La sediul Autoritatii Rutiere, a avut loc vineri sedinta publica prin care au fost atribuite cursele interjudetene de transport. Momentul reprezinta, asa cum spun carausii, debutul unui nou razboi in breasla transportatorilor.
O ruta care leaga mai multe judete inseamna, pentru transportatorii de persoane, un profit anual de sute de milioane de lei. Daca in zona nu mai exista alte legaturi de transport, operatorii se pot considera miliardari. Astfel, batalia pentru obtinerea curselor interjudetene a creat, ani la rand, scandaluri. De fiecare data, angajatii ARR au fost acuzati ca favorizeaza firme in folos personal. Si in acest an, ARR a fost invinuita de operatorii de transport ca “face jocuri murdare”, iar sediul MLPTL a fost asediat de transportatori furiosi. Marea majoritate a carausilor s-a reunit intr-un grup de lucru, care a contestat noul program “on-line” de atribuire a traseelor. Acest program va costa, anual, aproximativ 8 miliarde lei, iar pentru instalare au fost cheltuiti 1,6 miliarde. Totusi, la o prima incercare, programul s-a blocat, iar in ultima zi de inscriere a ofertelor operatorilor – 18 iunie – liniile de Internet au cazut 25 de minute. Directorul ARR, Florin Suciu, considera ca noul program on-line va pune capat coruptiei. Dar operatorii de transport sustin ca programul e numai de fatada, pentru a acoperi alte “proceduri necurate”. Astfel, cei care se inscriu la licitatia pentru trasee nu vor afla niciodata ofertele celorlalti concurenti. In programul “on-line” se vad doar numarul de puncte obtinut si numarul de inmatriculare al masinii care a castigat traseul. Transportatorii sustin ca, prin noul program, raman tot la cheremul ARR, institutia care are acces la toate datele. Un lucru ciudat il reprezinta si publicarea numarului masinii cu care se castiga ruta. Directorul Suciu spune ca, astfel, cei care pierd pot depista masina si pot vedea cat e de noua si de dotata. Exista insa obiceiul de a licita cu o masina noua si apoi de a intra pe ruta cu o alta mai veche, pe care e pus “numarul de inmatriculare castigator”. Directorul ARR spune ca cei care vor proceda astfel “risca rigorile legii”. Adica amenzi, administrate de… ARR.
Carausii cer ca sistemul sa fie administrat de un grup format din reprezentanti ai transportatorilor, ai ministerului si ai ARR sau de alta institutie, “care sa dea dovada de fair-play”. Cu cateva zile inaintea licitatiei “on line”, operatorii au cerut o amanare, dar au fost refuzati. La sedinta de vineri au existat, insa, si reprezentanti ai patronatului, chiar daca marii operatori au declansat conflictul. Cateva firme din Bucuresti si-au trimis solii. Patronii au spus ca “programul multumeste pe toata lumea, fiind rapid si eficient”. Relaxati, intre doua suete cu ARR-istii, ei se intrebau despre noii castigatori: “Nu stim ce surprize sunt si cine vor fi ei?”.