„Toti românii trebuie să ştie că până în acest moment nici un decident politic nu a răspuns pentru dezastrul în care se află astăzi această industrie. Nimeni, niciodată nu a răspuns pentru această situaţie, iar calea ferată s-a ruinat de la an la an. Investiţiile nu au fost niciodată cele impuse de zecile poate sutele de aşa-zisele planuri de relansare a activităţii feroviare. Toţi au făcut autostrăzi, iar calea ferată a ajuns cenuşăreasa unei economii aflate într-un permanent echilibru instabil”, au transmis reprezentanţii Federaţiei Naţionale Feroviară Mişcare Comercial Vagoane.

Potrivit acestora, în România, compensaţia pe care statul o plăteşte la calea ferată este una dintre cele mai mici din tot spaţiul european, de doar 42 euro/km. În Germania compensaţia este 239 euro/km, în Spania 98 euro/km, în Italia 131 euro/km, în Franţa 298 euro/km, în Ungaria 58 euro/km şi în Austria 202 euro/km.

„România se află la coada clasamentului. Acest lucru nu se comunică românilor, concetăţenilor noştri care nu mai doresc să călătorească cu trenul. Actualul guvern, deşi pare greu de imaginat, caută milioane de motive pentru a renunţa inclusiv la plata acestei compensaţii. Se apropie dezastrul final, iar cei aflaţi astăzi în Parlament şi în Guvern nu înţeleg acest lucru. Guvernul actual va transforma transportul pe calea ferată din România într-un haos de nedescris”, se arată în comunicatul sindicaliştilor.

Aceștia spun că operatorul de stat CFR Călători nu este deloc protejat de Guvern, spre deosebire de privați. „Dimpotrivă. În vreme ce compania de stat primește anual compensații care nu depășesc un procent de 56% din cifra de afaceri, există astăzi operatori privați la care, paradoxal sau nu, compensațiile pe care aceștia le primesc de la bugetul de stat depășesc procente de 83% sau chiar 108% din cifra lor de afaceri. Ce înseamnă acest lucru? Înseamnă că suntem la capătul liniei”, spun sindicaliștii CFR.

În acest moment, viteza medie pentru trenurile de călători în România este de doar 44 km/h, iar pentru trenurile de marfă este de 17 km/h.

44 km/h pentru trenurile de călători este o viteză extrem de mică, raportat la standardele europene și internaționale. Adică aproape cât o mașină care merge în oraș. Spre comparație, în alte țări europene, trenurile de călători circulă adesea cu viteze de peste 100 km/h pe rutele principale.

Iar 17 km/h pentru trenurile de marfă este o viteză similară cu cea a unei biciclete lente. În mod normal, trenurile de marfă ar trebui să meargă cu peste 50 km/h.

Aceste valori sunt consecința infrastructurii învechite și a lipsei investițiilor.

Abonați-vă la ȘTIRILE ZILEI pentru a fi la curent cu cele mai noi informații.
ABONEAZĂ-TE ȘTIRILE ZILEI

Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro

Google News Urmărește-ne pe Google News Abonați-vă la canalul Libertatea de WhatsApp pentru a fi la curent cu ultimele informații
Comentarii (1)
Avatar comentarii

Nerasist 26.07.2025, 02:14

Directorii și Consiliul de administrație să de-a banii primit în ultimii 35 de ani pentru rezultatele negative și pentru contractele pierdute și pentru echipamentele vândute pe nimic companiilor private. Să dea banii!

Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.