1. Renovează casa pentru a o vinde mai rapid
Pe piața autohtonă există potențiali cumpărători interesați de imobile care nu dispun de îmbunătățiri, în ideea de a obține un preț de vânzare mai mic – și de a face, apoi, o reamenajare în funcție de propriile gusturi. În momentul de față, însă, mulți dintre cei care caută o casă la curte (pentru uzul propriu) își doresc să se mute cât mai repede în ea. De aceea, este foarte important ca locuința pe care o ai la vânzare să se găsească într-o bună stare de funcționare. Acordă atenție, așadar, eventualelor lucrări de reparație (la instalațiile electrice, sanitare etc.), dar și lucrărilor de renovare mai ample de care ar fi nevoie (zugrăvirea pereților, înlocuirea parchetului sau a unei ferestre defecte ș.a.m.d.). În funcție starea în care se găsește locuința, dar și de dimensiunea acesteia, costurile se pot situa sub pragul de 1.000 de euro, dar îl pot și depăși cu ușurință. Vestea bună este că aceste cheltuieli suplimentare pot fi recuperate în momentul încheierii tranzacției, când vei putea obține un preț mai bun din partea unui cumpărător mulțumit.
2. Furnizează o descriere a casei pentru un anunț imobiliar
Pe lângă caracteristicile concrete ale unei anumite proprietăți și prețul solicitat pentru aceasta, este foarte important ca respectiva ofertă să fie cât mai vizibilă în piață. Pentru aceasta va trebui nu doar să formulezi o descriere atractivă a casei, ci și să găsești canalul potrivit de promovare. Imobiliare.ro îți pune la dispoziție o multitudine de instrumente utile pentru clienții vânzători, inclusiv o serie de specificații prestabilite, pe care le poți bifa (sau nu) în anunțul de vânzare. Potențialii cumpărători vor putea vedea, astfel, mai clar, care sunt beneficiile oferite de locuința ta.
3. Realizează fotografii de calitate, care să ilustreze casa cât mai bine într-o aplicație de imobiliare
Pentru că achiziția unei locuințe este o decizie profund emoțională, prima impresie contează foarte mult – iar aceasta se creează încă din faza de căutare online. Este, prin urmare, foarte important ca anunțul tău de vânzare să includă, pe lângă o descriere profesionist (și onest!) realizată, și o serie de fotografii de calitate, atât la exterior, cât și la interior. În funcție de ceea ce vede în prezentarea online, un potențial cumpărător poate lua decizia de a stabili – sau nu! – o vizionare. Opțiunea Video/Foto 360, dezvoltată de Imobiliare.ro, permite cumpărătorilor să facă, practic, un „tur virtual” al locuinței – ajutându-te, totodată, să pui cât mai bine în valoare atuurile proprietății tale. Aceasta este disponibilă atât pe site, cât și în aplicația pentru mobil a site-ului, disponibilă în mod gratuit, atât în App Store, cât și în Google Play.
4. Stabilește un preț corect
Pentru mulți potențiali cumpărători, prețul solicitat de către vânzător rămâne unul dintre cele mai importante criterii de selecție în procesul de căutare a unei locuințe. Pentru o persoană nefamiliarizată cu ce se întâmplă pe piața imobiliară, o evaluare realistă a unui imobil, în vederea stabilirii unui preț „corect”, se poate dovedi destul de dificilă – mai ales că un proprietar rămâne, de regulă, atașat emoțional de locuința sa. Este important, așadar, să rămâi informat cu privire la tendințele din piața imobiliară, incluzând aici evoluția prețurilor, dar nu numai. De mare ajutor în poziționarea corectă a ofertei îți va fi, însă, și un agent imobiliar profesionist, bun cunoscător al zonei, dar și al segmentului de piață în care se încadrează proprietatea ta.
