Mergi direct la conținut »
Actorul Mihai Călin, despre directorul TNB, Ion Caramitru: „Își bagă în buzunar 10% din încasări”. Caramitru jr.: „Un actor profund mediocru”
Știri România Libertatea > Ştiri > Știri România

Actorul Mihai Călin, despre directorul TNB, Ion Caramitru: „Își bagă în buzunar 10% din încasări”. Caramitru jr.: „Un actor profund mediocru”

Actorul Mihai Călin a publicat o scrisoare deschisă prin care îl acuză pe Ion Caramitru, directorul Teatrului Național București (TNB), de ”lipsa totală de deschidere spre dialog”, că este ”egoist și disprețuitor” și de faptul că, din cele 120 de reprezentații jucate la Sala Mare, 65 sunt regizate și/sau jucate de el, care ”își bagă în buzunar 10% din încasări”. În replică, Andrei Caramitru a sărit în apărarea tatălui său, spunând că Mihai Călin este un actor ”profund mediocru” și ar trebui dat în judecată de TNB.

De Cristian Anton,

Actorul Mihai Călin a adus azi o serie de acuzații grave la adresa lui Ion Caramitru, directorul TNB.  

Mesajul lui Mihai Călin către Ion Caramitru:

”Am trăit astăzi la Adunarea salariaților din TNB, convocată de dvs., 3 ore de tristețe amară. Ați adunat sute de oameni cu scopul principal de a „înfiera” 2 actori, Marius Manole și cu mine, care în calitate de lideri (împreună cu Medeea Marinescu și Diana Dumbravă) ai Sindicatului actorilor din TNB și-au „permis” să trimită, în primăvară, un memoriu Ministerului Culturii, în care menționau o serie de probleme, și mai ales lipsa totală de deschidere spre dialog a dvs., domnule Caramitru. Memoriul a fost sprijinit de colegii noștri.

De aprox 3 ani, încercăm să dialogăm cu dvs. Azi am înțeles, mai mult ca oricând, valabilitatea motto-ului dvs.: „Eu n-am nevoie să mă iubească nimeni, eu vreau profesionalism”.

Și uite așa, după 14 ani de directorat, o bună parte din activitatea TNB a luat forma acestui motto. Numai că dvs nu vreți, de fapt, profesionalism ci supușenie. Ați confiscat în mare parte TNB. Noi nu am sesizat ministerului ilegalități ci faptul că legea managementului, pe care dvs ați reușit s-o modificați de ani buni, este sursa permanentizării în funcție a unor oameni care se transformă din directori în patroni.

Exemplul danez. Marile magazine returnează ajutoarele primite de la stat: „Nu cred că este drept să luăm acești bani, alții pot beneficia mai mult de ei”
Recomandări
Exemplul danez. Marile magazine returnează ajutoarele primite de la stat: „Nu cred că este drept să luăm acești bani, alții pot beneficia mai mult de ei”
 

Nu aveți vârstă de pensionare, nu există concurs deschis (nimeni nu are dreptul să concureze la final de mandat cu dvs.) și băgați în buzunar 10% din încasările nete pe fiecare reprezentație a unui spectacol regizat de dvs. Dacă nu la toate, măcar la cele mai profitabile. Numiți șefii de departamente (fără concurs).

Suntem, probabil, singurul teatru din țară care, de 14 ani, nu are un actor în Consiliul Artistic. Avem colegi actori angajați pe contract determinat (un an) de 12-14 ani! Pentru că puteți!

Vă felicit pt frumoasa carieră de regizor de teatru care a „explodat” de la vârsta de 63 de ani, când ați devenit director.

Încerc să fac teatru (cu mai mult și mai puțin succes) în TNB din1990 (Trilogia antică a lui Andrei Șerban) dar nu am întâlnit un director care să profite atât de mult de funcția sa în propriul interes, mediatic și mai ales financiar. Știu, o tot spuneți, legea va permite. În 2018, doar la Sala Mare, din 120 de reprezentații, 65 sunt regizate și/sau jucate de dvs. (10% din încasări).

