Acest lucru ar putea aduce chinezii indirect la Dacia, deoarece constructorul de la Mioveni este inclus în divizia de motoare cu ardere internă a Renault.
- Cotă de control înseamnă o deținere a cel puțin 51% din drepturile de vot în adunarea generală a acționarilor.
Separare pentru dezvoltare
Grupul francez vrea să separe divizia de motoare termice de divizia de mașini electrice și are planuri diferite pentru fiecare.
La divizia cu motoare clasice, Renault vrea aducerea de noi acționari care să suporte la comun costurile de dezvoltare.
Luca de Meo, directorul executiv al Renault, a fost întrebat marți despre discuțiile avute cu grupul chinez Geely, în cadrul unei vizite efectuate în Coreea de Sud.
„Acesta este genul de sector sau industrie unde ai nevoie să modifici mărimea pentru a avea sinergii și pentru a reduce costul pentru utilizatori. Este un proiect care există pentru a proiecta mașinile noastre pe combustie internă în viitor. Avem nevoie de un partener pentru a face asta și facem asta”, a spus De Meo în Seul.
Precedentul coreean
Grupul Geely este deja partener cu Renault în cadrul subsidiarei sale din Coreea de Sud, după ce francezii au vândut în luna mai un pachet de 34% din filială către Geely.
Unitatea coreeană a anunțat că va investi 873 de milioane de dolari pentru dezvoltarea de modele electrice în următorii șase ani.
Cine este Geely
Geely deține deja în Europa constructorul suedez Volvo și o serie de producători mai mici, respectiv Lotus și Polestar.
De asemenea, deține 9,7% din acțiunile constructorului german de lux Mercedes.
Fondat de către miliardarul Li Shufu, Geely este al șaptea constructor chinez ca vânzări și este cunoscut pentru colaborările cu mărci străine.
Conform topului Fortune 500, Geely a avut în ultimul an fiscal venituri totale de 55,8 miliarde de dolari și un profit net de 1,47 miliarde de dolari.
Grupul are 129.000 de angajați.
Sindicat: „Nu putem specula în acest moment”
Viorel Ungureanu, șeful sindicatului Dacia, a declarat pentru Libertatea că negocierile sunt în toi, iar rezultatul final ar putea fi anunțat la începutul lunii viitoare.
„Se negociază chiar acum, nu putem specula în acest moment ce se va întâmpla. Anunțul final ar putea fi făcut la începutul lunii viitoare”, a spus Ungureanu.
Renault urmează să facă o prezentare pentru investitori la început de noiembrie, unde ar urma să prezinte planurile pentru divizia de mașini electrice, care are nume de cod „Ampere”.
Angajații ar prefera să rămână Renault acționar principal, nu partea chineză, conform informațiilor Libertatea.
Libertatea a solicitat un punct de vedere și din partea ministrul Economiei, Florin Spătaru, dar până la momentul publicării articolului nu am primit niciun răspuns.
Saudi Aramco, gigantul Arabiei Saudite
Un alt posibil partener în divizia de motoare termice ar putea fi gigantul petrolier Saudi Aramco, cel mai mare producător de țiței din lume.
Aramco ar urma să dețină o cotă minoritară.
Grupul saudit a consemnat în 2021 venituri de 400,4 miliarde de dolari și un profit de 105,3 miliarde.
Nissan nu vrea la Mioveni
Conform sursei citate, Nissan – partenerul de alianță al Renault – nu dorește să preia o cotă de acțiuni la divizia de motoare termice a francezilor. Renault propusese acest lucru partenerilor de alianță.
Oficialii Renault discută însă cu Nissan viitorul parteneriatului dintre cei doi constructori.
Renault deține 43% din acțiunile Nissan, care la rândul său controlează 15% din Renault.
Renault vrea ca Nissan să investească în divizia sa de mașini electrice.
În schimbul investiției, Renault ar urma să își reducă apoi cota sa de acțiuni la Nissan până la 15%, conform unor surse.
Mitsubishi, al treilea partener din alianță, ia în calcul deținerea unui procent de până la 10% în divizia de mașini electrice.
Dacia electrică, produsă în China
Dacia produce deja un autoturism electric, numit Dacia Spring.
Modelul este produs în China de către Dongfeng, partenerul chinez al Renault.
Dongfeng Motor este deținut de stat și este al treilea cel mai mare constructor auto din țara asiatică.
În 2014, grupul chinez a participat la salvarea Peugeot și Citroen de la faliment.
Între timp, PSA Group – care deținea cei doi constructori francezi – a fuzionat cu Fiat Chrysler și astfel Dongfeng a ajuns acționar la Stellantis, noul grup rezultat.
Între timp, Dongfeng a început să își vândă acțiunile la Stellantis. În 2020 încă mai avea 4,5% din concernul auto.
Conform Fortune, Dongfeng Motor a consemnat în 2021 venituri totale de 86,1 miliarde de dolari și un câștig net de 1,44 miliarde de dolari. Grupul are 141.000 de salariați.