Schimbarea legislatiei privind indemnizatia pentru cresterea copilului pana la doi ani a creat multa confuzie atat in randul mamicilor, al angajatorilor, dar si in cel al functionarilor.
Faptul ca aceasta indemnizatie se acorda acum prin directiile de munca, dar dosarele se intocmesc la primarii a dat multe batai de cap oamenilor care au fost purtati de la o institutie la alta. In multe orase proasta organizare a dus la formarea unor cozi imense. Confuzia a fost creata de termenul de 10 ianuarie 2006, care era de fapt data limita pentru depunerea dosarelor de catre angajatori pentru mamicile care se aflau pana la 1 ianuarie 2006 in concediu pentru cresterea copilului. “Acest termen a fost prelungit pana la sfarsitul lunii ianuarie”, ne-a spus Alexandrina Rosca, director adjunct la Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului din sectorul 6 al Capitalei.
300 lei/ luna daca se revine la munca
Iata care sunt noutatile aduse de OG148/2005:
– De la 1 ianuarie 2006, potrivit noilor reglementari, indemnizatia pentru cresterea copilului pana la 2 ani (sau pana la 3 ani in cazul copilului cu handicap) e de 800 lei noi (8 milioane lei), iar stimulentul pentru mamicile care se intorc la serviciu inainte de implinirea celor 2 ani este de 300 lei (3 milioane lei vechi). Inseamna ca pe langa salariu mamicile care incep lucrul mai devreme primesc in plus 300 lei noi (3 milioane lei).
– Indemnizatia lunara pentru cresterea copilului se acorda persoanelor care au realizat venituri profesionale supuse impozitului pe venit timp de 12 luni in ultimul an anterior nasterii copilului.
– Plata se face de directiile teritoriale de munca.
– Cererile si actele justificative se depun la primaria pe raza careia solicitantul are domiciliul. De drepturi beneficiaza oricare din parintii copilului.
– Beneficiarii de indemnizatie lunara pentru cresterea copilului trebuie sa depuna lunar la primarie o adeverinta de la angajator.
– Plata drepturilor banesti se asigura lunar, prin mandat postal, la domiciliul persoanei indreptatite ori, la cererea acesteia, in cont personal deschis la o banca.
Persoanele care anterior datei de 1 ianuarie erau in concediu si primeau indemnizatia trebuie sa depuna o cerere tip, urmand ca dosarele sa fie inaintate directiilor de munca de catre angajator.
Care sunt actele necesare
Dosarele trebuie sa contina, in principal, urmatoarele acte:
– cerere tip;
– actul de identitate al solicitantului;
– certificatul de nastere al copilului si, dupa caz, livretul de familie;
– copie dupa certificatul de incadrare intr-un grad de handicap, daca este cazul;
– acte doveditoare privind componenta familiei;
– acte doveditoare privind realizarea de venituri profesionale supuse impozitului pe venit, conform Codului Fiscal;