Suverana Marii Britanii, care a călătorit pentru prima dată cu Gold State Coach în ziua încoronării ei din 1953, pe traseul cuprins între Palatul Buckingham și Westminster Abbey, nu se va afla duminică la bordul trăsurii. În schimb, imaginile de arhivă cu regina salutându-și supușii din trăsură în ziua în care a fost încoronată vor fi proiectate pe ferestrele acesteia.
Considerată o operă de artă în mișcare, caleașca a fost construită în secolul al XVIII-lea din lemn aurit și are șapte metri lungime, este înaltă de aproape patru metri, cântărește peste patru tone și este trasă de opt cai.
Fiecare decorațiune a trăsurii aduce un omagiu istoriei Marii Britanii. Gold State Coach este împodobită cu câte o figură triton masivă pe fiecare roată, ca o dovadă a puterii imperiale, potrivit The Royal Collection Trust. Corpul său este decorat cu palmieri și capete de leu, alături de alte motive care amintesc de victoriile navale britanice, iar unul dintre panourile sale frontale prezintă figura războinicei cu coif Britannia.
Celebra trăsura a avut prima sa ieșire grandioasă în 1762, sub domnia lui George al III-lea, și apoi a fost folosită la încoronări și alte ceremonii regale majore până la moartea Prințului Albert, în 1861. Regele Edward al VII-lea a reluat utilizarea sa la încoronarea lui din 1902.
Regina Elisabeta a II-a, care se află de 70 de ani pe tronul britanic, nu s-a declarat impresionată de plimbarea cu caleașca din ziua încoronării sale, amintindu-și că „nu era foarte confortabilă” și că „nu era deloc potrivită pentru călătorii”, conform unui documentar BBC din 2018.
De altfel, de atunci, suverana a mai apărut în Gold State Coach doar de două ori: la Jubileul de Argint din 1977 și la Jubileul de Aur din 2002. Trăsura este în mod normal expusă public la Royal Mews.
Concursul organizat de Jubileul de Platină va marca finalul celor patru zile de ceremonii în onoarea celui mai longeviv monarh al Marii Britanii.
Fotografie principală: EPA