Valoarea maximă a fost atinsă în iunie 2020 (21,96%) atunci când deja nu mai era instituită starea de urgență, ci numai starea de alertă; pe parcursul stării de urgență (februarie-mai), procentele înregistrate au fost între 17,64% și 21, 28%. Acest lucru înseamnă că oamenii au continuat (și continuă) să cumpere online?
Magazinele digitale – între siguranța oferită consumatorului și posibilitatea de economisire
Această situație sanitară a divizat cumpărătorii în mai multe categorii: unii s-au axat pe constituirea de stocuri, alții pe partea de economisire, în timp ce unii au rămas la fel de relaxați în privința modului în care își făceau cumpărăturile. O tendință a rămas clară: 80% dintre europenii care au apelat la mediul online pentru achiziții vor continuă să o facă și de acum înainte. Printre argumentele invocate s-au numărat și promoțiile, prețurile reduse și servicii cu coduri promo precum Promocodius, care ajută consumatorii să economisească.
Este clară și tendința manifestată în unele state din Europa, în care oamenii au ales să cheltuiască mai puțin în timpul crizei de COVID-19, dar și în perioada post-pandemie (de exemplu, 56% dintre spanioli, 43% dintre englezi și 30% dintre francezi și olandezi sunt siguri că vor pune accentul pe economisire și pe achiziționarea produselor care sunt reduse). Pentru confortul consumatorilor pe internet au găsesc site-uri care se ocupă de colectarea tuturor ofertelor speciale într-un singur loc. De exemplu, pe pagina https://promocodius.com/ro/magazine/bonprix-reduceri codurile promo pentru Bonprix le permit consumatorilor să își gestioneze bugetul și să facă economii, beneficiind în același timp și de produse de calitate.
- Consumatorii au ales zona de e-comerț din mai multe motive:
- Oferă variante multiple de produse în comparație cu magazinele terestre;
- Nivelul de siguranță și protecție este 100%, din moment ce nu implică interacțiune socială;
- Există mai multe moduri de recepționare a comenzilor plasate, de la livrare prin servicii de curierat și până la preluarea coletelor din “safety boxes/cutii de siguranță”;
- Plata se poate face online, fără să fie nevoie de achitarea cu numerar a comenzilor;
- Magazinele digitale oferă în mod regulat promoții și dispun de programe de loialitate, care le permit consumatorilor să economisească.
Platformele de e-comerț sunt mai vaste decât un magazin terestru, iar faptul că aici stocurile nu trebuie refăcute în mod periodic ca în magazinele fizice este un avantaj major (comenzile plasate pe site sunt direcționate către depozitele furnizorilor sau către rețeaua de depozite a magazinului digital). În plus, comenzile pot fi plasate de pe orice tip de dispozitiv (desktop, tabletă, mobil), ceea ce echivalează cu timp economisit de consumator.
Cum a impactat criza de COVID-19 zona de e-comerț?
În perioada crizei sanitare, vânzările în magazinele digitale au crescut în mod simțitor în cazul anumitor produse. Un exemplu în acest sens îl constituie achizițiile de măști, care au crescut cu 300% în timpul pandemiei; de asemenea, produsele alimentare au început să fie comandate online într-un număr mai ridicat (creștere generală de 40%).
Chiar dacă anumite branduri au considerat perioada pandemiei ca fiind una mai puțin avantajoasă, piața de e-comerț a înregistrat creșteri și la nivelul segmentului de îmbrăcăminte și încălțăminte (în special la magazinele cu promoții și reduceri) de 21% în intervalul martie-aprilie.
În ceea ce privește viitorul zonei de comerț electronic, tendințele ascendente se vor păstra în continuare. O indică în mod clar evoluția solicitărilor în perioada post stare de urgență, când cererea în mediul online a fost la fel de ridicată. 40% dintre consumatori merg pe mâna brandurilor, iar mare parte dintre clienți și-au exprimat intenția de a achiziționa doar produse de calitate din magazinele digitale. Aproape 50% dintre consumatori și-au exprimat intenția de a sta cât mai departe de magazinele terestre în viitor, așa că, în mod cert, platformele și site-urile de e-comerț se vor bucura de succes și de acum înainte.