Cuprins:
Beneficiile financiare
Eurelectric și EY au publicat o analiză care arată beneficiile financiare ale încărcării inteligente și bidirecționale pentru șoferii de mașini electrice. Potrivit studiului, economiile anuale pentru un proprietar de vehicul electric în Europa pot varia între 450 și 2.900 de euro. Aceste sume pot fi obținute prin folosirea unor metode inovatoare de încărcare.
Ce înseamnă încărcarea inteligentă și bidirecțională
Încărcarea inteligentă permite bateriilor vehiculelor electrice să stocheze surplusul de electricitate din rețea. Tehnologia vehicle-to-grid (V2G) merge mai departe, permițând mașinilor să vândă energia înapoi în rețea în perioadele de vârf de consum.
Aceste tehnologii au potențialul de a echilibra rețeaua electrică și de a integra mai eficient sursele regenerabile de energie. Cu toate acestea, studiul subliniază că în prezent, consumatorii nu au stimulente economice clare pentru a oferi acest serviciu.
Potențialul neexploatat al bateriilor vehiculelor electrice
Analiza estimează că până în 2030, bateriile mașinilor electrice ar putea furniza aproximativ 114 TWh de capacitate energetică. Această cantitate ar fi suficientă pentru a alimenta 30 de milioane de locuințe anual, reprezentând aproximativ 4% din cererea anuală de energie prognozată pentru Europa.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_ced1fbe9541fceb188fe48b169051f29.jpg)
Kristian Ruby, secretarul general al Eurelectric, a declarat: „Să conduci mașini electrice este plăcut. Studiul nostru arată că acestea le pot aduce șoferilor venituri suplimentare, contribuind în același timp la stabilizarea sistemului energetic, dar clienții au nevoie de opțiuni pe piață și de stimulente clare.”
Provocări în adoptarea vehiculelor electrice
Deși vânzările de vehicule electrice au depășit faza inițială, există încă obstacole în calea adoptării pe scară largă. Costul inițial ridicat rămâne principala barieră, ducând la o ușoară scădere a pieței în 2024.
Disponibilitatea stațiilor de încărcare este o altă preocupare majoră. În 2024, numărul stațiilor publice a crescut cu 30%, ajungând la peste 820.000 de unități. Cu toate acestea, ritmul de instalare trebuie accelerat pentru a atinge obiectivul Comisiei Europene de 3,5 milioane de stații până în 2030.
Beneficii pentru consumatori și operatori de rețea
Serge Colle, lider global al sectorului de energie și utilități la EY, subliniază importanța propunerilor de încărcare inteligentă ușor de utilizat:
„Pentru ca utilizatorii să joace un rol activ în flexibilitate, întregul ecosistem al mobilității electrice trebuie să îi ajute să vadă vehiculele electrice ca fiind mai mult decât un simplu mijloc de transport din punctul A la punctul B. Propunerile de încărcare inteligentă ușor de utilizat, cu beneficii clare de cost, sunt esențiale pentru adoptarea de către consumatori.”
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_d621aef721038c970c8d133f5394169c.jpg)
Pentru operatorii sistemelor de distribuție, flexibilitatea crescută ar putea aduce economii anuale de aproximativ 4 miliarde de euro. Aceste economii ar rezulta din reducerea parțială a necesității de extindere a infrastructurii.
Condiții pentru realizarea beneficiilor
Studiul menționează că pentru a valorifica pe deplin potențialul vehiculelor electrice, sunt necesare:
- Semnale de preț clare pentru consumatori;
- Acces îmbunătățit la piețele de flexibilitate;
- Date interoperabile în întregul ecosistem al mobilității electrice;
- Monitorizare digitală în timp real pentru operatorii de rețea;
- Acces fără costuri la date, conform legislației UE privind vehiculele.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_dc04e4043bfe24aab7dd9c781fc010ee.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_f1151644557da39f84fae40212b79fd1.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_a396c1c7076cf6cec0153467ee195638.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/plugins/rro-feed/no-picture.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_ab97523dc3e6e50ab2dc3f546d965659.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_9262cb220da9665332a12b7a96868828.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_5470cf7b3969545f87605f89a390f00a.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_225f2011e91fb0208faa821fac0a5139.jpg)