Cuprins:
Cele mai mari fabrici auto strâng cureaua
Aproape 20% din economie este legată de industria auto, care a devenit din ce în ce mai dependentă de piese din Canada, Mexic și China – importuri pe care Trump le-a lovit cu tarife mari, în ultimele săptămâni.
Acest comerț a crescut atât de mult încât Michigan ocupă locul cinci în SUA după mărimea importurilor și exporturilor sale.
Directorii auto din Detroit au trecut pe modul „luptă”. Ei stochează componente importate, se luptă cu furnizorii pentru creșterile de preț și fac strategii despre cum să reducă costurile.
Lucrătorii de la cele mai mari fabrici auto din stat strâng cureaua, în cazul în care tarifele declanșează concedieri, provocând o creștere a prețurilor vehiculelor și o scădere a cererii.
La câteva ore după ce cele mai recente tarife au intrat în vigoare săptămâna trecută, părintele Jeep, Stellantis, a concediat temporar aproximativ 900 de lucrători din Michigan și Indiana.
Un director auto a prezis într-un singur cuvânt ceea ce va urma: „Cernobîl”. Directorii din industrie și analiștii au spus că ceea ce Administrația Trump a anunțat miercuri a fost mai rău decât se așteptau.
Unele voci proeminente, inclusiv sindicatul United Auto Workers cu sediul în Detroit, spun că supărarea va trece, dacă tarifele vor face ceea ce a promis Trump: extinderea producției din SUA și crearea de locuri de muncă în Michigan, și nu numai.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_fa5d2c2318386973289981a77f9dd41b.jpg)
Deocamdată, taxele asupra importurilor de oțel și aluminiu și asupra mărfurilor din China care au intrat în vigoare în martie încep să-i lovească pe producătorii din Michigan.
Relocarea liniei de producție
La periferia orașului Detroit, producătorul de piese auto Luxit se străduia să facă față taxelor suplimentare de 20% pe care Trump le-a impus importurilor din China, când a aflat că președintele crește tarifele la 54%.
Costul suplimentar îl determină pe Luxit, care se bazează pe importurile chineze pentru a produce iluminatul vehiculului și alte componente, să înceapă relocarea unei linii de producție din China la o fabrică Luxit din Tennessee și să ia în considerare mutarea altei producții în Michigan, a declarat directorul executiv, Stephane Vedie.
Un transfer de producție în Michigan ar crea aproximativ 10 locuri de muncă.
„Nu putem absorbi aceste tarife”
Mary Buchzeiger, CEO al Lucerne International, un alt furnizor auto local, vorbește cu clienții despre creșterea prețurilor din cauza noilor tarife din China.
Aproximativ 80% din balamalele, suporturile și alte componente pentru automobile pe care le vinde Lucerne sunt fabricate în China.
„Nu putem absorbi aceste tarife”, a spus Buchzeiger, care deține compania cu 25 de angajați. Noul tarif de 25% la aluminiul importat îi împiedică, de asemenea, eforturile de a construi o nouă fabrică în SUA pentru a transforma metalul în pistoane și alte piese.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_0d33cf4d853a54e7cc9a29aa049475dd.jpg)
Dar tarifele întârzie discuțiile, pentru că nimeni nu este sigur de viitorul industriei auto, a spus ea. Unele previziuni pentru industrie sunt îngrozitoare.
Anderson Economic Group, o firmă de consultanță din Michigan, estimează că noile tarife vor adăuga 2.500 USD până la 12.000 USD la prețul multor mașini noi și până la 20.000 USD pentru importurile de lux.
Acest lucru va împinge vehiculele noi mai departe de accesul consumatorilor care se luptă deja cu prețuri medii de aproximativ 48.000 de dolari.
„Acest lucru va avea un efect negativ dramatic asupra vânzărilor de mașini în Statele Unite… și vor exista opriri ale producției”, a spus Patrick Anderson, CEO-ul companiei. „Epicentrul pierderilor de locuri de muncă din cauza acestor tarife este undeva între Detroit, Michigan și Windsor, Canada”.
Reduceri la mașini
Doi mari producători auto – Ford și Stellantis – au spus că vor oferi reduceri la vehicule până la sfârșitul lunii aprilie.
Gabriel Ehrlich, economist la Universitatea din Michigan, estimează că doar noile tarife pentru oțel și aluminiu vor costa în Michigan 600 de locuri de muncă în producția de automobile până la sfârșitul anului viitor și alte 1.700 de locuri de muncă în industriile care deservesc lucrătorii auto.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_37ab87ce087da01ea38418de39decaa0.jpg)
Tarifele auto vor avea un impact și mai mare, a spus el. În joc nu sunt doar locurile de muncă din producție.
Industria auto oferă unele dintre cele mai profitabile locuri de muncă de proiectare și inginerie din Michigan și ajută la finanțarea programelor de cercetare la universitățile de stat.
Vor merita, în cele din urmă
Tarifele reprezintă, de asemenea, o amenințare pentru sectorul agricol din Michigan, care se află printre primele locuri în SUA în producția de cireșe, sparanghel și dovlecei, și pentru industria tehnologică în curs de dezvoltare a statului, centrată pe producția de drone și alte vehicule alimentate cu baterii.
Kelly Nering, economistă, al cărei tată a lucrat la Ford, crede că tarifele vor provoca creșteri incomode ale prețurilor pe termen scurt, dar vor merita în cele din urmă. „Pe termen lung, ne protejăm interesele și vom crește locurile de muncă în America”.
Tom Lynn, un consultant de software, este de aceeași părere: „Efectele pe termen scurt ar putea fi grele pentru unii oameni? Sigur. Dar efectele pe termen lung, cred că este ceea ce trebuie făcut”.
Marea recesiune din 2008
Motor City a supraviețuit multor suișuri și coborâșuri, de la perioada de glorie din anii 50 până la umilirea sa de către concurenții japonezi în anii 80. Marea recesiune din 2008 dus în faliment doi dintre marii producători auto din Detroit.
Ultimii ani au adus o revenire, pe măsură ce Ford, General Motors și Stellantis au revenit la profitabilitate, iar liderii din Detroit și din împrejurimi au căutat să diversifice economia în noi sectoare de înaltă tehnologie.
După o renovare extinsă finanțată de Ford, gara centrală din Michigan a orașului s-a redeschis anul trecut ca un centru tehnologic și cultural, simbolizând renașterea orașului Detroit.
Luminile de avertizare clipesc însă din nou. Activitatea de retail din Michigan a scăzut luna trecută, a arătat un sondaj recent, semn că și consumatorii sunt îngrijorați de economie.
Între timp, tarifele sunt cea mai recentă lovitură adusă industriei auto, care a primit mai multe lovituri în ultimii ani.
Sfârșitul anilor 90 și începutul anilor 2000 au fost o perioadă întunecată pentru Michigan, deoarece mulți producători de automobile au profitat de acorduri de liber schimb, cum ar fi Nafta, pentru a muta producția în țări mai ieftine. Unii s-au îndreptat către Mexic sau China. Alții au mutat fabrici în state mai ieftine din sud, inclusiv Kentucky și Tennessee.
Michigan a avut aproximativ 185.000 de locuri de muncă în producția de automobile anul trecut, în scădere de la 336.000 în 2000, potrivit economistului Ehrlich.
Urmărește în fiecare zi seria de materiale dedicate finalei prezidențiale – „Nicușor Dan vs George Simion”!
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_cc7bdecf4b1aa6c43ef342a2d4ed061f.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_9df5f88d463b992a5e3897d2663ffc01.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_eeb5e46ad1f4d58cddcd9b14d090c694.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_797cc3b248b8daa10de84453861eab8f.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_9071dd69a5f0d30c1ddd5d32762c4ea3.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_b5102c2c7829dfb33f92e2a94d6af204.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_26df253c10ef7f5363adb7e7997929c5.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_f8df07e2385bd998b10f9cef16d7023e.jpg)