Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a efectuat un control în sistemul bancar în perioada 28 august – octombrie, iar acesta a vizat respectarea prevederilor legale privind activităţile de publicitate.
Conflict mocnit între stat și bănci
De asemenea, Raiffeisen a mai fost amendată de curând pentru practici înșelătoare, la sesizarea Grupului Clienților cu Credite în Franci Elvețieni.
Controlul vine în contextul în care premierul Mihai Tudose a acuzat băncile că practică acum comisioane mari și după ce Ionuț Mișa, ministrul Finanțelor, a arătat că 31 de bănci din România nu au raportat profit în ultimii cinci ani.
Lipsa exemplului reprezentativ
Una dintre acuzele ANPC o reprezintă lipsa exemplului reprezentativ, aplicat la condițiile exacte.
Astfel, în cazul Libra Internet Bank este acuzată că în trei pliante de prezentare a unui card de credit nu a inclus un exemplu reprezentativ care să conţină informaţii privind costurile incluse în valoarea totală a creditului sau suma totală plătibilă.
Pentru Piraeus Bank, este semnalată tot absenţa unui exemplu reprezentativ care să conţină rata dobânzii aferente creditului şi informaţii privind costul total. Piraeus Bank a fost scoasă la vânzare în această vară.
În cazul Alpha Bank au fost constatate nereguli la mai multe tipuri de credite, între care nemenţionarea printr-un exemplu reprezentativ a ratei dobânzii, duratei creditului, dobânzii anuale efective (DAE), valorii totale plătibile de către consumator şi valoarea ratelor lunare, precum şi faptul că nu era furnizată consumatorului informaţia privind faptul că posibilele fluctuaţii ale ratei de schimb valutar ar putea afecta suma ce trebuie plătită.
Unicredit și ING se laudă cu ceva ce e prevăzut de lege
O altă descoperire o constituie faptul că o serie de bănci se lăudau cu lipsa unor comisioane, dar acestea au fost eliminate deja prin lege.
Este cazul Unicredit, unde au fost vizate mai multe pliante publicitare referitoare la credite imobiliare, care nu cuprindeau informaţii referitoare la contractele de credit sau consemnau ca avantaj comision 0% la rambursarea anticipaată, deşi acesta este legiferat deja.
De asemenea, la ING Bank în condiţiile referitoare la acordarea unui credit este menţionată ca avantaj absenţa unor comisioane, deşi prin lege acestea erau excluse de existenţa altora, deja incluse în pachetul prezentat de bancă.
Comisioane aplicate la tot creditul
La Bank Leumi s-a constat că aplicarea unui comision lunar de administrare la valoarea totsală acreditului reprezintă o încălcare a prevederilor legale, fiind decisă restituirea sumelor încasate fără bază legală.
Banca Transilvania, diferențe între pliante și datele din contract
La Banca Transilvania, echipa de control a constatat abateri la contractele pentru carduri de credit, precum diferenţe dintre tarifele înscrise în pliantele publicitare şi cele din contracte sau înscrierea cu caractere foarte mici şi într-un loc puţin vizibil a unor infiormaţii importate pentru consumator.
Concomitent, ANPC a descoperit la Bancpost că în unele cazuri un tip de serviciu este valabil pentru o perioadă limitată, ulterior fiind însă extins, dar şi că în cazul dobânzii la un credit nu se specifică dacă aceasta este fixă sau variabilă.
Banca Transilvania este pe cale să cumpere și Bancpost, după ce a preluat în anii trecut Volksbank.
BRD, avantaje inexistente
La publicitatea unor credite imobiliare de la BRD, inspectorii ANPC au constatat că erau menţionate avantaje care de fapt nu existau.
Neregulile găsite la Garanti Bank sunt cele din campanii şi pliante publicitare, care anunţau facilităţi pentru creditele de nevoi personale cu ipotecă şi fără ipotecă, deşi în realitate se referă doar la cele fără ipotecă cu dobândă fixă standard. De asemenea, au existat şi omisiuni considerate înşelătoare de inspectorii ANPC.
CEC se lăuda cu un comision valabil la orice
În cazul CEC Bank, comisionul de retragere numerar în reţeaua proprie prezentat ca avantaj al unui card de credit s-a dovedit a fi valabil pentru orice retragere de numerar. Nereguli au fost găste şi la un serviciu de transfer bani din străinătate.
”Tot ce vrei la un card distanță”
La Credit Europe, au fost vizate, printre altele, pliantele ”Tot ce vrei la un card distanţă” şi ”Trăieşte cum îţi place” şi ”Cu Ferrari Card ai 2 rate pe orice circuit de shopping”, reproşurile vizând în principal absenţa oricărei menţiuni referitoare la rata dobânzii. În cazul altor produse şi servicii oferite de bancă s-a constatat că deformează comportamentul economic al consumatorului mediu.
În cazul BCR, publicitatea pentru un credit pentru achiziţionarea unei locuinţe nu avertiza cu privire la variaţia indicelui de referinţă, la fluctuaţia veniturilor proprii. De asemenea, au fost constatate deficienţe în conţinutul mai multor contracte de credit.
OTP: dobândă aplicată doar vara
OTP Bank este acuzată că nu şi-a ilustrat informaţii standard din pliante printr-un exemplu reprezentativ sau că o anumită dobândă pentru un anumit serviciu este practicată în continuare deşi pliantele anunţau că este valabilă doar pe durata verii.
OTP a preluat recent Banca Românească de la grupul elen National Bank of Greece.
La Raiffeisen există promoții ”exclusiv pentru Cluj”
La Raiffeisen, unele pliante nu menţionează tipul dobânzii practicate, o altă campanie prezintă un anumit nivel al dobânzii ca fiind ”exclusiv pentru Cluj”, deşi şi pentru alte localităţi erau exact aceleaşi condiţii.