Competențele prioritare pentru formarea profesorilor din România ar trebui să fie în:
- domeniul IT
- predarea pentru elevi cu nevoi speciale
- predarea în clase cu elevi aparținând mai multor minorități culturale/lingvistice
Totodată, Comisia Europeană pune accent pe nevoia reformării inițiale a cadrelor didactice, cea care se realizează la nivelul universităților, și a consolidării dezvoltării profesionale continue.
Instituția mai semnalează că investițiile statului român în Educație sunt scăzute în comparație cu cele de la nivelul UE, în timp ce nevoia de finanțare a sectorului este ridicată.
„S-ar putea ca orice reformă majoră să necesite finanțare suplimentară în vederea consolidării mecanismelor de asigurare a echității și a eficienței“, atrage atenția Comisia Europeană, care evidențiază decalajele dintre România și media europeană.
De pildă, în 2018 rata de părăsire timpurie a școlii era de 16,4% în România, în timp ce media europeană era 10,6%.
De asemenea, ponderea absolvenților de studii superioare era de 24,6%, în România, în timp ce la nivelul Uniunii Europene era 40,7%.
Provocările pentru toate țările din UE
Comisia Europeană arată că majoritatea țărilor din UE au făcut progrese semnificative în combaterea abandonului școlar și a creșterii procentului de persoane care termină o facultate. Cu toate astea, copiii din grupuri vulnerabile, inclusiv în risc de sărăcie, încă au mai puțin acces la educație față de majoritatea cetățenilor.
Nu în ultimul rând, reprezentanții Comisiei Europene afirmă că, după combaterea abandonului școlar, prioritatea este îmbunătățirea calității învățământului.
În timp ce participarea la educație a crescut în Europa, unul din cinci elevi de 15 ani încă nu poate rezolva sarcini simple precum a citi un text sau cele legate de matematică și științe.
Asta, corelată cu rata de stagnare a învățării adulților în Europa, înseamnă că principala provocare din Europa este acum asigurarea unui nivel ridicat de abilități de bază pentru toți cetățenii, mai explică reprezentanții instituției.
Investițiile în Educație, comparabile cu cele de acum 10 ani
Investițiile publice în educație sunt în mare parte comparabile cu nivelurile de acum zece ani. Cu toate acestea, au fost investiții semnificative în echipamente digitale și infrastructură în școli în ultimul deceniu.
Pentru a gestiona cu succes transformarea digitală, școlile europene trebuie să implementeze schimbări pedagogice, tehnologice și organizaționale. De asemenea, este necesară o mai bună înțelegere și monitorizare a capacității elevilor de a crea, sorta și evalua informații digitale, a mai precizat instituția.