unei angajate APIA și ale soțului ei, un lider local AUR. Politicianul a trecut greșit de 13 ori prenumele nevestei sale

Proiectul este parte din rețeaua de transport E39, care străbate Norvegia de la sud la nord, făcând legătura între orașe cheie precum Kristiansand, Haugesund, Stavanger și Bergen.

Sensuri giratorii subacvatice, la 260 m sub mare – o premieră mondială

Unul dintre cele mai inovatoare elemente ale proiectului îl constituie două sensuri giratorii subterane, construite la 260 de metri sub nivelul mării, sub insula Kvitsøy.

Acestea vor conecta insula de tunelul principal, oferind o flexibilitate unică pentru dirijarea traficului în caz de incidente sau lucrări de mentenanță.

„Am mai realizat sensuri giratorii în tuneluri. Dar aceasta ar putea fi una dintre primele construcții în care avem această zonă de secțiune transversală cu două sensuri giratorii în tunel. Din câte știu, nu am văzut până acum două sensuri giratorii într-o zonă de secțiune transversală într-un tunel”, a declarat Oddvar Kaarmo, manager de proiect în cadrul Administrației Norvegiene a Drumurilor Publice.

Tunel dublu, siguranță sporită și monitorizare în timp real

Structura va include două tuburi separate, fiecare cu câte două benzi de circulație, asigurând un flux continuu al traficului în ambele direcții.

Nicușor Dan și George Simion, despre Constituția României, președinte-jucător și reforma CCR, DNA și SRI
Recomandări
Nicușor Dan și George Simion, despre Constituția României, președinte-jucător și reforma CCR, DNA și SRI

În cazul în care unul dintre tuburi este blocat, traficul poate fi deviat complet prin celălalt.

„Dacă se întâmplă ceva și trebuie să închidem o parte a tunelului, putem în continuare să rulăm utilizând o singură conductă și trafic în fiecare direcție într-o singură conductă”, a explicat Oddvar Kaarmo.

Norvegia construiește o autostradă submarină, sub fiordurile sale: va avea două sensuri giratorii  la 260 m sub nivelul mării
Tunelul Rogfast, săpat în rocă – Foto Norconsult

Tunelul este dotat cu ieșiri de urgență, sisteme moderne de ventilație și supraveghere video, care permit localizarea exactă a vehiculelor în caz de urgență.

În situații critice, șoferii vor putea trece în siguranță în cealaltă conductă, ghidați de semnele de evacuare.

Metodă de construcție, marcă norvegiană

Spre deosebire de alte proiecte internaționale precum Fehmarn Belt Link între Germania și Danemarca, care folosesc structuri prefabricate, tunelul Rogfast este forat direct prin rocă solidă.

„Călătoriți prin rocă solidă. Avem această distanță între acoperișul din tunel și fundul mării. Reglementările noastre cer 50 m. Deci călătorești pe fundul mării”, a spus Oddvar Kaarmo.

Arheologii amatori care găsesc tezaure de excepție rămân neplătiți de statul român. Legea permite o răsplată de 30% din valoarea comorii
Recomandări
Arheologii amatori care găsesc tezaure de excepție rămân neplătiți de statul român. Legea permite o răsplată de 30% din valoarea comorii
Norvegia construiește o autostradă submarină, sub fiordurile sale: va avea două sensuri giratorii  la 260 m sub nivelul mării
Tunelul va avea două tuburi separate – Foto Norconsult

Această metodă oferă rezistență, siguranță și costuri mai reduse, fiind specifică infrastructurii norvegiene, care numără deja peste 40 de tuneluri rutiere subacvatice.

„În Norvegia, producem tuneluri destul de ieftine, dacă le comparăm cu un pod, de exemplu. Și avem aproximativ 40 de tuneluri rutiere submarine în Norvegia și suntem familiarizați cu construcția. Deci, în mod normal, este mai ușor și mai ieftin să construim un tunel rutier submarin decât un pod spre aceeași insulă”, a adăugat acesta.

Impact economic și turistic: 13.000 de călătorii zilnice

Cu un buget estimat la 25 de miliarde de coroane norvegiene (aproximativ două miliarde de euro), proiectul Rogfast este deja finalizat în proporție de 50%.

