Secretarul american al Apărării, Mark Esper, a avertizat joi, în cadrul Summit-ului Național de Cibersecuritate al Departamentului Securității Interne, că statul chinez comite „cel mai mare furt de proprietate intelectuală din istoria umanității”.
Esper le-a spus participanților că i-a avertizat pe aliații europeni privind permiterea companiilor chineze să construiască rețele cibernetice 5G în țările lor, spunându-le că riscă scurgeri de informații de securitate națională sensibile.
Dar furtul de proprietate intelectuală din partea Chinei, atât de informații civile cât și militare, nu este un secret, susține Business Insider.
De la presupuse încercări de acces la informațiile furnizorul de telecomunicații suedez Ericsson până la furtul de informații legate de modelele de aeronave militare F-22 și F-35, există mai multe cazuri în care China are acces la tehnologia străină sau încearcă să facă acest lucru.
Există, de asemenea, exemple de sisteme militare chineze care seamănă foarte mult cu drona MQ-9 Reaper, un avion de luptă fără pilot utilizat de către United States Air Force.
Totuși, există unele elemente ale acestor sisteme chineze – de software, tehnologie și forță de muncă folosite pentru a le opera – care nu țin pasul cu cu armata americană, dar acest pas nu este departe, potrivit secretarului Apărării, Mark Esper.
„Fiecare companie chineză are potențialul de a fi complice în campania sponsorizată de la Beijing pentru a fura tehnologia”, a spus el la Summit-ul de joi, subliniind integrarea Chinei în tehnologia civilă și militară, un domeniu în care Beijingul depășește SUA.
„China a căutat în mod sistematic să achiziționeze tehnologie americană atât prin mijloace tradiționale de spionaj, cât și prin investiții legale în companii”, a declarat pentru Business Insider Daniel Kliman, directorul Programului de securitate Asia-Pacific de la Centrul pentru o nouă securitate americană.
„Statele Unite încă mai păstrează un mic avantaj în privința tehnologiei militare, dar este clar că acesta se erodează”
Daniel Kliman:
După cum relatează Popular Mechanics, Chengdu J-20 este una dintre aeronavele care a fost proiectată folosind informații din SUA.
Su Bin, un antreprenor național și aerospațial chinez, s-a declarat vinovat de spionaj cibernetic în 2016. El și colaboratorii săi au spionat planurile americane pentru C-17 Globemaster, F-35 și F-22.
Acuzații de furt și din partea consilierului pentru securitate naţională al SUA, John Bolton
John Bolton, consilierul pentru securitate naţională al SUA, acuza la sfârșitul lunii august, în timpul unei vizie la Kiev, că statul chinez a furat planurile avionului de vânătoare F-35, fabricat de un consorţiu de mai multe ţări, sub patronajul corporaţiei americane Lockheed Martin.
Acesta preciza că avionul de luptă de generaţia a cincea construit de industria chineză de apărare arată suspect de similar cu cel american, a informat bbc.com/ukrainian.
El a afirmat că avionul de vânătoare F-35 a servit ca un exemplu al faptului că Beijingul a furat proprietatea intelectuală de zeci de ani a Statelor Unite.
Potrivit defenseromania.ro, cel mai probabil, consilierul pentru securitate naţională al Casei Albe, John Bolton, s-a referit la avionul chinezesc J-31, atunci când a afirmat că Beijingul a realizat o copie a avionului american F-35.
Încă de când a fost lansat prima dată, avionul invizibil J-31 a fost considerat o replică chineză la avionul stealth F-35 al armatei SUA, chiar dacă nu atinge nivelul de sofisticare a aparatului de zbor american.
Cu câteva zile înainte de vizita sa la Kiev, publicația americană The Wall Street Journal a scris că SUA vor să împiedice China să pună mâna „pe tehnologie de apărare vitală” prin achiziționarea companiei ucrainene Motor Sich, unul dintre cei mai mari producători de motoare de avioane și elicoptere din lume.
Casa Albă consideră că achiziția unei astfel de fabrici este importantă pentru Beijing, deoarece aceasta va crește semnificativ capacitatea de apărare a Chinei.
Pentru a preveni acest lucru, John Bolton, consilierul preşedintelui SUA pentru securitate naţională, a decis să discute cu conducerea ucraineană de la Kiev.
În acest sens, a avut întâlniri cu mai mulţi oficiali ucraineni, inclusiv cu preşedintele Vladimir Zelenski.
Avionul Shenyang J-31 (China) versus F-35 (SUA)
Shenyang J-31 este încă în curs de dezvoltare, dar va înlocui probabil luptătorul J-15, cel puțin pe transportatorii de aeronave. J-15 a fost afectat de probleme, inclusiv multiple accidente fatale și probleme cu motorul său, a raportat South China Morning Post anul trecut.
J-31 este al doilea avion aerian al Armatei Populare de Eliberare și a fost văzut pentru prima dată în 2014. Există speculații că J-31 se bazează pe planurile F-35 ale lui Lockheed Martin, deși China a negat aceste afirmații.
J-31 este mai ușor și are o rază de acțiune mai scurtă decât F-35, dar o poate bate cu viteza maximă, de 1,8 Mach (2.205 km/h), F-35 având „doar” 1,6 Mach F-35 (aproximativ 1930 de kilometri pe oră ), a informat Popular Science în 2017.
Întrebarea cu cât de bine se potrivesc aceste aeronave cu concurenții lor din SUA și, a spus Kliman, aparițiile sunt doar o parte a ecuației.
„Uneori, în mod superficial, desenele arată similar – ar putea fi, în parte, din unele încercări făcute de China de a achiziționa o tehnologie bună, dar aș avea doar o atenție că la sfârșitul zilei, este greu de știut cât de similar este sau nu „, a spus el pentru Insider.
Deși nu există dovezi concrete că designul chinezesc este rezultatul spionajului sau al furtului, asemănările vizuale sunt uneori inconfundabile.
Camerele video montate pe botul aparatului CH-4B, precum și locațiile pentru muniții externe sunt la fel ca cele de la Reaper.
„Popular Mechanics”, o revistă de știință americană înființată în anul 1902, numea cele două aeronave „identice”, într-un articol din 2016.
Breaking Defense a raportat în 2015 că, pe lângă același bot cu cupole și coada în formă de V, UAV-urile au ambele aripi de 66 de metri.
Proiectantul dronei Shi Wen, al Academiei Chineze de Aerodinamică Aerospațială, a declarat pentru China Daily, în urmă cu trei ani, că modelul CH-5 „poate efectua orice operațiuni pe care MQ-9 Reaper le poate face și este chiar mai bun decât aparatul american atunci când vine vorba de durata zborului și eficiența operațională „
Dar, din nou, tehnologia și specificațiile chineze nu se potrivesc cu omologii americani.
Pentru început, Reaper poate transporta dublul munițiilor din CH-5. Și în timp ce CH-5 poate călători mai departe, cu o autonomie de aproximativ 1.200 de mile (1.931 km), plafonul său de zbor este de aproximativ 23.000 de metri, comparativ cu plafonul de aproape 50.000 de metri al Reaper, potrivit proiectului Centrului pentru Studii Internaționale Strategice China Power.
Reaper are, de asemenea, o greutate maximă mai mare la decolare și poate călători cu dublul vitezei CH-5, din cauza provocărilor persistente cu motoarele fabricate din China.
China ar fi furat date tehnice de la Boeing și Forțele Aeriene ale SUA
Același antreprenor național și aerospațial chinez Su Bin a pledat vinovat și în 2017, când a recunoscut că a conspirat pentru a fura date tehnice legate de C-17, de la Boeing și Forțele Aeriene ale SUA.
Probabil că aceste date au fost utilizate pentru a construi Xian Y-20, aeronava de transport a Chinei, numită „Chubby Girl”, potrivit sursei citate.
După cum remarcă Garrett M. Graff în Wired, Su a ajutat la adunarea a aproximativ 630.000 de dosare legate de C-17.
Nu se sție exact dacă statul chinez a folosit informații despre C-17 pentru construirea Y-20, dar cu siguranță Beijingul a negat furtul tehnologiei americane pentru sistemele sale de arme – dar asemănările sunt evidente, de la bot la stabilizator de coadă, după cum subliniază Kyle Mizokami în Popular Mechanics.
Y-20 are o greutate și o sarcină utilă mai mici decât C-17, a raportat Popular Mechanics în 2016, dar Y-20 este cea mai mare aeronavă de transport din producție.
Armata chineză nu avea un mare transportator înainte de dezvoltarea Y-20, ceea ce îngreunează mobilizarea rapidă a unui număr mare de provizii și trupe pe câmpurile de luptă sau în zonele de dezastru, a informat Wired în 2012.
SUA sunt încă în fața Chinei, din punct de vedere militar
Membrii și sistemele serviciilor SUA au o experiență mult mai mare pe câmpul de luptă decât forțele chineze.
China nu a mai fost implicată într-un conflict rmat, din 1979, de la scurtul război cu Vietnam.
Indiferent dacă China varsă bani în cercetare și dezvoltare sau comite furturi directe de proprietate intelectuală, oficialii americani au motive de îngrijorare cu privire la viitor.
În august, naționalul chinez Pengyi Li a fost arestat în drum spre Hong Kong, după o investigație sub acoperire a Departamentului Securității Interne privind contrabanda de componente pentru rachete și sateliți de supraveghere din SUA în China, au raportat Tim Fernholz și Justin Rohrlich în Quartz.
Mai mulți cetățeni chinezi au fost, de asemenea, găsiți vinovați de încercarea de contrabandă cu accelerometre, care sunt necesare pentru rachete ghidate și nave spațiale.