După o creştere explozivă a cotaţiei internaţionale la petrol în 2008, ajunsă în vară chiar la 147 de dolari/baril, preţul ţiţeiului a scăzut încontinuu, ieri fiind tranzacţionat chiar cu 64 de dolari. Aşa cum ne-au obişnuit, companiile petroliere din România au operat scăderi infime ale preţurilor.
Dacă preţul petrolului a coborât cu mai bine de 50%, costul benzinei şi motorinei vândute în staţiile Petrom a scăzut într-o proporţie mult mai mică
La plăcinte înainte, la război înapoi! Cam aşa ar putea fi caracterizat comportamentul companiilor petroliere din România. În vară, atunci când preţul barilului de petrol trecuse de 147 de dolari, acestea s-au arătat foarte sensibile la fluctuaţie, operând majorări succesive, care i-au adus la paroxism pe şoferii români. Oficialii Petrom au replicat că avem printre cele mai mici preţuri la carburanţi din Europa, uitând să menţioneze că România se numără printre puţinele ţări de pe continent care mai deţin rezerve de petrol şi, prin urmare, ar trebui să avem şi noi ceva de câştigat din asta.
Petrolul, mai ieftin cu 55%
Acum, cotaţia internaţională a barilului de petrol a scăzut până la 64 de dolari, ceea ce înseamnă o cădere de 55%. Preţul petrolului a coborât ieri sub 70 de dolari, şi ca urmare a temerilor că o eventuală reducere a producţiei de către Organizaţia Statelor Exportatoare de Petrol nu va fi suficientă pentru a susţine preţul petrolului. Ce s-a întâmplat cu carburanţii din România? Dacă în iulie motorina se vindea cu 4,40 lei/ litru, iar benzina cu 4,10 lei/litru, preţurile au scăzut în septembrie până la 4,02 litrul de motorină şi 3,82 litrul de benzină, ceea ce înseamnă o ieftinire de mai puţin de 10%. Păi, e corect?!