Aproximativ 1.400 de angajați de la CFR Marfă vor părăși compania de stat până la finalul anului, potrivit proiectului de buget al acesteia, prezentat pe site-ul Ministerului Transporturilor, scrie Adevărul.ro. Plecările vin în contextul în care societatea a înregistrat pierderi cumulate de 2,74 miliarde de lei în ultimii ani.
Conform datelor prezentate de Ministerul Finanțelor, CFR Marfă avea la finalul anului 2019, ultimul pentru care există date oficiale, un număr de 5.373 de angajați.
Sindicatele discută luni cu conducerea companiei
Contactat de către Libertatea, Grigore Mare – președintele Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial – a spus că sindicatele vor avea luni discuții cu conducerea companiei și, în funcție de acestea, va fi luată o decizie în privința unor posibile proteste sau nu.
Noi știm că CFR Marfă este într-o situație destul de explozivă, nu am avut negocieri bune la Comisia Europeană și a fost și un management prost în trecut. Acești oameni trebuie să beneficieze de ajutor, noi dorim să se dea salarii compensatorii, să fie introdusă și CFR Marfă pe modelul Văii Jiului.
Grigore Mare:
Risc de faliment
Acesta susține că societatea riscă să intre în faliment. „Compania are o datorie de 2,7 miliarde de lei către buget și CFR Infrastructură. Dacă nu se va renegocia, penalitățile vor face ca datoriile să fie mai mari decât activele, ceea ce înseamnă că se poate ajunge direct la faliment. Compania se află în concordat preventiv, mai bine era băgată în insolvență pentru că era protejată”, spune sindicalistul.
CFR Marfă a intrat în procedura de concordat preventiv în 2020. Aceasta este o antecameră a insolvenței.
Salarii de 4.861 de lei în companie
Proiectul de buget prevede un câștig mediu lunar în cadrul societății de 4.861 de lei în acest an, în scădere cu 4 lei (0,1%) față de cel înregistrat în 2020.
Concomitent, productivitatea muncii se va dubla: aceasta este prognozată să crească de la 117.000 de lei pe angajat la 243.000 de lei pe salariat, creșterea fiind de 106%.
Revenire pe profit
Proiectul mai prevede și o creștere de 75,58% a veniturilor companiei în acest an, față de cele înregistrate anul trecut, când pandemia a lovit economia.
De altfel, compania estimează că va reveni pe plus în acest an, cu un profit brut de 33 milioane de lei.
Investițiile din acest an se ridică la 248 milioane de lei, în scădere cu 9,69% față de cele de 275 milioane de lei de anul trecut.
Datorii imense
Documentul prevede scăderea cu 63,27% a plăților restante, de la 3,94 miliarde de lei în 2020 la 1,45 miliarde de lei în acest an.
Același lucru este valabil și pentru creanțe, adică banii ce trebuie să fie încasați de companie de la datornici. Acestea vor scădea de la 417 milioane de lei în 2020 la 291 milioane de lei în 2021.
Privatizarea eșuată din 2013
Statul român a încercat privatizarea CFR Marfă în anul 2013, moment la care câștigător fusese declarat Grup Feroviar Român, patronat de omul de afaceri Gruia Stoica.
Acesta oferise 202 milioane de euro pentru 51% din acțiunile CFR Marfă, dar ulterior nu a putut depune sumele necesare, astfel că statul a anulat tranzacția.
Comisia Europeană cere recuperarea unui ajutor de 570 milioane de euro
Între timp, compania a început să acumuleze din nou datorii și pierderi.
Comisia Europeană a cerut în februarie 2020 recuperarea unor ajutoare de stat de 570 de milioane de euro de la CFR Marfă, găsite incompatibile cu legislația comunitară.
De asemenea, premierul Florin Cîțu a cerut la începutul anului restructurarea companiilor de stat și a cerut planuri concrete în acest sens ministerelor care le dețin. CFR Marfă se află în subordinea Ministerului Transporturilor.