Cât durează în România realizarea unui kilometru de şosea? Cinci ani. Pentru că atât a trecut de când compania Bechtel a început lucrările la Autostrada Transilvania şi până când a finalizat primul kilometru. Dacă vorbim de bani, am putea spune că ne-am aştepta să fie placat cu aur, la cât a alocat statul pentru realizarea lui: peste un miliard de euro.
Şi de parcă nu ar fi de ajuns cât de mult ne-a costat această mult aşteptată şosea din vestul ţării, pentru care din bugetul statului se scot permanent bani ce alimentează conturile Bechtel, acum s-a mai găsit o metodă ca această companie să mai facă rost de nişte bani. “Gazeta de Cluj” scrie că tronsonul de autostradă dintre Braşov şi Câmpia Turzii va fi concesionat pentru o perioadă de 40 de ani tot celor de la Bechtel.
Trebuie să le mai dăm 1,4 miliarde de euro
Dorina Tiron, directorul general al Companiei Naţionale de Auto- străzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), a recunoscut, pentru cotidianul clujean că s-au purtat deja negocieri, în vederea concesionării de către compania americană a acelei porţiuni de şosea. Mai mult, şeful CNADNR a precizat că această “mişcare” este în interesul nostru, pentru că astfel Bechtel are interes să finalizeze respectivul tronson până în 2013, aşa cum e prevăzut în contract. Cu alte cuvinte, trebuie să le mai dăm ceva, ca să fim fi siguri că se vor ţine de treabă. Şi acel “ceva” valorează cel puţin 1,4 miliarde de euro, pentru că atât ar câştiga din această concesiune. Ce înseamnă acest lucru? Şoferii români vor plăti taxa de autostradă, care se va duce tot în conturile constructorului american.
E gata abia primul kilometru
Oficialii companiei Bechtel au anunţat în urmă cu câteva zile că au asfaltat primul kilometru integral de autostradă, după cinci ani de la semnarea contractului. Statul român a virat până acum peste un miliard de euro în conturile acestei firme. Până la sfârşitul anului, constructorul susţine că va da în folosinţă 42 de kilometri de autostradă, porţiunea care va ocoli municipiul Cluj-Napoca.