Cazul asistentei medicale din Botoșani: inclusă, apoi scoasă și reintrodusă din nou pe lista deceselor de COVID-19
Recomandări
Cazul asistentei medicale din Botoșani: inclusă, apoi scoasă și reintrodusă din nou pe lista deceselor de COVID-19
 

Asta în timp ce spectacole precum „Vizită”, „Regele Lear”, ‘Livada de vișini”, „No man’s land”, „Romeo și Julieta” sunt programate extrem de rar sau chiar distruse, după ce ați cheltuit pe producție 800-900 de mii de RON la fiecare.

Nu vă mai rețin dar să știți că teatrul (chiar și managementul lui) se face cu iubire sau măcar cu respect, considerație și chiar grijă pentru colegi și public. Sunteți egoist și disprețuitor dar, bineînțeles, asta nu e ILEGAL. Atmosfera e dominată de nemulțumiri, bârfe și frică de a vorbi liber. Cam atât, deocamdată.

TVR spune că le-a interzis angajaților să vorbească pentru a evita „situații care i-ar putea afecta reputaţia”
Recomandări
TVR spune că le-a interzis angajaților să vorbească pentru a evita „situații care i-ar putea afecta reputaţia”
 

Aștept cu nerăbdare procesul cu care ne-ați amenințat azi, pe mine și pe Marius :)

P.S. „Dineu cu proști”, un spectacol de comedie de mare succes, nu este, totuși, emblemă TNB. Și nici „Magic Național”. Îmi pasă prea mult de TNB ca să nu vă spun toate astea (și nu numai mie).

Cu adâncä tristețe, Mihai Călin”

Andrei Caramitru sare în apărarea tatălui său: ”Panaramă și scandal, ar trebui dați în judecată”

Ulterior, Andrei Caramitru a sărit în apărarea tatălui său, Ion Caramitru, afirmând că actorii Mihai Călin și Marius Manolea – „unul de mare talent, altul profund mediocru” – ar trebui dați în judecată de conducerea Teatrului Național București pentru „aberațiile si minciunile” lor.

„Văd că tot circulă – iar și iar – aberații despre TNB. 2 tineri actori (unul de mare talent; altul profund mediocru) sunt foarte supărați. Oamenii sunt din rezist, dar nu înseamnă că au un dram de dreptate (ca deh – lumea asta a artei e plină de ego și de dive, așa e peste tot). Deși au fost zeci de controale, non stop, nimeni nu a găsit nimic, nici o problema, doar o instituție care merge super bine (printre puținele de stat din țară), unde sălile sunt pline și în care legea este aplicată perfect”, a scris Caramitru.

Caramitru jr. Crede că este vorba doar de „panaramă și scandal” în condițiile în care „dacă nu avem argumente – mințim”. „Dacă vor să schimbe legile (că asta înțeleg că e problema – nu ce face TNB aplicându-le) – sa facă lobby in parlament. Nu circ și minciuni”, a continuat el.

Eu sincer sper ca direcția TNB să îi dea frumos în judecată și să explice acolo la tribunal de unde scot aberațiile și minciunile astea. Eu asta aș face

Andrei Caramitru

Contextul conflictului dintre Ion Caramitru și Mihai Călin

Acuzațiile lui Mihai Călin la adresa lui Ion Caramitru reaprind războiul pornit în iunie de actor împotriva directorului TNB. Mihai Călin a spus atunci că Ion Caramitru conduce dictatorial, autocrat instituția, că a folosit în interes personal o mare parte din resursele teatrului, iar oamenilor le este frică să vorbească pentru că se tem de el „ca de cancer”.