5. Pregătește actele de care ai nevoie înainte de a vinde casa
Dacă vrei să știi cum poți încheia o tranzacție fără bătăi de cap, imediat ce găsești un cumpărător interesat, mai trebuie să pregătești din timp actele pe care va trebui să le prezinți la notar, în calitate de vânzător, la încheierea contractului de vânzare-cumpărare. Iată, mai exact, de ce ai nevoie când vinzi o casă:
- actul/actele de identitate;
- certificatul de căsătorie și, dacă este cazul, eventualele convenţii matrimoniale;
- dacă este cazul, procura în baza căreia îți dorești să fii reprezentat la semnare de către altcineva;
- actele de proprietate pentru imobilul pe care dorești să-l înstrinezi;
- documentaţia cadastrală și încheierea de intabulare a imobilului (pentru care va trebui să te adresezi reprezentanților ANCPI);
- certificatul de atestare fiscală – reflectă îndeplinirea obligațiilor de plată a taxelor și impozitelor de către vânzător (pentru a obține acest document va trebui, desigur, să achiți toate acestea);
- adeverinţa de la asociaţia de proprietari, dacă locuinţa face parte dintr-un imobil care are așa ceva;
- ultimele facturi de la furnizorii de utilităţi şi chitanţele care atestă achitarea integrală a acestora (dacă clientul cumpărător este dispus să achite el însuşi anumite datorii lăsate în urmă de vânzător, acest lucru trebuie stipulat într-o clauză din contract);
- orice acte din istoricul proprietăţii deţinute de către vânzător – acestea nu sunt obligatorii, dar sunt recomandate (ele îți vor fi un sprijin în stabilirea unei relații oneste cu potențialul cumpărător);
- certificatul de performanţă energetică a imobilului.
6. Planifică termenul-limită de vânzare
În general vorbind, atunci când ai de îndeplinit o sarcină sau de realizat un proiect – în domeniul profesional, dar nu numai –, un termen-limită te poate ajuta să fii mai conștiincios și să tratezi cu maximă seriozitate ceea ce ai de făcut. Se aplică și când vine vorba de un țel precum vânzarea unei case: chiar dacă nu tot ceea ce ține de atingerea acestuia țin, efectiv, de tine, vei vedea că, odată ce ai făcut partea ta, în timpul pe care ți l-ai alocat, te vei simți mult mai bine – iar cumpărătorul potrivit va apărea la momentul potrivit!
7. Pregătește-te de vizionări
Dacă proprietatea ta a trecut de „proba” prezentării online, următorul pas, decisiv în încheierea unei tranzacții, este vizionarea propriu-zisă. Dacă „prima impresie” se creează acum în mediul online, în momentul vizualizării unui anunț imobiliar, aceasta va fi confirmată – sau infirmată – la vizitarea locuinței. Pentru că există destule lucruri care pot alunga potențialii clienți, asigură-te că vila pe care dorești să o vinzi este, mai întâi de toate, curată, bine întreținută și ordonată. Evită, pe cât posibil, „aglomerarea” spațiului cu piese de mobilier, ca și expunerea lucrurilor personale. Pentru a te pregăti cât mai bine de vizionare, poți apela la așa-numitul home staging („punerea în scenă” a proprietății, n.red.) – o strategie foarte populară în SUA, care a început, în ultimii ani, să fie practicată și în România.
8. Fii pregătit să negociezi
Dacă pentru vânzarea casei tale vei decide să colaborezi cu un agent imobiliar profesionist în regim de reprezentare, printre sarcinile acestuia se va număra și negocierea prețului, în avantajul tău. Dacă vei opta pentru încheierea unei tranzacții pe cont propriu, va trebui să te ocupi tu însuți de asta. Probabil că ești familiarizat deja cu cel puțin un (binecunoscut) truc de negociere, anume solicitarea unui preț inițial mai mare – pentru a avea, apoi, de unde să scazi. Trebuie să ai grijă, însă, ca prin aplicarea unui asemenea „tampon financiar” să nu de îndepărtezi prea mult de media pieței. Dincolo de avantajele cuantificabile oferite de o parte sau alta, în procesul de negociere contează mult să ai o atitudine flexibilă și respectuoasă față de cel cu care discuți.
9. Planifică eliberarea locuinței
Așa cum am arătat mai sus, mulți dintre cei care doresc astăzi să cumpere o casă pentru uzul propriu își doresc să se mute în aceasta cât mai repede. De aceea, este important ca, înainte să găsești un potențial cumpărător, să-ți faci deja planul cu privire la eliberarea locuinței, stabilind unde te vei muta, o marjă de timp, precum și ce ar necesita procesul de mutare. Desigur că, dacă poți părăsi proprietatea chiar înainte de vânzare, va fi cu atât mai bine: pentru cumpărător, dar, implicit, și pentru tine – pentru că nu va trebui să faci lucrurile sub presiunea timpului.
Sursă foto: Unsplash.com