Dinspre clienți, prețurile par mai degrabă prohibitive. Cei aproximativ 5% din valoarea mașinii, cât costă asigurarea în fiecare an, înseamnă că la fiecare 20 de ani plătești câte o mașină nouă. Pe de altă parte, cheltuielile asigurătorilor sunt ceva mai mari decât încasările, ceea ce înseamnă că polița CASCO este mai degrabă profitabilă, în medie, pentru șoferul „statistic”.

Desigur însă că statistica nu surprinde vreun calcul cost-beneficiu pentru fiecare în parte. Cei care nu au accidente îi vor considera la final bani pierduți, pe când cei care au mai multe decât media vor spune că au făcut o investiție extrem de profitabilă.

La fel ca orice asigurare, și CASCO este un serviciu pe care ideal îl plătești fără să fie nevoie să ai parte de el. Mai departe, însă, există destule repere care să-ți indice dacă pentru tine personal prețul plătit este mic sau mare în raport cu riscul acoperit. Iată câteva lucruri de care trebuie să ții cont.

Stabilitatea financiară

Ai economii suficiente pentru a cumpăra o mașină asemănătoare sau măcar pentru a plăti o reparație mai mare? Te poți lipsi de mașină pentru o vreme? Câștigi la fel de mulți bani și fără ea? Fiecare răspuns „da” este un argument împotriva poliței CASCO pe când fiecare răspuns „nu” e un argument împotrivă.

Vârsta mașinii

Cu cât este mașina mai nouă, cu atât are mai mult sens asigurarea CASCO. Există însă două repere de timp.

Cel mai important este anul în care a fost pus pe piață modelul respectiv. Cu cât este mai recent, cu atât reparațiile vor fi mai scumpe, pentru că atât piesele cât și experiența sunt mai greu de găsit.

Contează însă și anul în care a fost produsă efectiv mașina ta, chiar și numai din punct de vedere emoțional. Îți va fi mult mai greu să plătești din buzunar bani mulți pentru reparația unei mașini nou- nouțe pe care abia ai cumpărat-o.

Distanța parcursă

Rulajul așteptat al unui autoturism este de 15-20 de mii de kilometri pe an, iar polițele de asigurare sunt stabilite în funcție de aceste valori. Desigur, dacă mergi peste această medie, șansele statistice să se întâmple accidente și deci să beneficiezi de despăgubiri sunt mai mari. Invers, dacă folosești mașina doar ocazional, cu cât rulajul scade mai mult sub medie cu atât cresc șansele să rămâi doar cu banii dați.

Contează de asemenea pe unde mergi. Un traseu regulat, de exemplu naveta pe timp de zi într-un orășel liniștit te face mai puțin predispus la accidente decât dacă ai de mers mereu în locuri necunoscute.

Modul de întrebuințare

Costul asigurării poate fi substanțial mai ieftin atunci când accepți să suporți din propriul buzunar o sumă fixă în contul fiecărei reparații, numită franșiză, stabilită adesea în jurul valorii de 100 de euro. Pentru asigurător, rostul ei este să îi facă pe șoferi mai responsabili. Pentru asigurat este poate cea mai complicată decizie…

Desigur, cei care se știu predispuși să provoace mici tamponări vor prefera polița fără franșiză. Mai departe însă, cel mai relevant criteriu este proporția dintre kilometrii parcurși în oraș și cei „la drum lung”. Dacă mergi sau parchezi preponderent într-un oraș aglomerat și haotic, atunci are mai mult sens o asigurare fără franșiză, care să acopere micile incidente fără efort suplimentar. În schimb, pentru drumurile preponderente în afara orașului, reducerea oferită de franșiză începe să capete sens.

Menținerea valorii asigurate

Altă decizie complicată este reîntregirea poliței de asigurare în cazul unei daune parțiale. Fiecare despăgubire plătită se scade din suma totală asigurată, astfel că în cazul unei daune totale în viitor nu vei mai primi toți banii, cu excepția situației în care accepți să plătești lunar o sumă mai mare.

Are sens să o plătești? Pentru a afla răspunsul, parcurge din nou primele patru puncte: dacă (1) la „stabilitatea financiară” există cel puțin două răspunsuri „da” sau dacă (2) mașina este nou-nouță și ca model și ca an de fabricație sau dacă (3) mergi chiar și 100 de km zi de zi sau dacă (4) ai ales varianta cu franșiză pentru că faci multe drumuri lungi, atunci cel mai probabil că e bine să optezi pentru reîntregire.

Înscrie-te și tu la cursurile de educație financiară de la Școala de Bani!

Un bilet găsit de soția sa într-o geantă pe care nu o mai folosise de patru ani i-a schimbat viața: „Mi-a zis că e un semn”
PARTENERI - GSP.RO
Un bilet găsit de soția sa într-o geantă pe care nu o mai folosise de patru ani i-a schimbat viața: „Mi-a zis că e un semn”
Vlad Voiculescu, acuzații GRAVE după congresul PNL: ”Peste 4000 de teste pozitive nu au fost ...
Playtech.ro
Vlad Voiculescu, acuzații GRAVE după congresul PNL: ”Peste 4000 de teste pozitive nu au fost ...
Filmul confuziei fatale din Maramureș: Orbit de gelozie, un tânăr a provocat un accident înfiorător, după ce i s-a părut că a văzut-o pe fosta iubită într-o mașină
Observatornews.ro
Filmul confuziei fatale din Maramureș: Orbit de gelozie, un tânăr a provocat un accident înfiorător, după ce i s-a părut că a văzut-o pe fosta iubită într-o mașină
Horoscop 27 septembrie 2021. Peștii ar fi bine să acorde o atenție deosebită oricărei investiții, cheltuielilor mari
HOROSCOP
Horoscop 27 septembrie 2021. Peștii ar fi bine să acorde o atenție deosebită oricărei investiții, cheltuielilor mari
Apare prima bancnotă din România cu chipul unei femei. Ce valoare are și pe cine reprezintă
Știrileprotv.ro
Apare prima bancnotă din România cu chipul unei femei. Ce valoare are și pe cine reprezintă
Josnic! Tânăra a primit 60.000 de euro pentru partida de amor filmată cu bărbatul celebru al ţării: "M-am simţit umilită". El e idolul naţiunii
Telekomsport
Josnic! Tânăra a primit 60.000 de euro pentru partida de amor filmată cu bărbatul celebru al ţării: "M-am simţit umilită". El e idolul naţiunii
De ce au plantat cei de la brandul de apă plată Bucovina 3.000 de brăduți
PUBLICITATE
De ce au plantat cei de la brandul de apă plată Bucovina 3.000 de brăduți