Echipa de control din cadrul Ministerului Sănătății a început verificările la începutul lunii iulie, după ce au existat mai multe plângeri privind lipsa unor medicamente uzuale din farmacia unităţii medicale, dar și modul în care au fost făcute angajările în unele departamente ale unității medicale.
Ziarul de Iași a intrat în posesia raportului preliminat de audit realizat de echipa Ministerului Sănătății.
În urma verificărilor s-a descoperit faptul că există mai multe funcţii de conducere la nivelul unităţii medicale care nu au fost ocupate prin concurs, iar delegarea de atribuţii către un interimar s-a făcut pentru mai mult de şase luni, cât spune legea. Practic, un astfel de interimat poate dura şase luni, iar apoi se reia concursul pentru ocuparea postului.
Dacă în momentul respectiv acesta rămâne neocupat din nou pe perioadă nedeterminată, poate fi numită, din nou, o persoană pe perioadă determinată pentru a prelua atribuţiile, dar nu mai mult de şase luni. Corpul de Control al Ministerului Sănătăţii a descoperit şapte astfel de speţe.
Spre exemplu, la Secţia Clinică de Chirurgie Plastică, potrivit raportului, este un şef de secţie interimar din octombrie 2019, la Medicină Internă, din octombrie 2021, la fel şi la Imunologie şi Alergologie. Situații similare sunt și la Serviciul de Prevenire al Infecţiilor Asociate Asistenţei Medicale, la serviciul de Achiziţii Publice, cât şi la Institutul de Gastroenterologie şi Hepatologie.
„Managerul va efectua demersurile necesare pentru scoaterea la concurs a tuturor posturilor de şefi de secţii din spital şi a funcţiei de medic şef de pe structura Institutului de Gastroenterologie şi Hepatologie. Nu se vor mai încheia acte adiţionale la contractele individuale de muncă privind delegarea şi exercitarea temporară a atribuţiilor pentru funcţiile de conducere vacante din statul de funcţii (respectiv funcţii neocupate prin concurs); delegarea se va dispune în exclusivitate doar prin dispoziţie/decizie managerială deoarece delegarea nu implică modificarea condiţiilor contractului individual de muncă”, au precizat experţii Ministerului Sănătăţii în proiectul de raport citat.
O altă problemă este legată și de organizarea farmaciei interne. Conform proiectului de raport de audit, deşi structura de personal a Compartimentului farmacie al spitalului este aproape plină – fiind două posturi din 10 de farmacist vacante şi 1 din 25 de asistent de farmacie, programul structurii nu este conform legii.
În regulamentul intern al spitalului există doar două ture pentru angajaţii compartimentului, de la ora 7.00 la 14.00 şi de la ora 13.00 la 20.00, dar farmacia spitalului de urgenţă este închisă în weekenduri şi de sărbătorile legale.
„Recomandăm completarea Regulamentului intern cu toate informaţiile privind programul de lucru pentru farmacie, respectând prevederile legale în vigoare, în sensul asigurării atât a activităţii curente cât şi a permanenţei (cel puţin două ture) inclusiv în zilele de sâmbătă, duminică şi sărbători legale”, se precizează în raport.
Corpul de control a făcut o serie de referinţe şi recomandări care vizează în mod special blocurile operatorii.
„Circuitele din blocurile operatorii sunt incompatibile cu standardele epidemiologice actuale de acreditare a spitalelor; planşeele sălilor de operaţie ca şi pereţii acestora sunt tapetate cu gresie, respectiv faianţă, aflate într-un grad avansat de uzură, care nu mai sunt compatibile cu cerinţele actuale de asepsie şi antisepsie”, au menţionat evaluatorii.
Aceştia au precizat că spitalul nu are nici documentaţia pregătită pentru a solicita fonduri de la Ministerul Sănătăţii astfel încât problemele să fie remediate şi a recomandat unităţii medicale să facă paşi concreţi pentru a finaliza actele respective.
Un alt aspect evaluat de comisie a fost cel al asigurării împotriva incendiilor, remarcându-se faptul că spaţiile destinate arhivei, ambulatoriului şi mai multe zone din spital nu sunt dotate cu mijloace, instalaţii şi sisteme de prevenire şi stingere a incendiilor. Recomandarea este în special pe zona de arhivă a spitalului, care trebuie asigurată împotriva distrugerii, degradării „sustragerii ori comercializării în alte condiţii decât cele prevăzute de lege”.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro