Într-o scrisoare adresată ministrului transporturilor, Sorin Grindeanu, și conducerii companiei, însoțitorii de zbor argumentează că în noua organigramă sunt propuse 190 de posturi de piloți și 194 de însoțitori de bord, în condițiile în care, conform reglementărilor, componența ar trebui să fie cel puțin dublă, de 411 însoțitori de zbor.
Angajații citează reglementările care precizează cum trebui să fie compus un echipaj de zbor:
- Pentru avioanele Airbus 318 trebuie să fie compus din 2 piloți și 3 însoțitori de bord;
- pentru Boeing 737 seria 700 trebuie să fie la bord 2 piloți și 3 însoțitori de bord, iar pentru Boeing 737 seria 800 și Max sunt necesari 2 piloți si 4 însoțitori de bord;
- pentru aeronavele ATR 72 trebuie să existe 2 piloți și 2 însoțitori de bord.
De asemenea, personalul subliniază că reglementările interne și internaționale prevăd același număr maxim de ore de zbor, atât pentru piloți, cât și pentru însoțitorii de zbor, adică 900 anual și 100 lunar.
Mai mult, în numărul propus de 194 de însoțitori de bord sunt incluse și cele aproximativ 20 de persoane aflate în concediu pentru creșterea copilului, acuză aceștia.
Angajații mai spun că pandemia și restructurarea companiei au făcut ca 130 de însoțitori de zbor să plece deja din cadrul societății, iar acum mai există 190 de persoane active și 20 de persoane aflate în concediul de creștere a copilului.
Menționăm că numărul de 190 însoțitori de bord activi a fost insuficient în luna ianuarie a acestui an, refuzându-se concedii de odihnă planificate și întrerupându-se concedii de odihnă aflate în executare pentru a se asigura necesarul de însoțitori de bord la cursele existente, în condițiile în care luna ianuarie nu este o lună cu maximum de activitate cum sunt cele din perioada mai/iunie-septembrie/octombrie, decembrie.
Scrisoarea deschisă a însoțitorilor de zbor:
Salariații spun să economia ce s-ar face în companie prin disponibilizarea celor 20 de însoțitori de zbor ar fi de 3.229 de lei brut de persoană, plus sporul de vechime, în vreme ce restul cheltuielilor de natură salarială, precum plata orelor de zbor, indemnizațiile și diurnele, fiind necesar să fie redistribuite către personalul care va face zborurile.
Ce spune compania
Contactați de către Libertatea, reprezentanții companiei aviatice susțin că însoțitorii de zbor au furnizat date care nu sunt decât „parțial corecte”.
Datele din scrisoarea deschisă nu reprezintă decât parțial adevărul și nu sunt în concordanță cu realitățile companiei și strategia de dezvoltare a societății pe termen scurt, mediu și lung.
Reprezentanții TAROM:
Conform surselor Libertatea, urmează o restructurare a companiei conform planului negociat cu Comisia Europeană (CE) după primirea unui ajutor de stat, iar acesta implică vânzarea avioanelor vechi ATR, Airbus și Boeing.
Planul nu a fost încă anunțat public, deoarece nu există deocamdată un rezultat oficial al negocierilor cu CE.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro