Sapte secunde se pot dovedi cruciale in Formula 1. Mai ales cand este vorba de o oprire la standuri. Este locul unde se poate castiga o cursa, mai ales pe un circuit ingust cum este cel din Ungaria.
Fiecare membru al staff-ului tehnic stie ce are de facut. Echipele isi stabilesc strategia inainte de cursa, dar aceasta se poate schimba in functie de cum decurge intrecerea sau de eventualele evenimente nedorite (pene de cauciuc, acrosaje soldate cu distrugerea pneurilor sau a „nasului”).
Se alege tipul de cauciuc, in functie de temperatura si de suprafata pistei, dar important este si modul de consum al benzinei. Aceste decizii, la Ferrari, sunt luate de Ross Brawn, dupa ce se consulta cu cei doi piloti. Apoi, cel supranumit „Creierul” urmareste desfasurarea cursei de la zidul standurilor, analizand diferitii parametri ai masinilor. Modificarile pot surveni in urma schimbarii vremii sau a unei defectiuni a masinii.
Intrarea la standuri se poate folosi si pentru depasirea unui adversar cu performante apropiate. In cazul aparitiei „SafetyCar” pe pista, se poate face schimbul de pneuri si realimentarea cu benzina, caz in care pierderea de timp este mai mica.
Totul incepe cu un tur si jumatate inainte de intrarea la standuri. Directorul sportiv ii semnalizeaza pilotului, pe cale radio, ca trebuie sa intre la boxe, apoi, in momentul trecerii prin fata standurilor, i se arata si o placuta cu indicatia pentru oprire. Pilotul anunta eventualele modificari pe care le doreste la partea aerodinamica. Mecanicii pregatesc cele patru „gume” noi si furtunul de realimentare.
Cu 45 de secunde inainte de sosirea monopostului, toata echipa este pregatita in locul de oprire din fata boxelor. Apoi se dezvelesc cauciucurile de huse termice. La intrarea pe linia standurilor, pilotul actioneaza butonul de restrictionare a vitezei la 60 km/h. Pilotul soseste si opreste in locul in care ii semnalizeaza un mecanic.
Fiecare clipa conteaza
Ridicator spate (pe langa saltarea masinii pe cric, are sarcina de a reporni motorul calat)
Alimentatorul (doi oameni sustin furtunul de la pompa de benzina, care umple cu 12 litri pe secunda)
Furtunul de alimentare (are o greutate de aproximativ 80-85 kg)
Butelii de aer comprimat (actioneaza pistoalele pneumatice)
Inginer de cursa (se ocupa de coordonarea mecanicilor)
„Lolipop” (indica locul de oprire)
Ridicator fata
Schimbator de pneuri (un mecanic desurubeaza roata, altul o scoate, iar al treilea introduce pneul cel nou )
Masina vine la standuri. Pilotul opreste in locul indicat de „lolipop”;
Ridicatorii salta masina pe cricuri la o inaltime de 7,5 cm de sol;
Este atasat furtunul de alimentare si se desurubeaza rotile;
Se scot pneurile vechi si se monteaza cele noi;
Se ataseaza sigurantele rotilor si se indica finalul operatiunii;
Masina e pe sol, iar „lolipop” indica actionarea primei viteze;
Luminile verzi indica umplerea rezervorului, iar furtunul este scos;
„Lolipop” ridica semnalul, iar pilotul paraseste standurile.