Alex, 40 de ani, are un pedigree sportiv – tatăl său a fost antrenor de judo, el a practicat handbal sau baschet, a făcut triatlon și semimaraton, are o familie care nu stă o clipă și o firmă care distribuie echipament sportiv și oferă solutii de transport bagaje.
A spintecat valurile alături de colegii săi din echipajul Atlantic 4, spulberând recordul de traversare a Mării Negre, fixându-l la 11 zile și șase ore.
Echipa Atlantic4 concurează pentru împlinirea unei cauze sociale: completarea fondurilor necesare realizării unui Campus socio-medical la Adunaţii Copăceni, destinat copiilor diagnosticaţi cu boli rare sau incurabile. Acum e într-o cursă peste Atlantic.
Și Alex are un proiect. Vrea să fie primul român care traversează Atlanticul de la un continent la altul, din Portugalia, de la Portimao, în Miami, Florida, via Cuba, 8.000 de kilometri alături de 4 feroezi și un neo-zeelandez. Acum strânge fonduri, e programat la viza de SUA, ba își vinde și Dokkerul pentru a face rost de bani.
Azi, cu Alex, un Pierre Vaillant al vremurilor noastre, despre aventura și greutățile pe mare. Despre pishic și fizic. Despre un om și valurile lui!
Libertatea: Cine ești, Alex Dumbravă?
Alex Dumbravă: Sunt un amator de sport, fost sportiv de performanță, am făcut handbal și judo. În ultima decadă, am mers la triatlon sau semimaraton, la nivel de amatori. Sunt importante pentru condiția fizică, dau și un exemplu pozitiv copiilor mei.
Cum ai ajuns la această provocare?
De doi ani plănuiesc traversarea unui ocean într-o ambarcațiune cu vâsle! Și mă pregătesc pentru asta. Pe lângă ieșiirle de weekend pe mare, am realizat și traveresarea Mării Negre cu alți patru membri ai echipajului Atlantic 4. Așadar, pregătirile mele au început prin iulie-august, am decis cu alți trei foști sportivi de performanță, să punem bazele unei echipe care să traverseze un ocean. Alături de Vlad, Bogdan și Mihai ne-am antrenat zilnic. De asemenea, am lucrat să pregătim proiectul: contactarea sponsorilor, obținerea de fonduri, pregătirea legată de navigație și de prim ajutor.
În expediția pe Atalantic cum ai intrat?
Recent, am fost contactat de un echipaj de norvegieni, rămăseseră fără oameni în echipă. M-am alăturat din scurt, mai ales că am condiție fizică bună. În doua saptamâni luăm startul, plecam din sudul Portugaliei și ajungem până în Florida.
Alex Dumbravă și-a propus să traverseze Atlanticul de la un continent la altul: ”Tata, antrenor de judo, mi-a zis că ajunge unul în familie care și-a rupt oasele pe tatami! Iată-mă la vâslit oceanic”
Puteai să faci judo, nu?
Tata a fost antrenor de judo, însă nu prea m-a lăsat să fac. Îmi spunea că e suficient un nebun în familie care și-a rupt toate oasele pe tatami. Am jucat handbal din școala generală până la final liceu. Am fost activ, având și o campania care inchiriază echipament sportiv. Nu puteam să le ofer prietenilor un caiac sau o canoe și să nu mă duc și eu cu ei pe lacuri, pe râuri…
Ce presupune pregătirea fizică pentru un maraton pe apă?
Vaslitul oceanic e un sport dur, pe lânhă pregătirea fizică, ai nevoie de și alte lucruri: hrănire, hidratare, protectie la bătături, bășici, rosături, cunoștinte de navigație, de prim ajutor. Trebuie să ai și psihic tare, 60 de zile nu vom face altceva decât să vâslim câte două ore, să ne odihnim două ore.. E de preferat ca barca să nu se oprească nici o clipă.
Alex Dumbravă și-a propus să traverseze Atlanticul de la un continent la altul. La traveresarea Mării Negre, a slăbit 6 kilograme. Acum, poate da jos și 15kg. Așa că, de Sărbători, a fost ”la îngrășare”
Cum a fost anul trecut, pe Marea Neagră? Se spune că înainte să pleci într-o astfel de cursă trebuie să te îngrași…
Am slăbit 6 kilograme, cea mai mare parte în prima sapătămâna, apoi corpul se obișnuiește. În principiu, scapi de 10-15 kg la o cursă de 35-40 de zile, cât înseamnă o traversare scurtă, cum e competiție de acum, la care participă colegii mei, din Insulele Canare până în Caraibe.
Voi ați stabilit un record.
