Se întâmplă în Belgia. Revista independentă Médor, cu apariție trimestrială, a ales să-și promoveze investigațiile folosind clasicele afișe de hârtie. Le-a lipit pe zidurile și geamurile din șapte orașe belgiene mai mari și în librăriile unde revista se vinde în mod normal.
Au personalizat afișele cu informații legate de oraș sau de obiceiurile cumpărătorilor librăriei unde apărea. În Bruxelles, Médor a promovat prin afișe o investigație despre Emir Kir, primarul din Saint-Josse, una din cele 19 comune din Regiunea Capitalei Bruxelles, și stilul autocratic cu care conduce orașul, plus legăturile pe care le are cu partidul turc AKP, dar și o investigație despre vânătoarea ilegală din regiunea Ardennes.
Pe lângă librăriile unde revista se vinde în mod normal, care erau interesate direct să promoveze revista, căci primesc 30% din valoarea fiecărei număr vândut, afișele au fost lipite în orice spațiu public sau comercial unde au primit permisiunea.
Reacții bune, reacții rele
Rezultate i-au surprins. Pe lângă o sesizabilă creștere în vânzări și îmbunătățirea relațiilor cu distribuitorii lor (librăriile), pe care, acum, îi cunosc personal, cei de la Médor au aflat cât de disperați să-și acopere urmele sunt cei expuși prin investigațiile lor. În două cazuri separate din Bruxelles, un bărbat care pretindea că are legături cu primarul orașului a cerut, fără succes, unei librării să dea jos un afiș al revistei Médor, în timp ce în altă parte a orașului, un alt bărbat a cumpărat toate revistele Médor disponibile în librărie atunci, pentru a împiedica accesul cititorilor la ele.
După experiența asta, echipa ziarului și-a propus să mai folosească afișe, de data asta pentru a aduna de la localnici informații și subiecte noi. Așa vor porni ziariștii într-un turneu prin țară pentru a crea legături mai bune cu cititorii săi.
Varianta românească
Sigur că ideea nu e nouă, nu e ca și cum au inventat roata. Am mai văzut-o și la noi: ziariștii de la Casa Jurnalistului au experimentat cu afișe lipite la metrou sau pe stâlpii din oraș prin care își promovau investigațiile mari. Ce e nou și de apreciat e felul organizat și curajos în care belgienii au folosit un lucru atât de simplu, dar cu rezultate atât de bune.
Am aflat de întâmplarea asta prin Engaged Journalism Accelerator (Acceleratorul de Jurnalism Angajat), un program organizat de Centrul European de Jurnalism, care ajută publicații din Europa cu burse, cunoștințe și alte resurse să-și îmbunătățească munca. Publicația Médor e bursieră a programului.