Actul normativ care reglementează această problemă este “Legea nr. 309/2002 privind recunoaşterea şi acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar în cadrul Direcţiei Generale a Serviciului Muncii, în perioada 1950-1961”.
Cine beneficiază
Beneficiază de prevederile acestei legi toți cei care „au efectuat stagiul militar în detaşamentele de muncă, din cadrul Direcţiei Generale a Serviciului Muncii, în perioada 14 ianuarie 1950 – 28 februarie 1961.”, precum și soțiile celor care au decedat dacă, ulterior, acestea nu s-au recăsătorit. Așadar, cei care au făcut armata la muncă, dintr-un motiv sau altul (medical, penal etc), după data de 28 februarie 1961, nu beneficiază de prevederile acestei legi.
Cine stabilește indemnizația
Potrvit legii, persoanele în cauză au dreptul la o indemnizaţie lunară, neimpozabilă, calculată pentru fiecare lună de stagiu militar efectuat în cadrul Direcţiei Generale a Serviciului Muncii, chiar dacă acestea beneficiază de pensie din alt sistem de asigurări sociale, neintegrat în sistemul public de pensii. Potrivit normelor de aplicare a legii, la calculul indemnizației se iau în considerare și fracțiunile de lună. Calculul, stabilirea și plata lunară a indemnizației se face de către Casele Teritoriale de Pensii şi a Municipiului Bucureşti. Mai exact, de Comisia pentru aplicarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 205 din 1999, aprobată şi modificată prin Legea nr. 189/2000, comisie care funcţionează în cadrul caselor de pensii și din care face parte şi un reprezentant al centrului militar teritorial. Nivelul indemnizaţiilor va fi indexat, anual, prin hotărâre a Guvernului, în funcţie de evoluţia indicelui preţurilor de consum. Cei îndreptățiți (inclusiv văduvele) vor beneficia de indeminzația cuvenită cu începere de la data de întâi a lunii următoare depunerii cererii. Pe lângă indemnizație(care se calculează în funcție de perioada efectuată la muncă), cei îndreptățiți vor mai beneficia de asistenţă medicală şi medicamente în mod gratuit, atât în tratamentul ambulatoriu, cât şi în timpul spitalizării, precum și de scutirea de la plata taxei de abonament la radio şi televizor.
Actele necesare
Cererea pentru stabilirea acestor drepturi trebuie depusă la casa de pensii de pe raza căreia persoana în cauză are domiciliul stabil. Cererea va fi însoțită de actul de identitate și de livretul militar (original şi copie) sau o adeverință eliberată de centrul militar judeţean(original şi în copie). Comisia este obligată să se pronunţe asupra cererii în termen de cel mult 30 de zile de la sesizare, printr-o hotărâre motivată. Împotriva hotărârii, persoana interesată poate face contestaţie la Curtea de apel, în termen de 30 de zile de la comunicare, potrivit Legii contenciosului administrativ. Hotărârea Curţii de apel este definitivă. Contestaţiile formulate împotriva hotărârilor comisiei sunt scutite de taxă judiciară de timbru. Casele teritoriale de pensii şi a municipiului Bucureşti, atunci când sunt sesizate sau din proprie iniţiativă, vor verifica legalitatea drepturilor acordate beneficiarilor acestei legi.