17 Mai. 2018 21:00 , de Dragoș Sasu, Video: Robert Hanciarec

VIDEO / Goana după bugetul Apărării. Competiţie dură între europeni şi americani pentru elicoptere de atac şi transport

Distribuie

Banii pentru modernizarea forţelor armate ale României au adus, la Bucureşti, cele mai mari companii de armament din lume. O luptă dură se duce, acum, pentru dotarea Forţelor Terestre cu elicoptere de atac şi de transport. În acest moment, competiţia este între europeni şi americani. Bell Helicopters din Statele Unite şi Airbus din Franţa au venit cu oferte consistente, dar până acum nu s-au semnat contracte, ci au existat doar promisiuni. Americanii par să fie favorizaţi pentru că, în cazul lor, guvernul României a făcut o solicitare directă de achiziţie către administraţia de la Washington. Francezii de Airbus spun că oferă României o şansă unică, aceea de a produce un elicopter 100% în România. Întrebat despre stadiul acestor discuţii, ministrul apărării Mihai Fifor a făcut referire doar la discuţiile cu Bell Helicopters.

Europa vs America

România şi-ar dori să cumpere din Statele Unite elicoptere de atac pentru dotarea Forţelor Terestre. În acest sens, a fost trimisă o scrisoare de intenţie către guvernul american. În paralel, au fost deschise discuţii cu Bell Helicopters pentru a furniza mai multe tipuri de elicoptere. Concret, ar fi vorba despre 45 de elicoptere, dintre care 24 de atac și 21 utilitare. Joel Best, director pentru Europa al Bell, a explicat pentru Libertatea care este stadiul acestor negocieri:

“Compania Bell Helicopters este interesată să răspundă solicitării făcute de România pentru eclicopterele UH-1Y şi AH-1Z pentru Forţele Terestre Române. La ora actuală, lucrăm la oferta legată de preţ şi disponibilitate pe care să o trimitem către autorităţile române. Până atunci, Bell face şi un studiu de tranziţie. Lucrăm cu industria românească pentru a vedea ce oportunităţi există, în funcţie de ce vor decide guvernele României şi Statelor Unite”, a precizat directorul Bell.

Joel Best, director pentru Europa al Bell

Oficialul nu a putut preciza dacă în România va exista o linie de producţie. Discuţiile de până acum s-ar referi doar la o linie de asamblare pentru unele dintre cele mai noi elicoptere militare americane.

“Nu ştiu dacă vom vorbi despre producţie, dar acest studiu de tranziţie va fi un catalizator între industria românească şi Bell. Suntem încântaţi de capabilităţile românilor şi ale industriei. Am petrecut mult timp observând ce capabilităţi are România care ar putea să fie benefice pentru tot proiectul  şi suntem pozitivi că este un loc bun în care să faci afaceri”, spune Joel Best.

Deschiderea acestei linii de asamblare s-ar putea face pe platforma IAR Ghimbav, loc unde există deja fabrica de elicoptere a Airbus, una din companiile care aştepată de doi ani o comandă de aparate de zbor. Serge Durand, director Airbus România, spune că până acum au existat doar promisiuni… fără rezultat.

“Au existat foarte multe promisiuni în ultimii doi ani, dar până acum nu s-a întâmplat nimic. Noi încă mai aşteptăm un semnal şi rămânem încrezători. Aş vrea să reamintesc că Airbus este o companiei care şi-a luat un angajament pe termen lung aici. Avem 1.300 de muncitori în fabrică şi încă 5.000 în toată compania. Putem spune că suntem un partener puternic”, susţine directorul Airbus România.

Serge Durand mai precizează că pe platforma de la IAR nu pot exista două companii care să fabrice elicoptere.

“Aş vrea să amintesc de vizita la Airbus Braşov a preşedintelui Senatului României, de acum câteva săptămâni. A văzut ce se întâmplă acolo, ce am dezvoltat de atâţi ani şi ce continuăm să facem. A avut un mesaj puternic pe care îl împărtăşesc: Nu este loc de două companii în România – ori Airbus, ori altceva. Trebuie să începem de undeva şi să arătăm lumii că România are încredere în propria industrie. Am făcut calcule şi, cu o comandă de 15, 16 elicoptere H215M, putem da drumul producţie în Braşov. Apoi, putem aveam încredere în piaţă şi să mergem la export”, spune directorul Airbus România.

Serge Durand, directorul Airbus România

Fără să vorbească în termeni categorici, directorul Airbus România anunţă că fabrica şi-ar putea regândi poziţia dacă nu va exista o comandă din partea statului Român. O decizie va fi luată peste câteva luni.

“Va trebui să luăm o decizie.

Reporter: Există un deadline?

Cred că va fi vorba despre sfârşitul acestei veri.

Reporter: Este o decizie finală?

Nu, dar noi facem business în toată lumea, suntem un brand  puternic şi trebuie să gândim global. Am oferit României posibilitatea de a deveni una dintre puţinele ţări care să aibă o linie de producţie, nu doar componente, ci fabricarea de elicoptere. Aceata este oferta noastră”, a spus Serge Durand.

Întrebat despre stadiul discuţiilor cu privire la achiziţia de elicoptere, Mihai Fifor, ministrul apărării naţionale, a precizat că sunt negocieri avansate cu două companii americane.

“Mă bucur că sunt prezente mai multe companii în ţară. Sunt discuţii foarte serioase cu mai multe companii din domeniu. În mod sigur vom relansa producţia de la IAR, de la Ghimbav. Avem discuţii avansate cu Bell Helicopters, nu am ascuns niciodată lucrul aceasta. Romaero are deja, din câte ştiu, semnat un momorandum cu Lockheed Martin pentru elicopterul  Black Hawk Sikorsky. Prin urmare, suntem încrezători privind întoarcerea în industria de apărare a cât mai mulţi bani”, a spus Mihai Fifor, într-o declaraţie dată presei la BSDA 2018.

Costurile dotării Forţelor Terestre cu elicoptere nu fost încă făcute publice. UH-1Y Venom, elicopterul utilitar produs de Bell, are o valoare de piaţă de aproximativ 26 de milioane de euro. H 215 M, elicopterul multirol produs de Airbus la Brasov, costă aproximativ 17 milioane de euro. Aceste preţuri au fost publicate în mai multe reviste de specialitate.

Dincolo de sume, şi capacităţile acestora sunt diferite.

 

Caracteristicile H215

  • Echipaj: 2
  • Capacitate: 24 pasageri
  • Lungime: 16.79 m
  • Diametrul rotorului : 16.20 m
  • Înălţime: 4.97 m
  • Limită încărcare:  4,490 kg

elicopterul H215

Caracteristicile UH-1Y Venom

  • Echipaj: 3
  • Capacitate:  3.030 km
  • Lungime: 17,78 m
  • Diametrul rotorului :  14,88 m
  • Înălţime: 4.5 m
  • Limită încărcare:  3,020 kg

elicopterul UH-1Y Venom

CITEȘTE ȘI

Primul doctorat susținut la Politehnica din București, în 1936, a fost al unui american

Urmareste cel mai nou VIDEO incarcat pe libertatea.ro
Români de care suntem mândri. Aurel Iosif Iosefini
Loading...
Comentarii