Aflat, vineri, la Timișoara, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a încercat să facă o radiografie la autostrada lungă de 100 de kilometri.
Lotul 1, dintre Traian Vuia și Sanovița, de 27,4 kilometri, a fost inaugurat în decembrie 2013.
O nouă licitație pentru o bucată din lotul 2
Pentru ultima secțiune din lotul 2 al autostrăzii trebuie să se facă o nouă licitație. Ministrului Transporturilor i se pare aberant că din cauza unor urși să se plătească cu 180 de milioane de lei mai mult pentru construcția noii autostrăzi.
„Lotul 2 Lugoj-Deva este împărțit în cinci secțiuni. A, B și C au fost deschise în luna martie, secțiunea D este aproape finalizată. Se lucrează la documentație pentru lansare pentru proiectare și execuție pentru ultima secțiune, faimoasa secțiune pentru acele viaducte pentru mamifere mari. Punctul meu de vedere este destul de clar. Și eu sunt un iubitor și un protector al mediului, dar mi se pare un pic aberant ca pentru faptul că pe acolo ar trece niște mamifere mari, respectiv urși, să suplimentăm costurile unui tronson de șapte kilometri cu 180 de milioane de euro. Îl vom relicita, ne vom supune rigorilor de mediu și mergem mai departe să finalizăm autostrada. Până la sfârșitul anului avem scoasă proiectarea și execuția pentru acest lot”, a explicat Cuc.
El și-a amintit cum, la primele ședințe de guvern la care a participat, îi spunea fostului premier Sorin Grindeanu că va deschide acest lot de autostradă la începutul lunii martie. Primise asigurări de la directorul general adjunct al companiei de autostrăzi de la acea vreme.
„Printre primele ședințe de guvern îi spuneam fostului premier Grindeanu că vom deschide acest lot de autostradă undeva la începutul lunii martie. Exact directorul general adjunct de la vremea acea mi-a spus că se poate deschide, dânsul nemergând să vadă ce se întâmplă ca stadiu fizic pe această autostradă. Ulterior, când s-a făcut prima comisie de finalizare a recepției pentru lucrări, a venit să mă informeze că sunt anumite neconformități. Prima întrebare logică pe care i-am putut-o adresa a fost ce a păzit până atunci, de nu mi-a adus la cunoștință. Mi-a explicat, știți că fiecare are povestea lui. I-am spus să plece acasă. A plecat acasă, am discutat cu domnul director Ioniță și am avut o întâlnire cu antreprenorul chiar la Timișoara, unde i s-a adus la cunoștință faptul că pentru acele neconformități pe care dânsul le-a tratat și ne-a adus argumente din punct de vedere tehnic că nu sunt probleme, i-am prelungit perioada de garanție de la 4 la 8 ani. Dacă într-adevăr este foarte sigur că nu sunt probleme la structură sau alt gen de probleme, nu va avea nimic împotrivă să prelungească garanția. Și asta s-a și întâmplat. Este un antreprenor care are un istoric nu tocmai bun, știm foarte bine că o parte din echipa aceea a lucrat și la Orăștie-Sibiu”, a mai precizat ministrul Transporturilor.
Lotul 3 cu rambleul prăbușit
Deschiderea pentru circulația rutieră a loturilor 3 și 4 din Autostrada Lugoj-Deva era așteptată până la sfârșitul lui 2017, însă și vremea a afectat grav lucrările. De pe lotul 3, în vara acestui an s-a prăbușit un rambleu lung de 70 de metri și lat de 11 metri. La acea vreme, lotul 3 era realizat 80%, inaugurarea fiind programată pentru acest an.
A durat mult relocarea unei peșteri cu lilieci din lotul 4, dar ministrul Cuc susține că 95% din probleme au fost rezolvate.
„Am avut discuții cu constructorul, care este unul bun. Mă acuzau cei din opoziție că a durat mult problema relocării peșterii cu lilieci. De doi ani stagnează lucrurile astea. Eu când am venit în minister am găsit toate loturile cu probleme de autorizații, de exproprieri suplimentare, relocări de utilități și așa mai departe. Le-am găsit blocate. Am încercat și, în proporție de 95%, am reușit să deblocăm totul, inclusiv peștera de lilieci de la Lotul 4. Constructorul m-a asigurat că se încadrează în termen, că va suplimenta numărul de angajați. Pe mine cel puțin m-a convins că este un constructor care a reușit să facă lucrări de calitate”, a completat Răzvan Cuc.
Lotul 4, cu probleme la un nod rutier
Și președintele CNAIR, Ștefan Ioniță, aflat vineri la Timișoara, vorbește despre problemele de la nodul rutier nou de la Holdea.
„Problemele de la nodul Holdea au fost generate de ecoducte, ca un element necesar. Întârzierile au survenit din cauza adiționării contractului de pe Lotul III. Nodul Holdea nu era inițial în contract, a fost generat de apariția acelor ecoducte, pentru a crea premisele de a face un by-pass până vom finaliza acele ecoducte. Lucrurile merg foarte greu în acest segment, sunt foarte birocratice, dar noi spunem că am scurtat foarte mult termenul, astfel încât problema este rezolvată acum. În principal coridorul ne interesează în acest stadiu, dacă coridorul este definit și poate fi intabulat, celelalte ajustări se pot face pe parcurs. Procesul este îndelungat, trebuie făcut cadastru, intabulare… comisiile pentru despăgubiri. Lucrurile sunt destul de laborioase, dar constructorul poate intra în șantier, odată ce avem decizia de expropriere, chiar și cu aceste mici inconveniente”, a explicat Ioniță.
Cât despre problemele invocate de constructori, ministrul Transporturilor spune că aceștia au găsit întotdeauna tot felul de tertipuri pentru a nu lucra.
„Aceste mecanisme de care s-au folosit constructorii, spunând că sunt anumite probleme pe unele loturi, legate de autorizații… nu i-a încurcat nimeni să intre pe amplasamente unde se putea lucra. Toate problemele au fost rezolvate în timp util. Constructorii de multe ori s-au folosit de aceste tertipuri mici pentru a nu lucra. Lucrurile astea știu că i-au deranjat foarte mult, și controalele, și legislația, astfel încât am transferat o mai mare putere către stat, așa cum este normal. Nu stăm să ne judecăm pentru tot felul de dispute la Curtea de Arbitraj de la Paris, când avem instanțe care se pot pronunța, și să avem proiectele blocate pentru că unii șmecheri își aduc firme de avocatură foarte puternice care interpretează contractele din punct de vedere al clauzelor, nu al termenelor și al calității”, a conchis ministrul Cuc, la Timișoara.
Citește și: Escrocherii referitoare la locurile de muncă. La ce trebuie să fim atenți
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro