În septembrie, Asociația Internațională de Transport Aerian (IATA) a estimat că ar fi nevoie de 8.000 de avioane Boeing 747 pentru a distribui vaccinul COVID în toată lumea.
Compania de transport DHL Express și cea de consultanță McKinsey au aproximat, la rândul lor, că pentru livrarea a aproximativ 10 miliarde de doze de vaccin ar fi nevoie de 15.000 de zboruri, pe o perioadă de doi ani.
Adevărul este, scrie site-ul Freightwaves.com, că deocamdată nimeni nu știe de câte aeronave va fi nevoie. Există așa de multe variabile încât este neclar cum va arăta lanțul de distribuție pentru vaccin.
În acest moment, mai multe companii farmaceutice au început deja să producă vaccinul, în așteptarea finalizării testelor și a eventualei autorizări, în eventualitatea în care serul va fi considerat sigur și eficient.
Dar fiecare vaccin are un grad diferit de sensibilitate la căldură. Unul dintre aceste vaccinuri, spre exemplu, trebuie depozitat la temperaturi de minus 80 de grade Celsius, altele, la temperaturi mai mari, dar tot cu multe zeci de grade sub zero.
Unele vaccinuri vor fi administrate în două doze, altele, doar într-o doză. Iar producătorii vor avea la dispoziție fabrici, condiții de manipulare și lanțuri de distribuție diferite.
Nu toate vaccinurile vor trebui transportate cu avionul până la destinație. În multe cazuri va fi suficient transportul rutier.
Gheața carbonică
Două dintre necunoscutele care împiedică acum pregătirile firmelor de transport sunt tipul de ambalaj necesar și cantitatea de gheață carbonică ce va fi folosită.
Companiile aeriene și cele transportatoare presează acum firmele care produc vaccinul să ofere aceste detalii pentru a putea pune la punct infrastructura necesară, echipamentele și personalul.
Dimensiunea ambalajului va influența cantitatea de vaccin care poate încăpea într-un container.
IATA și-a bazat estimarea pe faptul că un Boeing 747 poate transporta în jur de 1-1,2 milioane de doze de vaccin și că, în total, întreaga lume va avea nevoie de aproximativ 9 miliarde de doze, a explicat Chee Meng Wong, vicepreședinte al SATS Ltd, furnizor de servicii de catering la sol și de zbor pentru aeroportul Changi din Singapore.
Însă unele vaccinuri ar putea avea nevoie de mai multă gheață carbonică pentru a fi transportate în condiții de siguranță.
Regulile limitează strict cantitatea de gheață carbonică ce poate fi transportată în avioane, deoarece aceasta se transformă în vapori, pe măsură ce se încălzește. Când gazul este eliminat într-un spațiu închis precum cel din avion, acesta înlocuiește aerul și riscă să sufoce echipajul.
În plus, gazul generează o presiune puternică ce poate duce la explozie.
Unii experți estimează că numărul de aeronave necesare nu ar fi chiar de 8.000.
“Estimez că numărul va ceva mai mic”, spune Neel Jones Shah, director în cadrul Flexport, o companie de transport maritim și de intermediere vamală.
“Dar este nevoie de claritate. Cu cât mai multe informații vom avea, cu atât mai pregătită va fi industria (de transport)”, adaugă acesta.