Da. Recordul anterior fusese al lui Scott Butler, care a traversat solo Marea Neagră, A avut 8 zile cu furtună, când a stat în barcă. Era parte dintr-un proiect de a atinge Elbrus. m prima etapă a mers pe bicicletă. apoi a vâslit pe Marea Neagră, pentru a urca în alergare pe munte. Noi am plecat de la Limanu, Mangalia, la Batumi, în Georgia. Am avut și noi vreme proastă, furtună cu fulgere și tunete, curent nefavorarabil, valuri mari. A fost și un moment greu, se strâmbase axul de la cârmă. L-am reparat, însă am pierdut câteva ore. Dar nu ne-am răsturnat!
Unde se află echipajul care traversează acum, când vorbim noi, Atlanticul?
E în grafic. Echipajul de pe Atlantic n-a avut răsturnare, pentru că poate fi abandon. Barca s-a înclinat. Conform regulamentului, e bligatoriu să stai legat de barcă. S-au autorecuperat din apă și au revenit…
Alex Dumbravă și-a propus să traverseze Atlanticul de la un continent la altul. Mâncare la plic, apă din mare sau ocean!
Ce mâncați în ambarcațiune, cum și de unde beți apă?
În barcă e spatiu limitat, trebuie să fie relativ ușoară. Mancare de expediție, deshidratată, care se reconstituie cu apă caldă sau fierbinte. Sunt plicuri sigilate, consistente, pui cu orez, pase cu orez. Foamea, ca foamea, dar trebuie să asimilezi 8-10.000 calorii pe zi, cazul meu, om de 110 kg, vâslești 12 ore din 24. Setea? Se rezolvă un aparat de filtrare. Pompa e chiar sub ambarcațiune, are un sistem care desalinizează apa. Cu urina n-am încercat, dar e posibil să o facă băubilă.
Bătăturile?
În principiu, avem deja bataturi de la antrenamente. Pe Marea Neagră, eu am am vâslit primele nouă zile cu picioarele goale, să văd ce se întâmplă, așa că am avut mai multe bășici la câlcâie, nu ceva periculos. Oricum, știam ce va fi. Am folosit spirt pentru dezinfectarea și uscarea a pielii.
Alex Dumbravă și-a propus să traverseze Atlanticul de la un continent la altul. Egiptenii salvați după ce le-a luat foc barca!
Dacă se întâmplă, Doamne-Ferește, să aveți nevoie de medic, cum se procedează?
Deplasarea e monitorizată permanent prin sistemele de navigație. Ești verificat din patru în patru ore, comunici cu ofițerul de serviciu de la baza care cunoaște traseul tău. Dacă te abați de la drum, ești avertizat. S-a întâmplat un caz cu o barcă din Egipt, pe Atlantic, au luat foc pur și simplu. Navele trimise să-i caute nu i-au gasit, din cauză că ei părăsiseră ambarcațiunea folosind barca de salvare și făcuseră deja o sută de mile. Atunci a plecat după ei un elicopter. I-au recuperat la timp! Au abandonat, unul dintre sportivi își uitase acasă pastilele de diabet!
Am înțeles că-ți vinzi mașina ca să strângi bani pentru expediție? Ce spune soția?
Timpul scurt până la start, în condițiile în care am costuri, hrană, transferul bărcii, formalități, m-a determinat să-mi scot la vânzare masina . Sper să o dau cât mai repede, să acopăr o parte din cheltuieli. Familia? E foarte importantă susținerea lor, e bine să-i lași acasă increzători. Sunt impărtanți, dacă te susțin, te poți contentra pe alte lucruri pe care le ai de făcut în barcă…Acolo ne luptăm cu valuri, cu vânt, să ajustăm cursul, așa că mintea destul de ocupată…Apropo de nevastă: a patra zi pe Marea Neagră, primesc SMS de la ea că la noi acasă e inundație: ”Cât de multă apă ai în jur, că am eu am destulă?”. Am crezut că glumește, dar era adevărat. S-a spart o țeavă, a rezolvat cumva.
Fetele fac sport?
Da, cea mare e la jiu-jitsu brazilian, cea mică face tenis și este în ansamblul de dans. Voi ține legătura cu ei, avem un telefon legat la satelit, transmitem sms-uri, fiindcă nu se aude foarte bine pe mare.
Aventura ta peste Atlantic e cea mai dificilă de până acum?
Da, e cea mai complexă, e de durată, voi fi izolat multă vreme…Când eram mic, nu mă visam eu Pierre Vaillant, din ”Toate pânzele sus”, zgâriam televizorul așteptând episoadele următoare… Întâi am citit cartea, nu-mi imaginam că aș ajunge pe vas cu vele, darmite să vâslesc peste ocean! Mie mi-a plăcut să înot, să merg cu caiacul. Acum vreo 10 ani s-a deschis acest apetit pentru astfel de curse de anduranță.
Cum arată o zi de pregătire?
Acum, timpul de antrenament e limitat, sunt multe lucruri administratice. În principiu, ai sală, forță, ridică, impingerea de greutăți, trebuie să acumulezi masă și să ai rezistență Am realuat vâslitul pe ergometru. Recomandările de antrenament sunt pentru forță și vâslit pe barcă. Lee Spencer, cel care traversat cu 4 amputați Atlanticul, spunea așa: ”Ridică orice greutate întâlnești, mănâncă orice poți înainte de cursă”. Așa că nu a fost problemă în perioada Sărbătorilor… Înainte de traversarea Mării Negre, m-am ferit să mai merg cu bicicleta sau cu motocicleta, să nu pățesc ceva. În perioada asta am fost mai relazat, am fost la schi în concediu. A fost o rupriză să fiu contactat să fac parte din echipajul cu care plec acum.
–
Alex Dumbravă și-a propus să traverseze Atlanticul de la un continent la altul. Concediul cu familia în Sri Lanka, miza de la final
Cât costă o barcă și cât e înscrierea
”Una bbine echipată, între 40 și 100.000 de lire stelirne, contează dacă e nouă sau folosită. Poate fi inchiariată pe un an, 15-20.000 de lire, se adaugă asigurarea de transport, eventualele reparații, aducerea barcii la configurație pentru numărul membrilor echipajului, 3-2-1, echipaj de navigație, sistem de de siguranță”;
”Oricine dorește să participe la traversare, se alătură unui echipaj. Costă cam 15-18.000 de lire, cheltuieli de la locul de deplasare la sosire”;
Ce echipament are
”Voi avea haine de schimb, în funcție de condițiile meteo, cald, frig, soare, ploaie. O să am cremă de soare și ochelari de protectie pentru ochi, de calitate bună. Și haine comfortabile pentru somn, nu foarte multe. Reușești să adomi o oră și jumătate, ba pe Marea Neagră am visat o dată, dar nu pot să spun ce”;
”Sex am visat de vreo două ori că fac cu ochii deschiși”.
Partea administrativă
”Viză SUA! Apoi e posibil să ne oprim și în Cuba. Trebuie să fac asigurare de calatorie, sa explic ce vreau să fac și să mă încadreze undeva. Nu în ultimul rând, trebuie să las gospodăria în ordine, să instruiesc familia ce să facă dacă au vreo avarie. La o cursă organizată, trebuie să faci vizită medicală, plus un aviz stomatologic” aviz stomatologic”:
”Rezist bine la soare, aș vrea sa nu fie furtuni, să ne intârzie, vrea să terminam în 60 de zile. Am concediul programat, începe pe 4 aprilie O să sufăr oricât, să terminăm în timp. Din Florida, o să merg direct în Sri Lanka”.
Accidentări. ”După ce am selecționat pentru Atlantic 4, la un triatlon, unde nu avea pretenții de podium, la bicicletă, am fost împins și mi-am dislovat umărul. Asta după ani de judo, handbal, plonjoane, căzături”.
”Am făcut judo doar la nivel de amator, e un sport care te pregateste fizic și pshic. Mi-am incurajat copiii să facă jiujitsu, sunt comparabile. Lucrezi cu adversarul, trebuie să te pregătești mental”.
”Am jucat și la baschet, nu m-au agreat colegii, eram cu regulile de la handbal, mai dur, Mă evitau. Acum îmi place schiul”.
”În acest moment nu există vreo federație, nici măcar la nivel internațional. În unele țări sunt competiții de vâslit de coastă. E un sport pe care mi aș dori să-l practic”.
”Mulți îmi spun că e nebunie ceea ce fac. E o disciplină puțin cunoscută, pare riscanteă, dar când le explic condițiile de siguranță, care e echipamentul, lucrurile devin mai pașnice. ”Tati, nu ți-e frică?”. Fetele mă mai întrebau, le-am lămurit. Ele mă știu că nu sunt cascador, nu risc de dragul adrenalinei. Doar le învăț să fie prudente. De fapt, frica pe apă e prudență, să cunoști ce ai de făcut”.
Cât parcurge pe weekend: ”100-200 de kilometri de vâslit, ori 30 de weekenduri lucrate”.
Aduce magneți de frigider din deplasări
Vise: ”Să-mi revăd familia și să încerc să traversez și Pacificul, și Indianul, le am in vizor”
Prognoza meteo: ”Vom avea un asistent la țărm care ne va ajuta, nu avem foarte multe echipamente la bord să află.ce va fi în față cu mult timp înainte”.
Citește și: VIDEO | Răbdare și tutun (la propriu)! Am călătorit cu ”trenul fantomă” din București, între Gara de Nord și Gara de Est