Vara se apropie de sfarsit si o data cu primele zile de toamna micutii isi vor lua ghiozdanul si vor porni spre scoala. Multi dintre ei se bucura la gandul ca se vor revedea cu prietenii si colegii, dar se tem ca nu vor face fata temelor pe care le vor avea de facut. Ca sa-i puteti indruma trebuie sa stiti din timp cum trebuie sa procedati.
Iata cum i-ati putea ajuta sa se concentreze mai usor, sa asimileze mai bine informatiile si sa lucreze chiar cu placere.
– Unii copii prefera sa lucreze singuri, intr-o camera retrasa si fara a fi deranjati de nimeni, dar majoritatea elevilor se concentreaza mai bine atunci cand stiu ca este un adult in preajma, caruia ii pot cere sfa-tul si care ii incurajeaza. In functie de categoria in care se incadreaza micutul dv., asigurati-i conditiile de lucru adecvate. Aveti grija ca pe birou sa fie ordine, iar copilul sa aiba la indemana creioane ascutite, radiere si, daca este necesar, instrumente de geometrie.
– In cazul in care copilul are de pregatit o tema mai complexa, ajutati-l sa-si organizeze cat mai bine timpul, astfel incat sa nu fie coplesit. Luati un calendar si stabiliti impreuna, de comun acord, ritmul zilnic de lucru. Are de efectuat 40 de pro-bleme de aritmetica pana la sfarsitul saptamanii? Impartiti-le in mod egal, cate opt pe zi si verificati in fiecare seara daca micutul si-a respectat programul, pentru a nu se aglomera catre sfarsit.
– In medie, un copil este capabil sa lucreze la capacitate maxima aproximativ 50-60 de minute, dupa care se impune o pauza. Daca la pauza micutul se grabeste sa termine jocul la calculator pe care il incepuse inainte de a se apuca de teme, explicati-i ca ochii au nevoie si ei de odihna. E mai indicat ca in cele 15 minute de pauza sa faca putina miscare sau se joace cu animalele de companie. Dupa ce ”recreatia” s-a incheiat spuneti-i ca este momentul sa isi reia lucrul si nu cedati la eventualele lui proteste sau rugaminti de a-si prelungi pauza. Metoda este recomandata mai ales in cazul in care micutul dv. este in primii ani de scoala si simte ca noile responsabi-litati il coplesesc.
– Parcurgeti lectiile impreuna si incurajati-l sa nu se limiteze la informatiile prezentate in manual, ci cautati surse conexe, cat mai variate si atractive, care sa-l sti-muleze.
Nu-i obisnuiti cu recompense
Multi parinti fac aceasta greseala, din dorinta de a-l determina pe copil sa dea dovada de cat mai multa ambitie si sa-l motiveze. Dar a-i spune micului elev “Daca lucrezi toate problemele, mergem in parcul de distractii”, ar fi o greseala. El trebuie sa inteleaga, inca de la aceasta varsta frageda, faptul ca a-si face lectiile este datoria lui si nu trebuie sa astepte vreo rasplata – care poate veni ca urmare a rezultatelor bune, de exemplu.