„Rădoi, s-a terminat! Ceea ce ai făcut zeci de ani nu mai merge”, este afirmația făcută de ministrul transporturilor, Cătălin Drulă, după greva spotană de la metrou, de vineri dimineață.
Ion Rădoi este președintele Sindicatului Liber Metrou – Unitatea de 15 ani, perioadă în care a negociat, aproape an de an, binele angajaților în dauna stabilității financiare a companiei, notează Ziare.com.
Parlamentar din partea PSD
Ion Rădoi a lucrat la Telemecanica Trafic Metrou din București, apoi a devenit președinte la Unitatea Sindicatul Lider Metrou, vicepreședinte al Blocului Național Sindical și presedinte al Convenției Nationale a Transporturilor.
Presa îl menționează ca lider al sindicatului de la metrou încă din 2005, cand figura ca senator în Parlamentul României. De altfel, el a intrat în Parlamentul României în 2000, din partea PDSR, care a devenit PSD. A urmat legislatura din perioada 2004-2008, unde a fost senator PSD Giurgiu.
Astăzi, în urma grevei spontane, social-democrații au transmis că „orice legătură dintre PSD și președintele organizației sindicale Unitatea Sindicatul Liber Metrou a încetat în urmă cu 13 ani”.
În sumarul CV publicat pe pagina Camerei Deputaților în urmă cu mai bine de 15 ani, Ion Rădoi a trecut la capitolul studii, Facultatea de Electronică din București și Facultatea de Telecomenzi Feroviare, menționând că are studii sociale și sindicale.
Afacerea spațiilor comerciale și de publicitate din subteran
Unitatea Sindicatul Liber Metrou deține, în proporție de 100%, firma Sindomet Servcom SRL, care a avut contracte cu Metrorex, pentru spațiile comerciale și pentru spațiile de publicitate, dar care detine și un complex turistic în Bușteni, ce oferă reduceri de 99% pentru angajații Metrorex care își fac concediile acolo.
Sindomet Servcom SRL a avut două contracte cu Metrorex: unul pentru spațiile comerciale (expirat în 2018), prin care firma încasa 75%, și Metrorex doar 25% din valorificarea acestora. Și un contract pentru spațiile de publicitate (expirat din 2019), din care Sindomet încasa 53%, iar Metrorex doar 47%.
Cătălin Drulă, ministrul transporturilor, în ianuarie:
Profiturile provenite din toate reclamele de la metrou, toate chioșcurile și toate magazinele au ajuns, în procent mult mai mare, la Sindomet Servcom SRL.
Protestul are loc la o zi după ce conducerea Metrorex a dat ca termen-limită data de 2 aprilie pentru eliberarea spațiilor comerciale de la metrou, deținute de firma sindicatului. Sindicaliștii susțin însă că greva spontană nu are legătură cu eliberarea spațiilor comerciale, ci cu faptul că urmează să aibă loc tăieri de salarii, chiar și concedieri.
Cătălin Drulă a catalogat greva de la metrou ca fiind „o acțiune ilegală”, susținând că miza este reprezentată de „afacerile oneroase cu închirierea de spații comerciale”.
Ce avere are Ion Rădoi
În declarația de avere din 2020, Rădoi a trecut mai multe terenuri: unul agricol în Giurgiu, unul forestier, unul intravilan și unul extravilan, toate umpărate în perioada 2001-2004.
El mai are un apartament în București, o casă de vacanță în Dâmbovița, una în Sinaia, obținută în urma finalizării divorțului și o casă de locuit în Giurgiu, care i-a revenit în urma decesului parintilor. Rădoi deține autoturism Audi A6, fabricat în 1999, dar și bijuterii și ceasuri de 6.500 de euro, mentionate si in declaratiile din anii trecuti.
În 2019, Rădoi a încasat 227.882 de lei pentru funcția de președinte de sindicat. În această sumă intră și indemnizația sindicală.
Amenințări cu greve încă din 2010
Presa relata despre grevele sindicalistilor de la metrou încă din 2010, când angajatii Metrorex au paralizat traficul, ca semn de protest din cauză că nu primeau majorările salarile dorite. În final, Rădoi a anunțat că a obținut o creștere de salariu între 3,7% si 10%.
În 2018, negocierile pentru un nou contract colectiv de muncă erau în toi, iar sindicaliștii cereau o mărire de 42% a salariilor. Pentru că Metrorex și Ministerul Transporturilor nu cedau, angajații amenințau cu greve.
În 2019 a venit rândul mecanicilor din Metrorex pentru a amenința cu greva, acuzând compania că nu face intervențiile și reparațiile necesare în subteran. Pe lista de revendicări se regăseau și modificări la contractul colectiv de muncă, mai exact, la salarii.
Pentru 2021, sindicatul lui Ion Rădoi a obținut o creștere de salarii cu 18%, în contextul în care veniturile Metrorex s-au prăbușit în urma pandemiei.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro