Am vorbit cu părintele Constantin Necula despre referendumul pentru definirea familiei în Constituție, despre miza acestuia, dar și despre concubinaj, păcate și homosexualitate.
Reporter: De ce să votăm DA, dacă trăim în concubinaj?
Preotul Constantin Necula: Nu vă pot spune cum să votați, dar pot să vă spun de ce. Pentru că Referendumul nu este despre cununie religioasă ori obligativitatea unor percepte religioase impuse societății românești, cum foarte des am descoperit că s-a formulat în manipulările de informații.
Am descoperit că susținătorii boicotului au alcătuit o listă de posibile referendumuri pe toate trăsnăile care le trec prin cap. Nu, Biserica nu are frustrările lor personale și nu face din principiile personale, ale câte unui membru al său, principiu constituțional.
În ce privește concubinajul, trebuie să subliniem că Biserica, în ciuda părerii unora asupra extremismului său, nu refuză nicio slujbă celor care trăiesc în concubinaj, cu excepția Împărtășirii cu Trupul și Sângele Domnului Iisus Hristos, ajutând cuplul să se decidă asupra viitorului său.
Am auzit că am fi împotriva familiei monoparentale. Le atrag atenția necunoscătorilor că totuși Biserica Ortodoxă îngăduie săvârșirea celei de a doua și a treia cununii și pentru a nu lăsa neprotejată persoana umană, pentru că, nu, cununia nu este doar pentru naștere de prunci.
Votul „DA” la referendum este doar pentru cei care merg la biserică?
Nicidecum. Am descoperit și oameni care nu merg la biserică, dar care, analizând propunerea de modificare a Constituției și în acord cu propria lor conștiință, afirmă participarea la Referendum.
Eu constat că unii cred că democrația este bună doar în impunerea propriilor concepte și valori, dacă este propusă pentru a susține păreri ce nu-ți convin, vai, este nedemocratică.
Ba chiar am citit despre o dictatură prin Referendum a majorității.
Constat că sunt comentatorii Referendumului cei care n-au votat nici la alegeri, mulți, foarte mulți dintre ei.
Informațiile neghioabe care însoțesc Referendumul dovedesc slaba noastră pregătire democratică. Și atât.
Deci, pentru că Referendumul nu este provocat de Biserică, ci de o coaliție cetățenească, sunt chemați la vot cetățenii României, indiferent de rasă, naționalitate, origine etnică, limbă, religie, categorie socială, opinie, sex ori orientare sexuală, vârstă, apartenență politică, dizabilitate, boală cronică necontagioasă, infectare HIV sau apartenență la o categorie defavorizată.
Este homosexualitatea un păcat?
Nu este o virtute, asta este sigur. Deci nu e un motiv de laudă și mărșăluire în stradă. Nu este o mândrie, oricât de mult se laudă unii cu ea și oricât de mult ar afișa-o.
În încercarea de a proteja homosexualitatea, vectorii de imagine puși în acțiune au socotit că e important să umilească familia. Familia pe care, culmea, se chinuie să primească aprobarea să o întemeieze.
Jignirile din ultimii doi ani au mers în direcția rănirii imaginii de familie tata-mama și copiii ca și cum familia ar fi un păcat.
Jenant, mai ales că am aflat de la mulți din cei mai guralivi dintre susținători, cum sunt produsul unor familii rănite, fracturate în intimitatea lor.
Cu tot respectul pentru drama lor, noi ceilalți, care am avut copilării sărace, dar împlinite, care n-am câștigat din colaborări cu sisteme oneroase de finanțare, avem voie să fim fericiți în familiile noastre? Putem nădăjdui că, în ciuda faptului că familia a fost prezentată, cu obstinații perfide, drept un produs perimat, cununiile săvârșite sub grija lui Dumnezeu sunt totuși fundamentul României care intră în al doilea Centenar?
Este fiecare om păcătos?
Fără îndoială da. Ei știu asta cel dintâi și fiecare știm asta în parte, pe propria piele. Ideea unei utopii morale impuse de Biserică este o aberație. Biserica nu a făcut decât să-și reafirme principiile morale după care și-a trăit istoria. În acord cu Evanghelia, pe cât a fost posibil. Acolo unde ea a fost încălcată, s-a resimțit imediat.
Preoții sunt oameni și deseori nu cei mai cuminți dintre oameni. Unii au scris pe Facebook ca Biserica să înceapă din miezul ei reforma morală. Poate n-ar fi rău să deschidă ochii pe realitate și să înțeleagă că Biserica suntem toți, nu doar preoții ori ierarhia, ci și ei, unii dilematici tare. Nu putem trăi plinătatea Bisericii decât împreună. Deseori cu păcătoșii, având drept subiect de rugăciune mântuirea din păcat.
Principalul mod de a te vindeca de păcat este ieșirea din el. Dar ce contează asta, nu-i așa, dinaintea unei societăți în care dacă nu calci pe aproapele, nu ești bun de nimic, dacă nu consumi cu supramăsură, nu contezi, dacă nu furi, nu exiști.
Care este piesa de rezistență a acestui Referendum?
Nu știu. Cred că este important din punctul de vedere al educației democratice, în primul rând.
Asist, ca duhovnic, la o incredibilă dezorientare a tinerilor, la încărcarea în hardul lor de comportament a unor softuri extrem de agresive.
Sper să nu fim vânați cu aceeași râvnă și după Referendum de inițiatorii Inchiziției democratice, aflați în permanent exces de zel.
Un punct extrem de important este faptul că Referendumul este exercițiu de libertate a gândirii. Excesul de zel al unor colegi în slujire trebuie amendat.
Nu, refuzul de a merge la Referendum nu poate fi socotit lepădare de ortodoxie, dar ne îndeamnă să creștem valorile comune în comunități.
Pentru mine, 8 octombrie va însemna o nouă zi de rugăciune, muncă, viață…
Sunt convins că modificarea Constituției prin Referendum nu va afecta drepturile și viața persoanelor care s-au opus atât de virulent. Va arăta însă majorității că democrația nu este doar un concept gol și că pe seama ei nu sunt apărate numai drepturile minorităților, cum o simțim deseori.
A confunda minoritatea rasială cu cea sexuală, pentru a crea emoție, a confunda intenția de a avea drepturi cu drepturi deja dobândite, pentru a-ți susține demersurile virulente, a ataca familia pentru a dovedi superioritatea unui model care, de fapt, nu există, dovedesc răutate și atât.
M-am întrebat, zilele acestea, oare în decembrie, de Crăciun, cum vor suna colindele și mesajele Crăciunul ca Sărbătoare a Familiei după ce și-au adus aportul la atacul nedemn asupra familiei… Au transformat-o în tradițională pentru că nu au înțeles că este singura? Așa cum papaya poate căpăta gust de legumă ieftină în mâna unei bucătărese neatente.
Citește și: