Mai mult de 12 angajați au acceptat să vorbească despre sistemul privat de mesagerie internă unde erau distribuite filmări realizate de camerele video ale mașinilor clienților.
Într-o astfel de înregistrare, un bărbat se apropie de vehiculul său complet dezbrăcat.
Pe grupul intern au fost partajate și filmări de la accidente sau incidente rutiere. O înregistrare din 2021 arată o Tesla care circulă cu viteză mare într-o zonă rezidențială și lovește un copil care merge pe bicicletă. „Copilul a zburat într-o direcție, iar bicicleta în alta”, a declarat un angajat al biroului din San Matteo, California.
În alte situații, angajații au profitat de filmări pentru a le transforma în meme-uri, adăugând legende sau comentarii amuzante, înainte de a le posta în chaturile de grup private.
Șapte foști angajați au declarat că programul informatic pe care îl foloseau la serviciu putea arăta locația înregistrărilor, ceea ce putea dezvălui unde locuiește un proprietar Tesla.
Un fost angajat a mai spus că unele înregistrări păreau să fi fost făcute când mașinile erau parcate și oprite.
„Puteam să vedem în interiorul garajelor și al proprietăților private ale oamenilor”, a declarat un alt fost angajat.
Fost angajat: „Nu voi cumpăra niciodată o Tesla”
Împărtășirea de videoclipuri sensibile ilustrează una dintre caracteristicile mai puțin observate ale sistemelor de inteligență artificială.
Acestea au adesea nevoie de armate de ființe umane pentru a ajuta mașinile să învețe sarcini automatizate.
Începând cu 2016, Tesla a angajat sute de persoane în Africa și, ulterior, în Statele Unite pentru a eticheta imagini cu scopul de a ajuta mașinile sale să învețe să recunoască pietonii, indicatoarele stradale, vehiculele de construcții, ușile de garaj și alte obiecte întâlnite pe drum sau la casele clienților.
Pentru a reuși acest lucru, cei care au etichetat datele au avut acces la mii de videoclipuri sau imagini înregistrate de camerele de luat vederi ale mașinilor pe care urmau să le vizualizeze și să identifice obiectele.
Tesla, care a automatizat din ce în ce mai mult acest proces, a închis anul trecut un centru de etichetare a datelor în San Mateo, California. Însă continuă să angajeze sute de etichetatori de date în Buffalo, New York.
În februarie, Tesla a declarat că personalul de acolo a fost mărit cu 54% în ultimele șase luni, ajungând la 675 de persoane.
A fost o încălcare a vieții private, ca să fiu sincer. Și întotdeauna am glumit că nu voi cumpăra niciodată o Tesla, după ce am văzut cum i-au tratat pe unii dintre acești oameni.
Fost angajat Tesla:
„Am putea să-i vedem făcând lucruri foarte intime”
„Mă deranjează, pentru că oamenii care cumpără mașina nu cred că știu că intimitatea lor nu este respectată. Am putea să-i vedem spălând rufe și făcând lucruri foarte intime. Le putem vedea copiii”, a subliniat un alt angajat.
Un alt intervievat a descris o funcție care permitea celor care etichetează datele să vadă locația înregistrărilor pe Google Maps ca fiind o „invazie masivă a vieții private”.
În interviurile cu Reuters, doi foști angajați au spus că, în sarcinile lor normale de muncă, li s-a cerut uneori să vadă imagini cu clienții din casele lor și din jurul casei, inclusiv în interiorul garajelor.
„Am văzut niște chestii scandaloase uneori, scene de intimitate, dar nu de nuditate, a spus un fost angajat. Cu siguranță au existat o mulțime de chestii de genul acesta, nu aș vrea ca nimeni să vadă așa ceva din viața mea.”
David Choffnes, directorul executiv al Cybersecurity and Privacy Institute de la Northeastern University din Boston, a calificat partajarea videoclipurilor și imaginilor sensibile de către angajații Tesla drept „condamnabilă din punct de vedere moral”. „Orice ființă umană normală ar fi îngrozită de acest lucru”, a subliniat Choffnes.
Acesta a precizat că difuzarea de conținut sensibil și personal ar putea fi interpretată ca o încălcare a politicii de confidențialitate a Tesla, ceea ce ar putea duce la o intervenție din partea Comisiei Federale pentru Comerț din SUA, care aplică legile federale referitoare la confidențialitatea consumatorilor.
Pentru a dezvolta tehnologia mașinilor care se conduc singure, Tesla colectează o mare cantitate de date de la flota sa globală de câteva milioane de vehicule.
Tesla, pe site-ul oficial: „Date care nu vă identifică personal”
Compania cere proprietarilor de mașini să acorde permisiunea pe ecranele tactile ale mașinilor înainte ca Tesla să colecteze datele vehiculelor lor. „Datele dv. vă aparțin”, se afirmă pe site-ul web al Tesla.
În „Notificarea privind confidențialitatea clienților”, Tesla explică faptul că, dacă un client este de acord să partajeze date, „vehiculul dv. poate colecta datele și le poate pune la dispoziția Tesla pentru analiză. Această analiză ajută Tesla să își îmbunătățească produsele și caracteristicile și să diagnosticheze mai rapid problemele”.
De asemenea, se precizează că datele pot include „scurte clipuri video sau imagini”, dar nu sunt legate de contul unui client sau de numărul de identificare al vehiculului, „și nu vă identifică personal”.
A pățit-o chiar și Elon Musk?
În urmă cu trei ani, unii angajați au partajat un videoclip cu un vehicul submersibil unic parcat în interiorul unui garaj, conform unor persoanel care l-au vizualizat.
Supranumit „Wet Nellie”, Lotusul Esprit alb fusese prezent în filmul lui James Bond din 1977, „The Spy Who Loved Me”.
Proprietarul vehiculului este chiar Elon Musk, directorul executiv al Tesla, care îl cumpărase pentru 968.000 de dolari la o licitație, în 2013.
Nu este clar dacă Musk era la curent cu videoclipul și dacă știa că acesta a fost distribuit prin sistemul de mesagerie internă.
În ultimii ani, sistemul de camere auto Tesla a stârnit multe controverse. În China, unele complexe guvernamentale și cartiere rezidențiale au interzis circulația Testa din cauza precupărilor legate de camerele sale.
În altă parte, autoritățile de reglementare au analizat sistemul Tesla cu privire la potențialele încălcări ale confidențialității. Dar cazurile de confidențialitate au tins să se concentreze nu pe drepturile proprietarilor Tesla, ci pe ale pietonilor, care nu știu că ar putea fi înregistrați de vehiculele Tesla parcate.
În februarie, Autoritatea Olandeză pentru Protecția Datelor a declarat că a încheiat o investigație a Tesla cu privire la posibile încălcări ale confidențialității privind „Modul Sentry”, o funcție concepută pentru a înregistra orice activitate suspectă atunci când o mașină este parcată și pentru a alerta proprietarul.
Reuters scrie că nu a reușit să stabilească dacă practica de partajare a înregistrărilor continuă și în prezent sau cât de răspândită a fost.
Tesla nu a răspuns la întrebările detaliate trimise de agenția Reuters.
Foto: EPA
Mazavalt • 07.04.2023, 13:06
Asta este noul normal. "Fratele mai mare" care are grija sa stie tot despre tine inclusiv ce faci in orice moment al vietii tale. Un fel de "Truman show"