Practic, treaba decurge in felul urmator: firma de confectii X vrea sa afle cum se comporta vanzatoarele din magazinul de prezentare si angajeaza un „client incognito” de la firma care se ocupa de aceasta activitate. Acesta intra in magazin, probeaza haine, pare nemultumit, nehotarat, cu alte cuvinte incearca sa puna nervii vanzatoarelor la incercare pentru a vedea cum reactioneaza. in acelasi timp, observa cat de curat este, cum sunt aranjate hainele si o multime de alte elemente care sunt trecute dupa vizita in raport.
Helene Diaconescu, manager la firma PubliCartier care „livreaza” clientii, ne spune ca aceasta idee se aplica cu mare succes in toata lumea. „La inceput am crezut ca patronii nu vor fi interesati de oferta noastra, dar s-au aratat deosebit de receptivi. Unii au vrut nu numai sa vedem cum se comporta vanzatoarele, dar sa studiem si oferta concurentei pentru a vedea cum reactioneaza vanzatoarele lor in anumite situatii care se pun la punct dinaintea vizitei”.
Helene a fost si ea client si ne-a spus ca in multe locuri a intalnit salariati blazati, care isi indeplineau mai mult rolul de paznici ai produselor pe care trebuiau sa le vanda.
Cat dau patronii pentru a-si evalua salariatii? Depinde de amploarea actiunii. Daca e vorba de deplasari in provincie la magazine situate departe, daca e vorba de plata consumatiei – in cazul evaluarii ospatarilor dintr-un restaurant, de exemplu – sau de vizite intinse pe mai multe zile, se poate ajunge si la 1.000 de euro. si „clientul incognito” poate spune ca are un job bun pentru ca el este platit intre 10 si 300 de euro, in functie de cat de complexa este sarcina primita si in plus se mai alege si cu alte avantaje: haine, produse, mese care-i sunt platite de firma.