Cuprins:
Tarifele vin ca urmare a subvențiilor masive primite de producătorii săi din partea statului, ceea ce distorsionează concurența prin faptul că le permit companiilor să aibă prețuri mult mai mici decât producătorii auto europeni.
Cu toate acestea, există o perioadă de patru luni în care tarifele sunt provizorii și se așteaptă continuarea discuțiilor intense între cele două părți, în timp ce Beijingul amenință cu represalii de amploare.
Taxele provizorii ale Comisiei Europene, cuprinse între 17,4 % și 37,6 %, , sunt menite să prevină inundarea UE cu vehicule electrice ieftine, subvenționate de stat, conform Ursulei von der Leyen, șefa CE.
Ratele, stabilite într-un document de 208 pagini publicat joi, sunt aproape exact aceleași cu cele anunțate de Comisie la 12 iunie.
Executivul european a făcut mici ajustări după ce companiile au identificat erori minore de calcul în comunicarea inițială.
China amenință cu măsuri
Beijingul a declarat atunci că va lua „toate măsurile necesare” pentru a proteja interesele Chinei.
Acestea ar putea include tarife de retorsiune asupra exporturilor către China la produse precum coniacul sau carnea de porc.
Comisarul european pentru Comerț, Valdis Dombrovskis, a declarat că nu există niciun motiv pentru ca China să riposteze.
„Scopul nostru este să … asigurăm o concurență loială și condiții de concurență echitabile”, a declarat el într-un interviu acordat Bloomberg.
Ancheta antisubvenții a UE mai are aproape patru luni de derulare.
La sfârșitul acesteia, Comisia va putea propune „taxe definitive”, care se aplică de obicei timp de cinci ani, asupra cărora membrii UE ar vota.
„Aceste discuții cu China sunt în curs de desfășurare și, într-adevăr, în cazul în care apare o soluție reciproc avantajoasă, putem, de asemenea, găsi modalități de a nu aplica la sfârșitul zilei tarifele”, a declarat Dombrovskis.
„Dar este foarte clar că această soluție (ar) trebui să rezolve această distorsiune a pieței pe care o avem în prezent … și trebuie să fie conformă cu piața”, a mai spus el.
Ministerul Comerțului din China a declarat joi că ambele părți au purtat până acum mai multe runde de discuții tehnice privind tarifele pe această temă.
Ce producători sunt vizați
BYD va avea taxe de 17,4%, Geely de 19,9% și SAIC 37,6%, a anunțat joi UE. Acestea se adaugă taxei standard de 10% aplicată de UE importurilor de automobile.
Companiile considerate de UE că au cooperat la ancheta antisubvenții, inclusiv producătorii auto occidentali Tesla și BMW vor fi supuse unor tarife de 20,8%, iar cele care nu au cooperat unei rate de 37,6%.
Volkswagen a criticat măsura
Cel mai mare producător auto european, Volkswagen, a criticat rapid anunțul de joi.
„Efectele negative ale acestei decizii depășesc orice beneficii pentru industria auto europeană și în special pentru cea germană”, a declarat un purtător de cuvânt al Volkswagen.
Nemții se tem de contramăsuri
Executivii din industria auto au avertizat împotriva tarifelor, temându-se de contra-tarife sau de alte măsuri care ar putea afecta competitivitatea mașinilor lor în China, în condițiile în care aceștia se luptă deja să țină pasul cu un număr tot mai mare de concurenți chinezi pe piața vehiculelor electrice.
Anul trecut, producătorii auto germani au realizat o treime din vânzările lor în China.
Comisia a estimat că ponderea mărcilor chineze pe piața UE a crescut de la sub 1 % la 8 % în 2019 și ar putea ajunge la 15 % în 2025.
Comisia afirmă că prețurile sunt de obicei cu 20% mai mici decât cele ale modelelor fabricate în UE.
Precedentul panourilor solare
Factorii de decizie europeni sunt dornici să evite repetarea situației întâlnite în urmă cu un deceniu la panourile solare.
Atunci UE a luat măsuri limitate pentru a reduce importurile din China și mulți producători europeni s-au prăbușit.
UE a lansat ancheta antisubvenții privind vehiculele electrice chinezești în octombrie anul trecut.
Problema va fi supusă votului consultativ al membrilor UE în următoarele săptămâni, acesta fiind primul test oficial al sprijinului acordat cazului Comisiei, care este primul caz comercial de acest tip.
Problemă mare pentru industrie
Deși Comisia și-a inițiat ancheta fără o plângere din partea industriei, membrii acesteia ezită să susțină sau nu tarifele suplimentare, ceea ce evidențiază provocarea cu care se confruntă Bruxelles-ul în obținerea sprijinului pentru acest caz.
Asociația chineză a autoturismelor a declarat că tarifele vor avea un impact modest asupra majorității întreprinderilor chineze.
Aceeași situație și în SUA
Aceeași problemă este valabilă și peste Ocean, unde Washingtonul vrea sp aplice tarife de 100% importurilor chineze de vehicule electrice începând cu luna august.
China susține că prețurile mai mici ale mașinilor sale vin ca urmare a inovării și a economiei de scală.
Statul asiatic a acordat subvenții de zeci de miliarde în domeniu în ultimii opt ani.
Puterea Chinei
În acest moment, BYD – grup privat din China – este cel mai mare producător de mașini eco din lume, depășind Tesla.
Alți producători de mașini electrice sunt Nio, Xpeng, Li Auto, Leap Motor.
În horă au mai intrat și giganții auto de stat, precum SAIC, BAIC, GAC, FAW, Changan și Dongfeng, precum și grupuri IT, precum Huawei și Xiaomi.
De asemenea, producători privați precum Cherry sau Aiways au propriile oferte.
Geely – care deține Volvo în Europa – are în proprietate și un alt producător de mașini electrice numit Polestar.
Grupul de stat SAIC deține la rândul său marca britanică MG, prin care vinde automobile în Europa.
Pentru a contracara concurența, grupurile occidentale au început să investească în companii chineze: Volkswagen a investit în Xpeng, iar Stellantis – holdingul ce include Peugeot, Citroen, Fiat și Chrysler – a investit în Leap Motor.
Există însă și drumul invers: companii din China ce deschid fabrici în UE pentru a evita tarifele. BYD va deschide o fabrică în Ungaria, în vreme ce Chery Auto – cel mai mare exportator auto din China – a anunțat un acord pentru realizarea unei fabrici mixte în Spania.
China are un cvasimonopol în producția de minereuri rare, folosite în producerea bateriilor, iar companii chineze exploatează cariere și mine similare în Africa.
De asemenea, China deține și cei mai mari producători de baterii din lume, respectiv CATL și BYD.
Vezi rezultatele alegerilor prezidențiale – turul 1 și află când este turul al doilea al votului pentru președinție!