Mai mulți șoferi de TIR-uri care transportau cereale în țările Uniunii Europene s-au trezit astăzi trași pe dreapta la vamă, la ieșirea din România. Și asta pentru că autoritățile au uitat să precizeze cum trebuie să arate dovada pe care trebuie să o prezinte șoferii că produsele nu merg la export, în afara granițelor UE. Joi seara, prin ordonanța militară nr. 8 exportul de cereale extracomunitar fusese interzis.
Jumătate de zi în vamă
„Au vorbit la Ministerul Agriculturii, să vină un reprezentant al lor la vamă să explice şi nu a mai venit. Aşa că s-a dus un vameş să se informeze cum face actele, care trece, care nu trece”, a povestit un şofer pentru Libertatea.
El a stat aproape 12 ore în vamă. Ajuns la Nădlac II, a fost tras pe dreapta şi i s-a spus că nu poate ieşi din ţară cu cerealele. Nu exista la acea oră un model de declaraţie, aşa că nimeni nu se mişca nicăieri.
S-au strâns cam 20 de camioane în acel punct de trecere a frontierei, în aşteptarea unor dispoziţii de sus.
„Opriţi la un PECO şi printaţi”
Libertatea a discutat şi cu reprezentantul unei firme care vinde în UE produse agricole. El a aflat de la şoferi că nu se poate ieşi din ţară. A sunat la diverse instituţii, dar niciuna nu a fost capabilă să vină cu un răspuns.
I-a trimis şoferului o declaraţie parafată de firma pe care o reprezenta, în care specifica că produsele nu sunt pentru export în afara spațiului UE.
La vamă, însă, nu se primesc documente în format electronic sau prin fax.
„Nu ne bagă în seamă cu faxul. Şoferul să se oprească undeva într-un PECO şi să printeze acolo. Nu-l ajută nimeni”, a povestit şoferul.
Poliţia de Frontieră a aflat abia a doua zi după ce a fost dată Ordonanţa cum arată modelul de declaraţie pe care transportatorii trebuie să îl arate la graniţă, însă acesta nu a ajuns şi la transportatori.
După ce au pierdut o zi, rând pe rând şoferii au fost lăsaţi să plece, pe măsură ce autorităţile au început să se lămurească unele pe altele ce să facă cu TIR-urile.
Şoferii sunt însă speriaţi că situaţia de incertitudine va continua.
„În vamă tragi pe dreapta în Ungaria, te duci cu actele înapoi la ghişeul central. Ăia îi scanează, fac copii după acte, trebuie să ai şi declaraţia. Apoi se schimbă tura. Vin alţii. Ăia nu ştiu. O iau de la zero”.
şofer de TIR
Guvernul nu a putut explica situaţia
Libertatea a încercat să afle de ce sunt blocate acele TIR-uri, deşi nu încalcă Ordonanţa militară 8.
L-am contactat pe ministrul de Interne, Marcel Vela, care s-a arătat surprins de situaţie. „Exportul intracomunitar nu este restricţionat, dacă nu se exportă în ţări terţe”, ne-a spus el. A cerut informaţii despre vama în care sunt probleme şi ne-a transmis „Verific”. Nu a mai revenit cu informaţii apoi.
Ministrul Agriculturii, Adrian Oros, nu a răspuns apelurilor Libertatea şi nici mesajelor în care îi explicam situaţia.
Formularul a apărut în cele din urmă, unii șoferi au ieșit pe baza unor declarații improvizate
„Nu existau nişte declaraţii prin care cel care făcea importul să-şi asume responsabilitatea că nu îl exportă spre state terţe. Am înţeles că între timp autorităţile competente pe zona asta au pus la dispoziţie un model de declaraţie, care le-a fost pus la dispoziţie şi transportatorilor”, ne-a spus Andreea Găvan, purtător de cuvânt al Poliţiei de Frontieră.
Transportatorii cu care a vorbit Libertatea au spus însă că nu au primit nimic încă, iar toţi şoferii care au reuşit să iasă au ieşit prin declaraţii improvizate, nu după un model.
Ulterior, însă, în vămi a început să circule şi un formular:
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro