Unde te asezi ca sa scapi cu viata?De cate ori, atunci cand v-ati urcat intr-o masina, intr-un autocar, tren sau mai ales in avion, nu v-ati intrebat unde ar fi mai bine sa va asezati? Care dintre locuri, in cazul unui accident, v-ar putea oferi mai multe sanse de supravietuire? Libertatea a chestionat o serie de experti in transporturi si va ofera, in premiera, solutii la aceasta teribila dilema.


De fiecare data cand ne suim la bordul unui avion de pasageri ne lasam vietile in mainile pilotilor, oameni cu o pregatire impresionanta, antrenati in special pentru situatii de urgenta. Dar ce se intampla atunci cand soarta e potrivnica si aparatul e implicat intr-un accident?

Unde te asezi ca sa scapi cu viata?‘Totul depinde de forta de impact. In cele mai multe cazuri, nu exista scapare, indiferent de loc. Specialistii cred ca zona cozii avionului ar fi mai sigura, aceasta fiind componenta care in majoritatea accidentelor ramane cat de cat intreaga. Doar ca nu putem vorbi de supravietuitori’, ne-a explicat Catalin Prunariu, detinator al mai multor licente de zbor si inspector al Autoritatii Aeronautice Civile din Romania.

Totusi, sa fie dracul atat de negru in cazul aparatului construit din duraluminiu, un material extrem de rezistent la conditiile vitrege ale zborului, insa casant, cand vine vorba de impact? ‘Daca vorbim de un incendiu la sol sau de o aterizare fortata, cei mai favorizati sunt pasagerii care stau pe locurile de langa iesirile de urgenta. Dar, daca impactul e violent, iarasi nu mai conteaza unde stai’, a adaugat Catalin Prunariu.


AVION


Unde te asezi ca sa scapi cu viata?Specialistii cred ca locurile din spatele avionului (marcate cu verde) ar putea oferi pasagerilor o sansa in plus. Totusi, daca impactul e violent, asa cum se intampla in majoritatea accidentelor de avion, tot ei spun ca nu mai conteaza pozitia


Unde te asezi ca sa scapi cu viata?In urma catastrofei de la Balotesti, din 1995, doar zona cozii (foto jos) a mai ramas din fuselajul Airbusului. Nimeni nu a supravietuit insa


Masina, cel mai „criminal” mijloc de transport


Unde te asezi ca sa scapi cu viata?Potrivit specialistilor, cel mai sigur loc din masina, in cazul unui impact frontal, e partea stanga a banchetei spate (marcat cu verde)


Cel mai periculos mijloc de transport din lume ramane, fara indoiala, masina. Lucru care capata valente de tragedie nationala atunci cand vorbim de Romania. Anul trecut, pe sosele, au murit 2.700 de persoane in urma accidentelor rutiere, mai multe decat in urma unor acte criminale. O parte dintre evenimentele rutiere au fost investigate si de Sever Cartianu, expert tehnic auto judiciar, omul care trebuie sa stabileasca modul in care s-a produs un accident si cine e vinovat.


Unde te asezi ca sa scapi cu viata?‘Majoritatea evenimentelor rutiere din Romania sunt cu impact frontal. In aceste conditii, daca vorbim de cel mai sigur loc, atunci acela ar putea fi cel din spatele soferului, aici existand cele mai multe sanse de supravietuire. Asta pentru ca, la aparitia unui pericol, soferul isi va feri partea sa, intr-un impuls de autoconservare. In consecinta, cea mai expusa parte din masina este locul din dreapta soferului, asa cum popular a fost numit „locul mortului”, unde zona de impact e maxima’, explica Sever Cartianu. El sustine ca totul depinde insa de dinamica incidentului. ‘In cazul unei rasturnari, datele problemei se schimba fundamental. Si nu mai putem vorbi de sanse de supravietuire daca nu se poarta centura de siguranta’, afirma acesta.


AUTOCAR: In autocar, riscurile cresc cu cat esti mai in fata


Unde te asezi ca sa scapi cu viata?Sever Cartianu afirma ca, in privinta autocarului, cele mai expuse persoane, in momentul producerii unui accident, sunt soferul si pasagerii de pe primele randuri de scaune. ‘Cu cat stau mai in fata, cu atat riscurile sunt mai mari pentru pasageri. Mai ales pentru autocar, principiul centurilor de siguranta ramane valabil, dar, din pacate, foarte putini dintre cei care calatoresc cu autocarul tin cont de asta’, marturiseste expertul judiciar.


Unde te asezi ca sa scapi cu viata?Potrivit acestuia, asemenea autovehicule au o anumita rezistenta la torsiune, insa, in cazul rasturnarilor, structura cedeaza in partea superioara din cauza greutatii mult prea mari a masinii. ‘La o rasturnare, pasagerii de langa ferestre, care nu poarta centura, risca sa fie aruncati pe geam’, spune Cartianu.


Tren: Ultimele vagoane, cele mai ferite


Unde te asezi ca sa scapi cu viata?Accidentul de tren de la Valea Calugareasca, din luna mai, in urma caruia o adolescenta a murit cu capul sfartecat de o sina ce patrunsese prin podeaua trenului, dupa deraierea locomotivei si a primelor vagoane, a ingrozit opinia publica. Romanii, multi dintre ei fideli utilizatori ai caii ferate, fie ca fac naveta, fie ca pleaca in vacanta, si-au pus intrebarea daca trenul mai reprezinta un mijloc de transport sigur, asa cum este el definit de specialistii in domeniu.


Unde te asezi ca sa scapi cu viata?Si, indiferent de raspuns, unde ar fi totusi cel mai bun loc din tren? ‘In principiu, ultimele vagoane sunt cele mai ferite, mai ales daca vorbim de o deraiere sau de un impact frontal’, ne-a explicat prof. univ. dr. ing. Ioan Sebesan, seful catedrei Material Rulant de Cale Ferata din cadrul Facultatii de Transporturi.


Unde te asezi ca sa scapi cu viata?El sustine ca, in cazul unei ruperi de pod de cale ferata, de exemplu, ‘locomotiva si primele vagoane vor cadea in prapastie, pe cand ultimele vor ramane pe sina, datorita sistemului de franare si decuplare automata, existent pe fiecare tren’.  ‘In primul rand, oamenii n-ar trebui sa calatoreasca pe culoare sau in picioare, ci in compartiment, stand pe scaun. Altfel, in cazul unui accident, consecintele ar fi destul de grave. Vreau sa reamintesc insa ca, dincolo de orice, trenul a fost, este si va ramane cel mai sigur mijloc de transport terestru din lume’, afirma Ioan Sebesan.


Metroul prezinta aceleasi pericole ca si trenul

Profesorul Ioan Sebesan ne-a mai spus ca aceleasi principii si, implicit, pericole sunt valabile si pentru metroul din Bucuresti. ‘E vorba tot de material rulant. Metroul este, practic, un tren mai mic, dar care circula in subteran. Deci mai ferite, sa spunem, ar fi tot ultimele vagoane, in cazul unui impact sau al unei deraieri’, sustine specialistul.


 

Momentul controversat care a schimbat finala Roland Garros » Tsitsipas, în lacrimi: „Nu știu ce s-a întâmplat acolo”
PARTENERI - GSP.RO
Momentul controversat care a schimbat finala Roland Garros » Tsitsipas, în lacrimi: „Nu știu ce s-a întâmplat acolo”
Medic infecționist, semnal de ALARMĂ pentru cetățeni. Ce riscă să pățească persoanele care s-au imunizat împotriva Covid-19
Playtech.ro
Medic infecționist, semnal de ALARMĂ pentru cetățeni. Ce riscă să pățească persoanele care s-au imunizat împotriva Covid-19
Tatăl care şi-a ucis fiul de 8 ani, la Cluj, condamnat la închisoare pe viaţă. Povestea din spatele crimei este cutremurătoare
Observatornews.ro
Tatăl care şi-a ucis fiul de 8 ani, la Cluj, condamnat la închisoare pe viaţă. Povestea din spatele crimei este cutremurătoare
Horoscop 14 iunie 2021. Leii trebuie să fie conștienți de efectele stării în care se află asupra celor din jurul lor
HOROSCOP
Horoscop 14 iunie 2021. Leii trebuie să fie conștienți de efectele stării în care se află asupra celor din jurul lor
Drama finalistului de la Roland Garros. Tragedia l-a lovit cu 5 minute înainte de a intra pe teren
Știrileprotv.ro
Drama finalistului de la Roland Garros. Tragedia l-a lovit cu 5 minute înainte de a intra pe teren
Scene interzise cardiacilor. Mai multe vedete, orgie greu de imaginat. Cum au fost surprinse
Telekomsport
Scene interzise cardiacilor. Mai multe vedete, orgie greu de imaginat. Cum au fost surprinse
Pregătește-te pentru vară cu Collagen Skin Booster (PUBLICITATE)
PUBLICITATE
Pregătește-te pentru vară cu Collagen Skin Booster (PUBLICITATE)