Președintele Comisiei IT din Parlament, Cătălin Drulă (USR) a dezvăluit soluția tehnică simplă și gratuită implementată de mai multe țări din Europa, chiar și de către vecinii din Republica Moldova. Drulă a adresat interpelări reprezentanților instituțiilor statului implicate în sistemul de urgență 112, după tragedia de la Caracal.
Un individ, Gheorghe Dincă, zis „Popicu” a fost reținut, suspect al cel puțin unei crime. Victima, Alexandra Măceșanu, în vârstă de 15 ani, a sunat la 112 de trei ori joi dimineață, dar STS nu a putut să ofere o localizare exactă a apelului din cauza sistemului depășit, care funcționează doar pe baza releelor de telefonie mobilă, așa numita triangulare, și oferă o arie mult mai largă a perimetrului unde se află telefonul de pe care s-a inițiat apelul.
Oficialii STS, ANCOM și ai Ministerului Comunicațiilor, acuzați că ar fi responsabili pentru neimplementarea unor soluții gratuite de îmbunătățire a localizării apelurilor 112 europene au implementat de mult timp soluții gratuite de localizare a apelurilor la 112. Aceste soluții, care funcționează pe smartphone-uri cu Android și iOS fără să-ți instalezi nicio aplicație, trimit automat locația de pe telefon la apelurile de urgență.
„E vorba de un nenorocit de SMS de 100 de octeți și de asocierea lui cu apelul de urgență. Dar nu, ei stau în blocaje de licitații și contestații de ani de zile „pentru modernizarea 112”, a declarat președintele Comisiei IT din Parlament, pe contul său de Facebook, potrivit hotnews.ro.
Cătălin Drulă susține că Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS), ANCOM (autoritatea de reglementare în comunicatii) și Ministerul Comunicațiilor (MCSI) sunt mult în urmă cu implementarea unor soluții gratuite de îmbunătățire a localizării apelurilor 112:
Declarația președintelui Comisiei IT din Parlament
„Să recapitulăm responsabilii pentru neimplementarea AML/ESL (trimitere automată a locației de pe telefon la apelurile de urgență):
1) STS – care ar trebuie să fie beneficiarul/destinatarul informațiilor și să-și ajusteze sistemele pentru a folosi informația. E vorba de un nenorocit de SMS de 100 de octeți și de asocierea lui cu apelul de urgență. Dar nu, ei stau în blocaje de licitații și contestații de ani de zile „pentru modernizarea 112”.
Dl. VASILCĂ sau predecesorul OPRIȘ ne-ar putea explica cum de se poate mișca în halul ăsta de prost STS-ul?
2) ANCOM – care ar trebui să dea decizia de implementare AML (cf. OUG care reglementează 112) și să monitorizeze implementarea ei. ANCOM dat o decizie în 2016 cu o exprimare cam vagă și conform acelei decizii trebuia să formeze un grup de lucru care să se asigure de implementare.
Dl. GRINDEANU ne poate explica foarte concret, ca reglementator și responsabil de emiterea legislației terțiare, cum a fost activ/pro-activ pentru implementarea acestui sistem în România și de câte ori a condus grupul de lucru pentru implementarea AML?
3) MCSI – Ministrul comunicațiilor este președinte al Comitetului naţional de coordonare a activităţii SNUAU (termenul tehnic pt. serviciul 112). Domnii PETRESCU sau ȘOVA sau dl. adus de la PSD Iași, ce-au făcut în Comitet pentru implementarea AML?
Ne-ar putea explica vreunul din cei de mai sus cum de vecinii noștri din Republica Moldova au reușit să implementeze AML înaintea noastră?”
Cum funcționează localizarea gratuită de la Google
Într-o postare anterioară pe Facebook, președintele Comisiei IT din Parlament, Cătălin Drulă, a explicat și cât de simplă este metoda de localizare ESL de la Google.
„Una dintre cele mai eficiente metode de localizare a apelurilor la servicii de urgență este Emergency Service Locator de la Google.
Funcționează pe 99% din terminalele cu Android fără instalarea niciunei aplicații suplimentare.
Principiul e simplu. Odată cu apelarea serviciului de urgență, telefonul activează automat serviciul de localizare (prin GPS) și la scurt timp după încheierea apelului trimite un SMS special de tip Data cu longitudinea și latitudinea către serviciul de urgență.
Conform estimărilor Google, precizia medie este de 56 de metri față de 3km în cazul localizării clasice bazate pe celulă/antenă și puterea semnalului de la terminal așa cum e recepționat la turnul GSM.
Pentru implementare, nu este nevoie decât de un acord cu Google (gratuit) făcut de operatorii de telefonie mobilă și de serviciul guvernamental din țara respectivă.
Costurile de investiție sunt minimale conform Google și durata de implementare este 2-15 săptămâni.
În România responsabilitatea pentru a impune operatorilor tehnologiile pe care să le implementeze pentru localizarea apelurilor de urgență este la ANCOM, mai exact la președintele ANCOM (cf. OUG 34/2008 art. 20).
Ce a făcut ANCOM pentru implementarea ELS în România? Ce au făcut operatorii de telefonie mobilă? În ce stadiu este această implementare în prezent?
I-am trimis astă-seară aceste întrebări președintelui ANCOM, Sorin Grindeanu, și aștept un răspuns în numele Comisiei pentru Tehnologia Informației și Comunicațiilor în cel mai scurt timp.”
Asociația europeană a numărului 112 (EENA), organizație neguvernamentală care promovează îmbunătățirea serviciilor de urgență în Europa, a atenționat într-o declarație către HotNews.ro că a insistat ani de zile fără succes la autoritățile române responsabile de serviciul 112 pentru implementarea unor soluții gratuite pentru îmbunătățirea localizării apelurilor la 112.
Polițiștii au descoperit, vineri, rămășițe umane în urma unei percheziții realizate în curtea unui bărbat din Caracal. Perchezițiile au avut loc în contextul în care două fete au dispărut la distanță de trei luni, după ce au fost luate la ocazie. Una din tinere, în vârstă de 15 ani, a dispărut miercuri. Joi, ea a sunat de trei ori la 112, iar la 19 ore de la apel, polițiștii au descins în casa principalului suspect, unde au fost găsite rămășițele umane.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro