Cuprins:
Obiectivele asumate în cadrul programelor naționale pentru redresare și reziliență (PNRR) ar trebui realizate în totalitate până cel târziu în august 2026.
BNR a avertizat recent că stadiul PNRR este mult întârziat
România are jaloane și ținte care au ca termen-limită inclusiv trimestrul 2 (T2) din 2026, ceea ce înseamnă că trebuie finalizate cel mai târziu pe 30 iunie. Însă, în prezent, statul român este într-o întârziere uriașă. Guvernul Ciolacu se află încă la stadiul de clarificări privind cererea 3 de plată, depusă în decembrie 2023. Anul electoral 2024 a fost „mort” în România din punctul de vedere al muncii la jaloanele PNRR.
Oficialii BNR au avertizat recent că stadiul PNRR este mult întârziat, iar România a fost singura țară în pericol de suspendare a plăților, din cauza deficitului bugetar mare.
Libertatea i-a chestionat pe oficialii Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) în legătură cu stadiul obiectivelor din T1/2023 și T2/2023, precum și T3/2023 și T4/2023, care inițial erau gândite pentru două cereri de plată.
Potrivit informațiilor furnizate de ministerul coordonator al PNRR în România, pentru trimestrele 1 și 2 din 2023, dintre cele 46 de jaloane și ținte, doar 29 sunt finalizate, în timp ce 17 se află încă în „curs de realizare”, ceea ce în limbaj clasic înseamnă că nu sunt gata, deși ar fi trebuit finalizate cel târziu pe 30 iunie, conform calendarului asumat în 2021 de Guvernul Cîțu.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_daa836a015e991caa1bed8ee70b2a342.jpg)
Mai precis, e vorba de jaloanele și țintele cu numerele următoare, potrivit MIPE: 24, 59, 71, 76, 80, 116, 126, 158, 207, 227, 315, 316, 336, 367, 368, 420, 441.
Problemele de la vârful marilor companii de stat
Printre ele se află obiective precum „Punerea în aplicare a principalelor recomandări de creștere a performanței financiare și operaționale a CNAIR, CNIR, CFR, CFR Călători și Metrorex”, în conformitate cu standardele Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică. La CNIR lucrează sinecuriști cu averi de milioane, numiți la conducerea companiei pe criterii politice.
Alte obiective sunt adoptarea „Strategiei privind transportul naval”, intrarea în vigoarea a „noii legi privind energia”, intrarea în vigoare a modificărilor aduse cadrului legislativ, implementarea strategiei naționale privind hidrogenul sau digitalizarea a cel puțin 60 de instituții de sănătate publică.
Nu în ultimul rând, Guvernul Ciolacu ar fi trebuit să adopte noua lege a salarizării unitare, o reformă spinoasă de care coaliția de guvernare se ferește în continuare.
Oficialii guvernamentali sunt conștienți că vor provoca mari nemulțumiri, în condițiile în care vor trebui aprobate noi grile de salarizare. Inclusiv sporurile vor fi plafonate la cel mult 20% din salariul de bază.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_51c85ce42970b6cdd5f14640163ed5cb.jpg)
La finalul lunii ianuarie 2025, Marcel Boloș a susținut că noua lege a salarizării unitare ar trebui „decuplată” de cererea de plată numărul 4 și că trebuie luat în calcul scenariul ca aplicarea acesteia să fie posibilă doar începând din 2028.
Din rău în mai rău
Situația este și mai dramatică în ceea ce privește obiectivele din a doua parte a anului 2023. Din cele 38 de jaloane și ținte sunt realizate doar 14. În schimb, 24 sunt în curs de realizare, acestea fiind obiectivele cu numerele 9, 25, 27, 34, 73, 109, 123, 128, 216, 231, 234, 239, 267, 329, 359, 364, 397, 417, 436, 442, 444, 496, 497, 519 din PNRR-ul aprobat cu tot cu calendar de Comisia Europeană.
Pe liste întârzierilor sunt obiective ambițioase, cum ar fi împădurirea sau reîmpădurirea a cel puțin 25.000 de hectare, conform strategiei forestiere naționale, sau semnarea contractelor cu întreprinderile câștigătoare pentru: i) Modernizarea, electrificarea liniilor de cale ferată, ERTMS pe tronsonul Arad – Timișoara – Caransebeș; ii) Modernizarea, electrificarea liniilor de cale ferată, ERTMS pe tronsonul Cluj-Napoca – Episcopia Bihor; iii) Electrificarea și reînnoirea liniilor de cale ferată: Constanța – Mangalia și Videle – Giurgiu.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_afe599e13b1480f5587412592c749df2.jpg)
În plan sunt și alte investiții, cum ar fi dezvoltarea de noi servicii IT în vamă, actualizarea și modernizarea sistemului informatic pentru dezvoltarea și gestionarea bugetului național sau intrarea în vigoare a unui ordin al ministrului Sănătății de instituire a unui cadru de recunoaștere diferențiată a meritelor profesionale și de recompensare a personalului medico-sanitar.
Planul pentru următoarea cerere de plată
Conform precizărilor MIPE, cererea de plată numărul 4 este compusă din jaloanele și țintele din trimestrele 1 și 2 din anul 2023.
Chestionați în legătură cu data estimată pentru depunerea cererii de plată numărul 4, oficialii ministerului au declarat: „La acest moment (n.r. – data de 4 martie) este în curs de desfășurare procesul de modificare a jaloanelor și țintelor din PNRR, în conformitate cu prevederile art. 21 din Regulamentul (UE) 2021/241 de instituire a Mecanismului de redresare și reziliență. Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în calitate de coordonator național al PNRR, va depune cererea de plată nr. 4 la Comisia Europeană, după finalizarea procesului de negociere a modificării PNRR (estimativ în T2/2025)”.

iugavirgil • 10.03.2025, 06:55
4 milioane de cetățeni romani declarati apți de munca care nu muncesc oficial nicăieri. Printre ei probabil și mulți responsabili cu acest program de reforme numit PNRR

Janika • 10.03.2025, 00:50
Bre, iar v-ați asumat răspunderea? Cine mai lucrează de fraier când se face atâta reclamă la nemuncă: influențer, parior, dealer, bombardier, politician, unit sub tricolor

sormar • 09.03.2025, 21:47
asta este moştenirea lui Klaus: guvernul PNL-PSD nu a vrut să facă nicio reformă. Degeaba au muncit unii pentru acel PNRR, gaşca de la guvernare nu vrea să facă reformele atât de necesare ţării. Şi normal, de vină e USR, că a făcut rău PNRR. Nişte incompetenţi ajunşi în funcţii înalte, nişte nimeni fără diplomă de BAC...
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_a25ef83be6cf74a4c636b5a407f5e198.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_d06bd5e6affed972a4e04d96acea21e2.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_1670b4f7a2c7f914146926dad0c1165d.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_1ea20b6b0dedfb8ae90a9f809242e96f.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_747001f1a36aa1ca133d41195e836267.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_abb79e55a53807b7234568fd0c991b14.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_2eefc77056bd7fc4992788b1d2183224.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_350830656eba9deb8021852b62e7a660.jpg)