Calatoriile in strainatate cu autocarul au legile lor nescrise. Orice turist mai plimbat stie ca din momentul in care a pus piciorul in masina, sef suprem, in functie de situatie, devine soferul sau ghidul. Acestia, prin relatiile lor, te pot scoate din orice bucluc intervenit in vama. Insa intamplarile petrecute la granitele noastre, imediat dupa ridicarea obligativitatii vizelor in spatiul Schengen, au provocat controale amanuntite din partea politistilor de frontiera, tinte devenind chiar ghizii si soferii de pe autocare.
Politistii de frontiera n-au ezitat sa ne anunte ca vor apela si la „ofiteri sub acoperire”, care se vor urca in autocare ca simpli turisti si vor urmari cu atentie tot ce se intampla pe parcursul calatoriei pana la granita. Aceasta neasteptata dezvaluire are rostul de a-i descuraja pe cei care s-au obisnuit sa scoata bani de la calatori pentru „facilitarea trecerii frontierei fara probleme”.
Oricum rezultatele controalelor nu s-au lasat asteptate. Luni, cel putin, a fost ziua neagra a soferilor de autocar. La vama Petea, anchetatorii au dat peste un sofer de microbuz, din Satu Mare, care imprumuta pasagerilor banii necesari pentru iesirea din tara. In timpul calatoriei, el a auzit cativa turisti care se vaitau ca nu le ajung „economiile” ca sa treaca granita, asa ca s-a oferit sa le dea cate 65.000 de forinti, suma pe care datornicii urmau sa i-a dea inapoi dupa ce intrau in Ungaria. Bineinteles ca nu era vorba despre un serviciu gratuit. Soferul pretindea un comision de 1.000 de forinti pentru fiecare persoana „salvata”. Tarasenia fiind descoperita, datornicii si creditorul n-au mai plecat nicaieri.
Politistii de frontiera aradeni au luat prin surprindere soferii a doua autocare care se deplasau spre Nadlac. In primul caz, Gheorghe Margine, soferul autocarului unei firme sibiene, le declarase linistit pasagerilor ca „trebuie facute unele comisioane atat la iesirea din tara, cat si si la intrarea in Ungaria”. Pentru banii primiti, 20 $, 20 euro si cateva sute de mii de lei, Margine nu taiase nici o chitanta si, de altfel, nici nu se grabea sa plateasca vreo taxa.
In al doilea caz, Romeo Racataj, conducator auto al unui autocar ce apartinea unei firme bucurestene, le-a pretins turistilor bani pentru „facilitarea trecerii frontierei”. Asupra lui au fost gasiti 10$, 10 marci germane si 30 euro. Deoarece in ambele autocare se gaseau cetateni germani care-si petrecusera Sarbatorile in Romania si trebuiau sa se intoarca la casele lor, politistii de frontiera le-au permis iesirea din tara, urmand ca la intoarcere cei doi soferi sa fie prezentati Parchetului sub acuzatia de trafic de influenta.
Controalele severe vor continua si in zilele urmatoare, dar, e greu de spus daca, prin aceste actiuni, anchetatorii vor putea anihila deja vechiul obicei cu „banii pentru sofer”. Caci oricine a fost intr-o calatorie prin strainataturi cu autocarul stie ca, la inceput si la sfarsit de drum, tocmai pentru impulsiona buna relatie cu conducatorul auto, se strang bani, cativa dolari de persoana, uneori chiar la initiativa pasagerilor. Ca nu-i tocmai legal, toata lumea o stie.