Pe lângă războiul crunt din Ucraina vecină, pe care-l urmărește anxios și solidar, România poartă propriul ei război contra plagiatului. Un flagel care, larg mediatizat, alimentează excepționalismul negativ, atât de specific nouă (atunci când nu ne considerăm, dimpotrivă, buricul pământului). Evident, plagiatul e o formă de fraudă intelectuală modernă și universală. Modernă, pentru că în timpurile pre-moderne, autorii și cărțile participau la o cultură diferită: fără o industrie editorială, fără drepturi de autor, fără individualismul specific modernității și, deci, fără obsesia originalității. Universală, pentru că astăzi găsești plagiatori pretutindeni. Trebuie să ne iasă din cap ideea că suntem paradisul plagiatorilor.
Dezbaterea publică despre plagiatul din România suferă și ea de o excesivă politizare. E drept, avem (mult prea) mulți politicieni care și-au construit cariera pe acest tip de minciună. Însă presa le acordă atenție doar lor, celor celebri și, pentru moment, puternici. Denunțarea plagiatului e mai puțin o problemă a societății, cât un instrument eficient în lupta electorală.
Publicul larg a înțeles că e vorba despre o formă de hoție care, odată denunțată, provoacă suficientă indignare pentru a-l coborî de pe soclul său fals pe cutare sau cutare impostor. De unde și suculența ușor sadică, declarat justițiară, a cazuisticii: la noi, știrea că „a mai căzut un cap” (fie el și pătrat) stârnește un entuziasm colectiv garantat.
Cred totuși că este oportun să discutăm mai des cauzele acestui fenomen, pentru că ele sunt deja cunoscute, și apoi să căutăm remedii în amonte, adică încă din gimnaziu și liceu. Literatura pedagogică dedicată plagiatului a ajuns la un consens cu privire la factorii care par să-i fi extins, în ultimul timp, raza de acțiune.
Primul factor agravant e chiar răspândirea internetului, care permite – prin faimoasa manevră copy/paste – descărcarea facilă a oricărui conținut. Al doilea factor e lipsa unei definiții clare a plagiatului: când începe și unde se încheie? Când ai furat din textul altuia 5% sau când toată pretinsa ta teză de doctorat cuprinde 50% pagini însușite fără precizarea surselor? E de vină apoi și folosirea prea rară a softurilor care detectează frauda. În fine, nu există – cel puțin în UE – o politică antiplagiat unitară.
Oricum, din anchetele sociologice făcute de Comisia Europeană – de pildă, prin programul GENIUS: plaGiarism or crEativitiy: teaching Innovation versUS Stealing – reies date interesante. Băieții plagiază mai des decât fetele. Se plagiază mai mult la liceu decât la doctorat. Abonații acestei practici sunt în general studenții cei mai slabi, leneși, incapabili de o abordare critică, precum și cei în criză de timp (pentru că nu-și gestionează rațional orarul) sau cei care au obiective de cunoaștere neclare. Majoritatea celor prinși cu mâța-n sac spun că nu aveau conștiința plagiatului.
La noi abundă organismele de control (de tipul ARACIS: Agenția Română pentru Asigurarea Calității Învățământului Superior), legislația antiplagiat e destul de aspră, dar sancțiunile aplicate sunt de cele mai multe ori simbolice. Detectarea electronică a fraudei e sporadică, în vreme ce gama pedepselor (de la anularea lucrării și scăderea mediei generale până la exmatriculare) rămâne literă moartă.
Întrebați ce soluții întrevăd, mulți elevi/studenți din felurite state-membre UE au declarat că și-ar dori lecții mai interesante, că ar vrea să aibă mai multă încredere în opiniile lor personale, mai multă libertate în alegerea temelor de studiu și mai mult ajutor pedagogic pentru a-și însuși tehnicile corecte ale citării. De ce nu ne-am ocupa de realizarea concretă, la scară sistemică, a respectivelor așteptări?
Aș fi tare trist să se creadă că, propunând lărgirea conversației sociale pe tema plagiatului, forțez o diversiune menită să abată atenția de la bine-cunoscuții noștri doctori de carton, care își aglomerează cartea de vizită cu titluri nemeritate, deși o lume întreagă constată, la ore de maximă audiență, că au patetice dificultăți de exprimare până și în limba maternă.
Prin urmare, insist: plagiatul e furt, iar nesancționarea lui menține universitățile românești în subsolul topurilor mondiale, demoralizează comunitatea și stimulează, nefast, contraselecția.
Tot ce am dorit să transmit prin editorialul prezent e că această problemă de societate privește pe toată lumea – familii, elevi, studenți și profesori – nelimitându-se la patologia sferei politice. Pentru a limita pagubele, avem cu toții încă multe de făcut.
dorinteodor • 11.10.2022, 22:23
Sint dezamagit de articol. O teza de doctorat are un conducator de doctorat in fata caruia trebuie prezentat stagiile elaborarii tezei prin mai multe examene specifice. Dupa ce teza este elaborata ea trebuie sa devina publica. Dupa un timp in care se presupune ca toti cei interesati au avut posibilitatea sa o citeasca, are loc prezentarea publica in fata unei comisii. Daca publicul nu are obiectii importante si daca membrii comisiei sint de acord, are loc validarea la ministerul invatamintului. Acordarea titlului de doctor se face deci dupa ce se trec multe bariere de control atit din partea persoanelor avizate (conducator de doctorat, membrii comisiei de examinare,...) dar si a oricarei persoane intersate de problema. Si atunci intreb: unde este problema? Daca o teza plagiata trece atunci principalii vinovati sint cei care, prin non-actiune (termen diplomatic) au "colaborat" pentru ca o teza plagiata sa fie acceptata pentru a se acorda titlul de doctor. Toata lumea cunoaste asta dar este blamat doar "beneficiarul"....
Eliade • 11.10.2022, 12:37
Si diplomele sunt majoritatea fara valoare la particular, ca bugetar trebuie sa te aliniezi, bugetul ii stors la maxim de doctoranzi, speciali, revolutionari, salarii imense, contracte cu neamurile
KarlMariavonWeber • 10.10.2022, 19:34
cand eliberezi mii de doctorate anual (2400 an trecut, aproxomativ) este evident ca majoritatea sunt ori plagiate ori fara valoare. chiar si in franta, superputere educationala si stiintifica, unde se elibereaza 12000 de doctorate pe an, este evident ca majoritatea nu au valoare sau sunt plagiate. altfel, daca fiecare doctorat avea o idee originala, francezii se teleportau pana acum pe o raza laser pana in galaxia Alfa Centauri vorbeau limbi straine cu amibele extraterestre si se intorceau inapoi. doctoratul trebuie sa redevina vârful diplomelor. sa se elibereze cateva zeci pe an... statistic cam atatia oameni sunt capabili de originalitate. si numai in domenii teoretice... nu ca acum, faci doctorat in tehnologia ciorapilor de bumbac. iar la ciclurile invatamantului preuniversitar trebuie tolerat, dar asumat, nu cu pretentii de lucrare originala. sa copiezi pagini din autori consacrati este o metoda excelenta de invatare. abia dupa ce ai copiat mii de pagini din autori consacrati poti incepe sa ai gandire critica in domeniul respectiv si sa emiti idei originale. chiar si la nivel de licenta, incadrat de regulamente rationale, palgiatul asumat este util in invatare. ideea postmoderna ca vrem sa fim toti originali dar sa nu invatam pe dinafara este tembela.