„Din punctul meu de vedere și al conducerii sindicatului actorilor, dl Ion Caramitru, managerul general al Teatrului Național, care acum încearcă să facă ceva, să obțină fonduri, să deblocheze, dumnealui în ultimii ani a folosit foarte mult în interes propriu, personal o mare parte din activitatea teatrului. A condus în mod dictatorial, în mod autocrat, folosind o mare parte din resursele teatrului pentru propriul avantaj financiar. Mare parte din spectacole sunt regizate și jucate de dumnealui”, a afirmat Mihai Călin.

El a explicat că managerii, în frunte cu Caramitru, au scos din lege vârsta de pensionare pentru ei și că nu există concurs. Astfel, când termină mandatul, e o evaluare asupra activității managerului de la Ministerul Culturii, iar dacă ia nota 9 are dreptul să prezinte un nou proiect de management, iar dacă ia minim 7 primește încă un mandat.

„Nu există concurs. Dacă altcineva vrea să vină și să participe în concurs, nu are voie”, a explicat Călin.

Actorul a precizat, de asemenea, că managerul are o remunerație de la Ministerul Culturii, dar este și colaborator al teatrului.

Dl Caramitru pe fiecare spectacol regizat sau în care joacă ia 10% din încasări. Iar în 2018 din 120 de spectacole jucate la Sala Mare 66 sunt regizate sau/și jucate de dl Ion Caramitru, în condițiile în care regizează foarte mult, el fiind – a și spus – în materie de regie mai puțin performant

Mihai Călin

El a spus că nu poți să conduci un teatru doar pe politica de încasări. „Facem doar comedii, dar e total dezechilibrat, iar spectacolele importante ale teatrului, care au fost finanțate cu vreo 200.000 de euro pe bucată, se joacă foarte puțin – Regele Lear, Romeo și Julieta, Livada de vișini, No Mans Land (…) În loc să chemăm lumea la teatru ca să vorbim despre viață și despre moarte, și despre lucruri importante, despre dragoste, și despre prietenie ș.a.m.d, noi vrem doar să râdă lumea?”, a adăugat acesta.

Mihai Călin a explicat că cei care au fost disponibilizați de la TNB nu sunt angajații teatrului, ci sunt angajați pe o firmă externă, sunt colaboratori, angajați temporar, de aceea ei nu au niciun fel de protecție.

”Evident, se pare că sursa acestui lucru este tăierea bugetului de la cultură, dar trebuie să spunem lucruri care nu sunt spuse în spațiul public de foarte multă lume, pentru că le e frică. Noi avem un aparat administrativ supranumeric, pentru că sunt foarte mulți angajați pe pile, pe relații, pe rubedenii sau pe șpagă”, a susținut actorul.

El a spus că sindicatul actorilor i-a trimis în mai multe rânduri scrisori lui Ion Caramitru. „Am avut și discuții personale, că sunt anumite probleme și am fost întotdeauna respinși în mod brutal. Și de aceea am ajuns cu un memoriu la ministru, ca să căutăm un dialog, încă nu avem o reacție”, a adăugat actorul. El a precizat că ministrul Culturii a trimis memoriul către teatru spunând că există niște probleme și să se răspundă.

„Răspunsul direcției și în cadrul unei ședințe a fost execrabil. Am primit niște răspunsuri, cred că sunt redactate de dl Onisei, directorul adjunct, bun specialist pe legislație, un răspuns plin de minciuni, obraznic, pur și simplu disprețuitor”, a mai spus Mihai Călin.

El a spus că până acum câțiva ani au fost bani în cultură, însă au fost risipiți.

Mihai Călin a criticat și modul în care Ion Caramitru vorbește cu actorii și cu actrițele când vin cu probleme: „V-ați imagina că sunt dați pe ușă afară pur și simplu prin țipete?”

Actorul a spus că Ion Caramitru s-a apucat de regie pe la 63 de ani, activitatea regizorală a acestuia fiind înainte cvasiinexistentă.

El a spus că multora le este frică să vorbească: „Multora dintre ei le e frică să spună despre probleme, pentru că au contracte pe un an și tuturor le e frică de Caramitru ca de cancer să vorbească”.

Close
Închide
  Close