Pentru linistea parintilor, acestia se pot prezenta cu cel mic la un medic specialist, care pe baza unor teste poate determina coeficientul de inteligenta (IQ) al copilului. Pe baza rezultatelor, medicul poate spune in ce "domenii" trebuie lucrat mai mult cu respectivul copil.
"Inteligenta se bazeaza pe de o parte pe calitatile native, pe de alta parte pe experienta acumulata anterior. Se poate spune ca inteligenta se afla la punctul de confluenta a trei aspecte: ereditate, studiu, educatie. IQ exprima o anumita viteza de dezvoltare intelectuala", ne-a precizat dr. Elena Selea, medic primar neuropsihiatru la Spitalul clinic de urgenta pentru copii "Marie Curie" (fost Budimex). Din proprie experienta, dr. Elena Selea spune ca procentul copiilor cu intarzieri mentale este mai mare, de circa 20-25%, iar cel al supradotatilor de circa 1-5%. Ea considera foarte importanta existenta scolilor speciale, unde copiii cu probleme pot fi recuperati mult mai usor, netraind permanent senzatia ca sunt "prosti" si evitand astfel sa devina niste persoane depresive.
Masurarea coeficientului de inteligenta se poate aplica bebelusilor chiar de cand implinesc 6 luni. Este vorba de un test nonverbal, care este folosit si la copii mai mari, de 2 ani, atunci cand se observa ca au tulburari de dezvoltare a limbajului sau pentru copii autisti. Testul, conceput in 1968, permite observarea comportamentului spontan al copilului in raport cu obiectele (modul cum tine un obiect, cum il apuca).
Pentru copiii de la trei ani in sus se folosesc testele instrumentale. "Se observa daca copilul stie care este stanga si dreapta, daca are coordonare vizual-motorie, care e gradul de stapanire a limbajului, cat si activitatea grafica. Astfel, un copil de 3 ani ar trebui sa fie capabil sa deseneze un cerc, la 4 ani - un dreptunghi, la 5 ani - un triunghi, iar la 6 ani - un romb. Din punct de vedere al limbajului, poate fi folosita o intrebare de genul: "Ce este marul?" La 3 ani, copilul poate raspunde de exemplu: "Marul este mar." La 4 ani - "Marul este mare, rosu etc." La 5 ani- "Marul e ceva pe care-l mananci", dar la 6 ani ar trebui sa raspunda: "Marul e un fruct". Astfel de teste se fac si la gradinita, iar in cazul in care educatoarea observa anumite deficiente trebuie sa anunte parintii, iar acestia sa se adreseze unui medic. Acesta poate spune pe ce aspecte trebuie insistat in educatia copilului", ne spune dr. Elena Selea.
Pentru elevi este folosit cel mai mult testul WISC-R. Acesta este impartit in doua subgrupe: scala verbala (se testeaza informatiile pe care le detine copilul despre obiecte, lucruri, fenomene, asemanarile pe care le poate face intre obiecte etc., aritmetica, vocabularul, capacitatea de intelegere, memoria imediata a cifrelor) si scala de performanta (completari de imagini, aranjari de imagini, asamblare de obiecte, coduri, labirinte). Pentru fiecare proba se acorda note, care se aduna si astfel se obtine IQ-ul.
"Asigurarea unor conditii decente de trai, ca si o atmosfera buna in familie determina o crestere a eficientei intelectuale cu 10% fata de potentialul intelectual. In schimb, nesatisfacerea acestor cerinte determina o reducere a eficientei intelectuale cu 50% fata de potentialul intelectual existent. Ceea ce este dramatic in conditiile dificile de trai din aceasta perioada", mai spune doctor Elena Selea.