Autoritățile estimează că până în anul 2053, aproximativ 13.000 de vehicule vor tranzita zilnic tunelul.

Pe lângă beneficiile evidente pentru logistică și navetă, tunelul va avea un impact pozitiv și asupra turismului.

Vestul Norvegiei, cu orașe pitorești precum Bergen, atrage anual sute de mii de turiști, iar accesul îmbunătățit va stimula și mai mult acest sector.

„Va ajuta producătorul de fructe de mare să ajungă pe piață într-un mod mai bun fără feriboturi. Va vedea călători de lucru, industrie și, probabil, și turism. Deoarece coasta de vest a Norvegiei este o parte a Norvegiei pe care turiștii o caută adesea. Avem mulți turiști în Bergen. Și când vom avea acest proiect rutier care ne va permite să călătorim la Bergen într-un timp mai scurt, cel mai probabil, turiștii vor avea, de asemenea, ochi pentru această parte a Norvegiei chiar mai mult decât în prezent”, a concluzionat Kaarmo.

Google News Urmărește-ne pe Google News

Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.

„Prostia nu e un păcat. Mârșăvia, da”. CTP, mesaj acid la adresa Elenei Lasconi, după publicarea controversatelor fotografii
Unica.ro
„Prostia nu e un păcat. Mârșăvia, da”. CTP, mesaj acid la adresa Elenei Lasconi, după publicarea controversatelor fotografii
Pe George Simion îl știe toată lumea, dar stai să vezi ce s-a aflat acum despre sora lui. O prezență discretă, departe de camere, nu politică, nu showbiz… ci ceva total neașteptat
Viva.ro
Pe George Simion îl știe toată lumea, dar stai să vezi ce s-a aflat acum despre sora lui. O prezență discretă, departe de camere, nu politică, nu showbiz… ci ceva total neașteptat
”Mi-e bine de mor și nu mă mai întorc în România câte zile am!”, spune vedeta noastră, care trăiește ca o prințesă cu un soț și frumos, și bogat: “N-am crezut că mai pot exista așa soți rămași pe lumea asta”
Libertateapentrufemei.ro
”Mi-e bine de mor și nu mă mai întorc în România câte zile am!”, spune vedeta noastră, care trăiește ca o prințesă cu un soț și frumos, și bogat: “N-am crezut că mai pot exista așa soți rămași pe lumea asta”
Afacerile prospere ale lui Mircea Lucescu. Selecționerul României obține venituri colosale
Adevarul.ro
Afacerile prospere ale lui Mircea Lucescu. Selecționerul României obține venituri colosale
Andreea Ibacka, confesiuni despre viața de familie, după 14 ani de căsătorie cu Cabral. Ce a mărturisit actrița: „Odată cu vârsta…”
Elle.ro
Andreea Ibacka, confesiuni despre viața de familie, după 14 ani de căsătorie cu Cabral. Ce a mărturisit actrița: „Odată cu vârsta…”
După o căsnicie de 24 de ani, celebrul afacerist a recunoscut că este gay. „A fost o explozie de pasiune care a continuat ani de zile!” Reacția soției a șocat pe toată lumea
Unica.ro
După o căsnicie de 24 de ani, celebrul afacerist a recunoscut că este gay. „A fost o explozie de pasiune care a continuat ani de zile!” Reacția soției a șocat pe toată lumea
"Nu mă aşteptam la şocul ăsta cultural. Refuz să cred". Reacția unei românce întoarsă acasă după 5 ani în Olanda
Observatornews.ro
"Nu mă aşteptam la şocul ăsta cultural. Refuz să cred". Reacția unei românce întoarsă acasă după 5 ani în Olanda
Horoscop 11 mai 2025. Vărsătorii au ceva de învățat din situațiile dificile ale acestei zile și ar fi bine să nu piardă ocazia
HOROSCOP
Horoscop 11 mai 2025. Vărsătorii au ceva de învățat din situațiile dificile ale acestei zile și ar fi bine să nu piardă ocazia

Știri mondene

Știri România

RECOMANDĂRI