Mergi direct la conținut »
#Șieu. În 50 de ani, România a construit doar un sfert din cât estima în 1968. Autostrăzile lui Ceaușescu vs realizările de acum
Bani și Afaceri Libertatea > Ştiri > Bani și Afaceri > #Șieu. În 50 de ani, România a construit doar un sfert din cât estima în 1968. Autostrăzile lui Ceaușescu vs realizările de acum

#Șieu. În 50 de ani, România a construit doar un sfert din cât estima în 1968. Autostrăzile lui Ceaușescu vs realizările de acum

În 50 de ani, România a construit doar puțin peste 800 de kilometri de autostradă, un sfert din cât își propunea. Atât în comunism, cât și în capitalism, autostrăzile României au rămas niște dungi trasate pe hârtie.

De Daniel Ionașcu,

  • Astăzi are loc protestul pentru autostrăzi
  • Țara noastră nu are încă nici o autostradă completă, care să traverseze țara de la un capăt la altul
  • Nu avem nici o autostradă care să traverseze Munții Carpați
  • Moldova nu are nici măcar cioturi de autostradă, la fel și Oltenia
  • Un institut comunist proiecta în 1968 peste 3.200 de kilometri de autostrăzi în România
  • Revoluția din 1989 ne-a prins cu doar 113 kilometri
  • În acest moment, avem 807 kilometri de autostradă pe care se circulă

Protest pentru autostrăzi

Astăzi are loc un protest inedit pentru construcția de autostrăzi în România: la inițiativa omului de afaceri Ștefan Mandachi, suceveanul care a construit din proprie inițiativă “primul metru de autostradă din Moldova”, mai multe afaceri își vor opri activitatea timp de 15 minute, la ora 15.00.

Libertatea a analizat planurile autorităților române din ultimii 50 de ani în privința autostrăzilor.

IPTANA, compania de proiectări de drumuri din vremea regimului comunist, a realizat în anii 1968-1969 o serie de studii care înfățișau viitoarea rețea de autostrăzi a României.

La Autostrada Transilvania încă se lucrează

Acestea erau programate să lege între ele toate provinciile istorice ale României. Pe hartă apar autostrăzi deja realizate, cum ar fi București-Pitești, București-Constanța și București-Ploiești, dar și unele la care țara noastră încă lucrează, precum Autostrada Transilvania sau Arad-Sibiu.

Contractul pentru Autostrada Transilvania (A3) a fost semnat în 2004 cu Bechtel, renegociat în 2011 pentru ca în final să fie reziliat în 2013. Autostrada Transilvania urma să lege Brașovul de Cluj și Vama Borș. În prezent, doar câteva segmente sunt gata.

Harta autostrăzilor proiectate în 1968 de IPTANA (stânga) versus autostrăzile realizate și în pregătire din 2019, potrivit CNAIR (dreapta).
Legenda CNAIR:
Roșu – autostrăzi pe care se circulă
Negru – autostrăzi în lucru
Galben – autostrăzi scoase la licitație pentru execuție
Bleu – autostrăzi în licitație pentru faza de proiectare
Mov – autostrăzi în proiectare
Maro – autostrăzi în concesiune
Albastru – autostrăzi în pregătire

“Autostrada Dacia”, solicitare veche

Autostrada Sibiu-Pitești este cerută cu insistență de către Dacia, cea mai mare companie din România. Autostrada ar ajuta compania să exporte mai rapid autoturismele produse la Mioveni.

Inclusiv sindicatele din cadrul Dacia și al furnizorilor săi de componente au protestat pentru “Autostrada Dacia”, de teamă ca nu cumva grupul Renault să mute o parte din producție în Maroc.

Potrivit Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), realizarea acesteia va costa 7,5 miliarde de lei, fără TVA, ceea ce înseamnă 1,9 miliarde de euro cu tot cu TVA.

Visurile lui Ceaușescu

Pe harta din 1968 apar autostrăzi care și acum par SF: o autostradă urma să lege Moldova de Transilvania pe ruta Suceava-Vatra Dornei-Bistrița, iar alta lega Muntenia de Moldova pe traseul Ploiești-Buzău-Focșani-Bacău-Suceava.

În acest moment, există un proiect de legare a Moldovei cu Transilvania pe ruta Ungheni-Iași-Târgu Mureș, supranumită “Autostrada Unirii”.

Cu numele de cod A8, numai tronsonul Târgu Neamț-Iași-Ungheni ar urma să coste 4,8 miliarde de lei, fără TVA, adică 1,2 miliarde de euro cu tot cu TVA. Calculul nu include și estimarea pentru traversarea Carpaților, până la Târgu Mureș.

Guvernul nu a alocat fonduri decât pentru actualizarea studiului de fezabilitate.

“Autostrada Ford”

Pe harta IPTANA apare și o autostradă directă București-Craiova, care să se continue mai departe către Timișoara.

Un proiect de legare a Craiovei de Pitești a existat în urmă cu mai mulți ani, la insistențele Ford, al doilea constructor auto al României. Ulterior, acesta a fost transformat în proiect de drum expres. Acum, pe site-ul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), aceasta apare tot ca autostradă, urmând a fi realizată în concesiune.

Ca drum expres, aceasta ar fi costat un miliard de euro.

În fine, pe lângă acestea, harta IPTANA mai cuprinde o autostradă București-Giurgiu, o continuare a autostrăzii București-Constanța către granița cu Bulgaria via stațiuni, dar și o autostradă care ar pleca din Cluj, ar traversa Maramureșul și ar ajunge la granița cu Ucraina.

Dacii, castorii și liliecii nu ne lasă să le facem

De-a lungul timpului, mai multe motive au fost date de autorități pentru întârzierea realizării autostrăzilor.

Între acestea, cele mai frecvente au fost descoperirea de relicve istorice pe traseu sau specii de animale protejate prin lege, precum castori sau lilieci. De asemenea, o serie de companii de construcție au intrat în insolvență, ceea ce a îngreunat lucrul. Este cazul firmei austriece Alpine Bau sau al celor românești Romstrade sau Euroconstruct Trading.

În 2015, România a reușit chiar “performanța” de a demola un tronson de autostradă pe lotul 3 al Autostrăzii Sibiu-Orăștie. Acesta se surpa de la acumularea de apă. Porțiunea a fost ulterior refăcută de către CNAIR în regie proprie.

Narcis Neaga, directorul acesteia, a declarat recent că CNAIR ar putea cumpăra o firmă de construcții aflată în insolvență, care să finalizeze tronsoanele de autostradă începute în anii 2010-2011.


Citește și:

Experimentul jurnalistei Andreea Pavel, la Constanța: un întreg județ NU verifică dacă în spitalele sale lucrează un medic fals precum Matteo Politi sau Raluca Bîrsan

 
 
Close
Close
Închide