Cuprins:
Propunerea șefului Mercedes-Benz pentru eliminarea tarifelor
Măsura ar putea reprezenta o soluție pentru reducerea tarifelor punitive impuse de Bruxelles la importurile de mașini electrice chinezești.
Bruxelles-ul a impus, în octombrie 2024, tarife vamale suplimentare de până la 45% asupra importurilor de mașini electrice din China, invocând subvențiile incorecte oferite de statul chinez producătorilor auto.
În replică, Beijingul a răspuns cu tarife antidumping la produse europene, precum coniacul și carnea de porc.
Ola Kallenius, care deține și funcția de președinte al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), susține că încurajarea investițiilor chineze în UE poate crea un mediu concurențial echitabil, similar cu modelul aplicat de China în anii 80, când constructorii germani au fost obligați să construiască uzine locale pentru a accesa piața chineză.
„Atunci când ne-am dus în China, ni s-a spus de către decidenţi: construiţi facilităţi industriale aici, dacă vreţi să cuceriţi piaţa. Din câte înţeleg eu, decidenţii europeni au o abordare similară vizavi de chinezi”, a spus Kallenius.
„Cred că acestea sunt conversaţii legitime, însă asta înseamnă că deschizi pieţele şi creezi un mediu concurenţial egal şi apoi laşi ca cel mai bun actor de pe piaţă să câştige”, a adăugat şeful de la Mercedes.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_e50b33f4ee23269fc07ffff29bb3f438.jpg)
Riscurile protecționismului
Șeful Mercedes avertizează că intensificarea măsurilor protecționiste ar putea avea consecințe negative asupra lanțului global de aprovizionare, în care China joacă un rol esențial prin furnizarea de materii prime, cipuri avansate și componente auto.
„Nimeni nu respinge ideea că un mediu concurenţial egal este o discuţie legitimă. Întrebarea este, ce instrument foloseşti? Nu accelera protecţionismul, pentru că avem prea mult de pierdut”, a spus Kallenius pentru Financial Times.
„Vrem doar să atragem atenția decidenților și să le amintim ce ne-a făcut să avem succes în această lume complicată”, a subliniat CEO-ul Mercedes, adăugând că un compromis între Bruxelles și Beijing este esențial pentru viitorul industriei auto.
Companii chineze precum BYD și CATL au deja planuri de investiții în Europa.
BYD vizează construcția de vehicule în Ungaria, în timp ce CATL va construi o uzină de baterii în Spania, în parteneriat cu Mercedes-Benz, cu o valoare estimată la 4,1 miliarde de euro.
Însă Bruxelles-ul vrea să ceară firmelor chineze să aibă uzine în Europa şi să facă schimb de tehnologie.
Mercedes-Benz este unul din cei trei mari constructori germani de automobile, alături de VW şi BMW, toţi trei având operaţiuni semnificative atât în China, cât şi în SUA.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_5ef3581c0b9b9a86da4264b79fd9efd6.webp)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_b3a9fe3e1c6eb95e24bffed8e52be65a.webp)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_477b9f235c6695298229813e6c6dfe3b.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_330a319d0e11f6686a0a681c5f8393d7.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_f3cc29a5bbdde977938a264caccebbd7.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_9c1c0e876d66214c24b4eff658a2b3fe.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_cee14b1159dd4859c9b4222423404a29.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_469e00619038d1adc3a41f8eba5a3276.jpg)