În acest moment, City Insurance este administrată de Fondul de Garantare a Asiguraţilor (FGA), după ce Autoritatea de Supraveghere Financiară a dat amenzi de 10,9 milioane de lei și a suspendat în iunie managementul societății.
Pentru a acoperi gaura financiară, acționarii City au adoptat în luna iulie emiterea a 783 de milioane de acțiuni cu o valoare nominală de un leu, echivalentul a peste 150 de milioane de euro.
Vehiculul olandez de investiții I3CP a anunțat zilele trecute că a subscris toate acțiunile emise, potrivit Ziarului Financiar.
Însă Economica.net a scris că acesta nu a vărsat și banii și că a virat în contul companiei doar un leu până la data de 29 august.
Ce spune compania
Libertatea a solicitat oficial atât ASF, cât și City Insurance să spună dacă până la acest moment vehiculul de investiții I3CP a adus banii și ce se întâmplă cu clienții și cu service-urile în caz de faliment.
City a răspuns că, potrivit legislației în vigoare, „FGA are obligația de a păstra confidențialitatea tuturor informațiilor la care are acces și pe care le gestionează în calitatea sa de administrator temporar al societății, orice informații putând fi transmise doar către autoritatea de rezoluție, care este ASF”.
ASF nu speculează
De partea cealaltă, ASF a transmis că nu se poate pronunța până la expirarea termenului.
„Decizia ASF nr. 724 din 3 iunie a fost publicată la Monitorul Oficial la data de 4 iunie și prevede un termen de 3 luni, de la data comunicării, în care trebuie să fie respectată cerința minimă de capital (MCR), respectiv data de 4 septembrie 2021. Ne aflăm, așadar, în interiorul acestui termen, drept pentru care nu ne putem pronunța încă cu privire la evoluțiile viitoare. Fără echivoc, nu facem nicio speculație”.
Posibile scenarii
Există, în acest moment, două scenarii cu privire la soarta City Insurance:
- Banii sunt vărsați până sâmbătă. În acest caz, situația financiară se rezolvă și problema nu mai există.
- Banii nu sunt aduși. În acest caz, situația se complică. În varianta optimistă, ASF va prelungi termenul până la care să fie aduși banii. În varianta pesimistă, ASF va constata luni starea de insolvență a City Insurance și va declanșa procedura de faliment.
Ce se întâmplă în caz de faliment
În caz de faliment, există, mai departe, alte ramificații.
Polițele emise rămân valabile până la data la care expiră. Acestea vor fi garantate de către FGA, care va plăti în cazul în care societatea nu poate.
„FGA intră doar dacă ASF decide falimentul. În acest moment, societatea este în picioare, funcționează”, au declarat, pentru Libertatea, surse din domeniu.
Același lucru s-a întâmplat și în anul 2015, când a intrat în faliment Astra Asigurări, iar în 2016, Carpatica Asig. Cele două erau, la acel moment, cei mai mari jucători de pe sectorul RCA. De asemenea, în 2020 a intrat în faliment Certasig.
De asemenea, polițele pot fi denunțate de către lichidatorul judiciar sau le pot denunța chiar clienții.
Probleme pentru clienți și service-uri
Există însă posibilitatea ca românii cu polițe RCA de la City să întâmpine dificultăți.
Multe service-uri, conștiente de situația asigurătorului, ar putea refuza repararea mașinilor lovite de șoferi cu polițe la City, astfel că proprietarii ar putea fi nevoiți să își repare mașinile pe cheltuiala lor, urmând ca apoi să își recupereze banii de la Fondul de Garantare al Asiguraților, în cadrul procedurii judiciare.
De asemenea, multe service-uri ar putea rămâne cu bani de recuperat de la City, iar acestea vor trebui să urmeze tot calea instanței.
Conform site-ului City Insurance, petițiile/reclamațiile formulate împotriva societății și înregistrate la ASF în ultimele trei luni sunt în număr de 2.051.
Vin scumpirile
Anul viitor este posibil ca șoferii din România să se confrunte cu scumpirea polițelor RCA, indiferent dacă City intră în faliment sau nu.
Polițele s-au scumpit și după închiderea Astra și Carpatica, în acest moment scumpiri se întrevăd din nou, pentru ca asigurătorii să poată acoperi daunele.
În primăvara acestui an, asigurările obligatorii auto s-au mai scumpit cu 10%, după introducerea decontării directe în toate polițele.
Decontarea directă înseamnă posibilitatea ca șoferul păgubit să se adreseze, în caz de accident, propriului asigurător, nu companiei care a emis RCA pentru șoferul vinovat.