Mergi direct la conținut »
Adriana Nedelea LA FIX | Detalii despre cum au fost fraudate examenele pentru piloți
Știri România Libertatea > Ştiri > Știri România > Adriana Nedelea LA FIX | Detalii despre cum au fost fraudate examenele pentru piloți

Adriana Nedelea LA FIX | Detalii despre cum au fost fraudate examenele pentru piloți

Ștefan Pană, jurnalist Libertatea, a discutat în cadrul emisiunii „Adriana Nedelea la FIX” despre modul în care au fost fraudate examenele prin care ajungi pilot. Prin intermediul unui grup de WhatsApp, cursanții fotografiau subiectele examenului și primeau răspunsurile testelor grilă de la colegi aflați fie acasă sau care așteptau să intre în sala de examen.

De Răzvan Mihalașcu,

Ancheta Libertatea despre modul în care s-au fraudat, în toamna lui 2019, examenele prin care ajungi pilot a scos la iveală breșele de securitate pe care le au Școala de Aviație Civilă și Autoritatea Aeronautică Civilă Român, ambele instituții de stat, la care au fost date examenele pentru “piloții particulari”, primul dintre cei trei pași pe care îi face un pilot de linie.

Jurnalistul Ștefan Pană a explicat în cadrul emisiunii „Adriana Nedelea la FIX” că sistemul prin care cursanții au reușit să copieze la examene „nu era absolut complicat” deoarece aceste testări nu se dădeau cu toți cursanții în același timp din cauza sălilor mici.

Au copiat la examene prin care ajungi pilot, folosind un grup de WhatsApp

„Erau introduși în serii, ceea ce însemna că cei care ajungeau în sală primii făceau poză la grilele pe care le primeau, le puneau pe acest grup de WhatsApp. Cei care erau acasă sau urmau să intre la examen, cu suportul de curs în față sau cu cunoștințele lor de examen, veneau cu răspunsurile corecte pe o hârtie, o fotografiau. Erau teste grilă. Era totul foarte simplu”, a explicat jurnalistul Ștefan Pană, care a dezvăluit alături de Răzvan Luțac și Cătălin Tolontan aceste fraude.

Ștefan Pană a explicat că, pentru a obține licența de pilotaj, cursanții trebuie să parcurgă două etape, precum la examenul de obținere a permisului de conducere auto.

Cei care au reușit să fraudeze aceste examene au reușit să le fraudeze la ambele instituții. Școala de aviație, e mai relaxată în condiții, având în vedere că era doar primul nivel.

Ștefan Pană, jurnalist Libertatea

Cursanții nu sunt percheziționați la intrarea în sala de examen

Jurnaliștii Libertatea au luat legătura cu reprezentanții Autorității Aeronautice, instituția care se ocupă de siguranța zborului în România. Este vorba despre un organism certificat la nivel european și internațional.

„Ei au discutat cu noi, au realizat că au o problemă. Au fost foarte surprinși inițial. Nu au crezut. Au spus că așa ceva nu se poate întâmpla pentru că cursanții își lasă telefoanele pe pervaz, deci n-ar avea cum să facă aceste poze”, a spus jurnalistul Ștefan Pană.

Procedurile lor interne nu le cer să fie percheziționați cursanții când întră în sala de examen. Au realizat că au o breșă de securitate.

Ștefan Pană, jurnalist Libertatea

În schimb, Școala de aviație, unde director este George Barbu, respectiv noul director de la TAROM, nu a oferit răspunsuri solicitărilor echipei Libertatea despre aceste probleme.

Am discutat cu un alt director din cadrul instituției care a văzut dovezile pe care le avem (…) Au spus că nu vor să aibă un punct de vedere.

Ștefan Pană, jurnalist Libertatea

Jurnaliștii Libertatea a aflat că doi tineri dintr-o promoție de mai bine de 50 de cursanți au trecut prin ambele etaje și au reușit să ia licența. Asta implică două rânduri de teste teoretice și două rânduri de teste practice.

Având în vedere lejeritatea cu care cursanții au fraudat examenul, nu păreau în discuțiile dintre ei ca ei să fi fost cei care au inventat sistemul, e foarte posibil ca astfel de practici să fie practici mai vechi.

Ștefan Pană, jurnalist Libertatea

Libertatea a luat legătură cu unii dintre cei mai activi cursanți care comunicau pe grup de WhatsApp. Aceștia nu au recunoscut acuzațiile, precizând că pozele au fost modificate prin programul de editare Photoshop.

Au spus că au făcut pozele la finalizarea examenului ca să aibă o amintire, deși orele care apar pe aceste capturi arată clar că era vorba de orele de examen.

Ștefan Pană, jurnalist Libertatea

Cursanții au fraudat examene de meteorologie, de cunoaștere a aeronavei, de navigație, „toate domenii foarte importante care implică o zi în care nu totul merge perfect; o problemă atmosferică, o problemă tehnică și atunci ei nu mai știu că controleze acea aeronavă pentru că nu au învățat partea acea teoretică”, spune jurnalistul Ștefan Pană.

Nu este un pericol doar pentru cei care zboară, este un pericol pentru cei de la sol sau pentru alte avioane pentru că ei zboară la aceeași altitudine cu avioanele de linie.

Ștefan Pană, jurnalist Libertatea
Close
Închide
  Close